Community Manager, nieuw beroep?

“Door al dat geblog, getweet en gepost is er een nieuw beroep ontstaan: de community manager.” Zo schudde het WNL-programma Ochtendspits zijn kijkers deze maandag wakker. De nieuwsshow verklaarde deze opkomende functie door het sterk toegenomen gebruik van social media als Twitter, Hyves en Facebook.

Tweederde van de bekendste Nederlandse bedrijven doet ‘iets’ met social media, zo tekent WNL op uit de mond van Steven Jongeneel, eigenaar van Media Embassy. Hij doet ook maar meteen een boude voorspelling: “Over tien jaar is de community manager net zo ingeburgerd, net zo gewoon als een winkelier of elk ander vak.” Vervolgens vertelt één van zijn community managers, Nicole Verkade (zie foto), waar haar werk zoal uit bestaat: monitoren wat er over je merk wordt gezegd en daar zonodig op reageren. Tip: reageren op mensen die heel emotioneel zijn, is vaak geen goed idee.

Maar goed: nieuw beroep, klopt dat wel? Zelf moet ik nog bijna dagelijks uitleggen wat ikzelf nu eigenlijk doe, als community officer bij Deloitte Innovation. Toch is de functienaam alweer enkele jaren oud. Al in 2006 inventariseerde de Amerikaanse social media expert (ja, hij is het écht!) Jeremiah Owyang wat deze toen uiterst nieuwe job title nu eigenlijk inhield. Een jaar later had hij zijn afbakening van eigenschappen teruggebracht van zeven naar vier hoofdkenmerken. Daarmee baande hij het pad voor de nieuwe vakgenoten anno nu.

Toch blijft het een ingewikkeld uit te leggen beroep. WNL zet community managers weg als ‘digitale spindoctors’. En dat terwijl Owyang al in 2007 veel genuanceerder was: “This is not just a PR or marketing role, this role actually extends to customer support, product marketing and engineering.”

Dit artikel verscheen ook op CommunityManagers.nl.

Tags: , , , , , , , , ,

5 Responses to “Community Manager, nieuw beroep?”

  1. Rick van de Weg - Havana Orange Says:

    Ha, heb toevallig gister een vacature op onze site gezet: ‘Communiteer’. Op een of andere manier vind ik het stukje ‘manager’ in ‘community manager’ minder goed passen bij het fenomeen. Ik weet het… semantiek, maar een goed woord zegt meer dan duizend plaatjes.

  2. Kees Romkes Says:

    Brand ambassador, brand butler, wordt ook al vaak genoemd in die context. En ja, het omvat echt veel meer dan pure “customer care”, spil in de organisatie en naar mijn idee is daar echt leiderschap voor nodig, geen management :)

  3. Jeroen Mirck Says:

    @Rick, Kees: Leuke alternatieve namen, al heb ik persoonlijk geen enkel probleem met de term ‘community manager’. Je manage’t de community, nietwaar? Ik geloof trouwens niet dat de omschrijving ‘brand butler’ werkelijk vaak gebruikt wordt. Het klinkt zo flauw dat ik als klant zo iemand niet serieus zou nemen. Maar laten we vooral verder denken over andere benamingen.

  4. Cursus Community Management Says:

    […] Steeds meer bedrijven hebben een community manager in dienst. Deze maand gaf ik voor het eerst de zelf ontwikkelde cursus Community Management aan het Centrum voor Communicatie en Journalistiek (CCJ) van de Hogeschool Utrecht. Het waren twee bomvolle avonden met tien fanatieke deelnemers. Hieronder mijn presentatie. […]

  5. Kernhaus Says:

    “It is a very hard undertaking to seek to please everybody.” (Publilius Syrus)

Leave a Reply