Ernst-Jan Pfauth, chef internet NRC

Ernst-Jan Pfauth (@dutchproblogger)

Vandaag sprak Ernst-Jan Pfauth, de nieuwe chef internet van NRC Handelsblad, over ‘de kunst van het bloggen’ op het evenement DeloitteBlogt. Laat je niet misleiden door bijgaande foto: Pfauth betoogde juist dat bloggen niet louter over jezelf moet gaan. Wie namens een bedrijf blogt, mag best iets over zichzelf vertellen maar moet zich tegelijk afvragen in hoeverre lezers dat echt willen weten.

Pfauth (1986) is een zondagskind. Op de vierde dag dat hij blogde, legde hij een ruzie tussen premier Jan Peter Balkenende en tv-presentator Paul Witteman vast en werd zijn blog Spotlight Effect meteen ontdekt. Na een stage bij de Verenigde Naties in New York reisde hij voor techblog The Next Web een jaar de wereld rond, om vervolgens een baan als fulltime blogger te krijgen bij kwaliteitskrant NRC. Vorige maand werd hij daar gepromoveerd tot chef internet, op 24-jarige leeftijd.

Wie wil weten wat de visie van Pfauth op een goede krantensite is, hoeft niet ver te zoeken. ‘Omdat e-mailtjes toch uitlekken” zette hij zijn digitale strategie voor NRC.nl vorige week doodleuk online. Een absolute must-read voor oude media met online ambities. “Het afgelopen jaar hebben de NRC-sites een verlies gedraaid. De belangrijkste opdracht die het nieuwe team heeft meegekregen is om in één jaar tijd dit verlies om te bouwen in een kleine winst.”

De digitale NRC-baas geeft ook blogworkshops, zoals vanmiddag in de Maastoren te Rotterdam. Laat ik de eveneens aanwezige vakblogger Marc Drees van Recruitment Matters maar even citeren:

“Pfauth is een natuurlijke spreker die met een gepaste dosis humor prachtig kan vertellen. Dat moet wel inspirerend werken op alle Deloitte-medewerkers die nog altijd twijfelen over het nut van bloggen. Verder is de essentie van zijn verhaal samen te vatten als een pen met passie. Uitspraak van de dag komt van Mark Twain: ‘Als ik meer tijd had zou ik je een kortere brief schrijven.’ Briljant, en helemaal waar. Een betere blogposting is een kortere blogposting; de kunst van het weglaten dus.”

Inderdaad, Pfauth praat vol passie over bloggen. Zijn eigen ervaringen als professioneel blogger zijn een prima basis om handige do’s en don’ts aan op te hangen. Hij schreef er ook het boek Sex, Blogs & Rock-‘n-Roll over, dat eind augustus verscheen. Persoonlijk hoop ik dat hij ooit nog eens een vervolg op Blog ’08 organiseert, maar daar zal hij nu wel geen tijd meer voor hebben. Blog on!

Tags: , , , ,

6 Responses to “Ernst-Jan Pfauth, chef internet NRC”

  1. karin r. Says:

    ik zou een link kunnen dumpen alhier maar laten we dat niet doen. ;-) vandaag ook toevallig over boek en man geblogd. ;-)

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Karin: Inderdaad toevallig dat we gelijktijdig over @dutchproblogger schrijven. Je bent kritisch: “Veel namedropping en veel, heel veel alcoholische drankjes. Witte pakken, reisjes naar New York en andere wereldsteden maakte dat ik twee dingen dacht: een doelgerichtheid is erg belangrijk en dat zorgt ervoor dat je bereikt wat je bereiken wilt, maar er is ook zoiets als een énorme geluksfactor. En ik denk dat het laatste spreekt voor meneer Pfauth, de bofkont.”

    Wat de namedropping betreft: dat vind ik minder irritant dan het twitteren van nietszeggende feiten (waar Ernst-Jan zich aan ergert), omdat het relevant is in de context van zijn verhaal. Wat die geluksfactor betreft heb je zeker een punt, maar ik geloof toch echt dat je met hard werken in de buurt kunt komen van je beoogde idealen.

    P.S.: Als mijn lezers op je naam klikken, komen ze op je blog terecht. :)

  3. karin r. Says:

    @Jeroen Mirck: wat lief! ;-)

    en ja, met geloven in jezelf, doelgerichtheid en goede contacten kom je er (ook)! ben dan ook erg blij met wat ik doe, waar ik ben en waar ik heen ga!

  4. Corné » Blog Event Deloitte Says:

    […] Afgelopen vrijdag was ik uitgenodigd voor een intern blogevent van Deloitte in de Maastoren in Rotterdam. Daar werden de 8 huidige bloggers van werkenbijdeloitte.nl en een behoorlijk aantal toekomstige nieuwe Deloitte bloggers de fijne kneepjes van het bloggen bijgebracht door gastspreker Ernst-Jan Pfauth (chef internet NRC). Al na een minuut of 5 maakten mijn hoogtevrees gevoelens (44e verdieping, rondom glas… eeeeeeeks) plaats voor enthousiasme. Niet in de eerste plaatst door de tips & tricks en het boeiende verhaal van Ernst-Jan, maar juist ook door het enthousiaste publiek. En terecht dat ze enthousiast zijn. Bloggen is leuk en goed om te doen en Deloitte beloont ze daar ook voor. Deloitter Judith Groen ging er door haar ingezonden en bekroonde blog zelfs vandoor met een fonkelnieuwe iPad. […]

  5. JeroenMirck.nl » Terugblik op Deloitte Blog Event Says:

    […] Afgelopen maand vond in de Maastoren het Deloitte Blog Event plaats, met de kersverse internetchef van NRC, Ernst-Jan Pfauth, als key-note. Ik blogde er uiteraard al over, maar bewegende beelden waren er nog niet. Bij deze dan. De ideale gelegenheid om de winnaar van de Deloitte Blog Award 2010 te feliciteren: Judith Groen. Haar winnende blogpost gaat over academici met een ‘hbo-baan’. […]

  6. JeroenMirck.nl » Moet ik elke dag bloggen? Says:

    […] Een bekende mythe onder bloggers is dat ze echt iedere dag een stukje moeten schrijven op hun blog. Dan ben je immers pas echt een blogger, een diehard. Een paar maanden geleden zette Ernst-Jan Pfauth, auteur van Sex, Blogs & Rock-’n-Roll, er weer een boom over op: “Keer op keer heb ik het gezegd. In collegezalen en conferentiehallen. Met m’n grote mond. ‘Als je echt een populaire blog wil, moet je elke dag schrijven.’ Makkelijker gezegd dan gedaan, denk ik nu. Toen was bloggen mijn fulltime baan.” Toch schreef Pfauth het op en staat hij er nog steeds achter: als je echt invloedrijk wil zijn als blogger, outblog everyone! […]

Leave a Reply