Blijven Foursquare en Feest.je boeien?

Foursquare is volgens sommigen de volgende stap in social networking. Niet in een tweet, sms of status-update vertellen waar je bent, maar gewoon via een gps-applicatie inchecken bij de fysieke locatie waar je op dat moment bent. Location-based networking, heet dat.

Foursquare.com is in dat segment wereldwijd marktleider, maar Nederland heeft inmiddels zijn eigen lokale dienst, Feest.je. Beide diensten hebben in Nederland een kleine maar soms bloedfanatieke aanhang, die elkaar de tent uit vecht om ‘mayor’ (Foursquare) of ‘koning’ (Feest.je) te worden van de eigen stamkroeg, supermarkt of kantoortuin. Tegelijk lijkt de interesse van de iets minder verslaafde gebruikers alweer een beetje af te nemen, zo ervaar ik zelf. Daarom stelde ik op Twitter de vraag: “Welke gebruikers van Foursquare beginnen nu alweer hun interesse te verliezen om overal maar weer in te checken?”

De antwoorden waren veelzeggend: van het twintigtal mensen dat reageerde, beantwoordde in feite iedereen de vraag bevestigend.  Oftewel: zonder uitzondering begon alle respondenten uit mijn (overigens zeer willekeurige) steekproef hun interesse in location-based networking alweer kwijt te raken. Een bloemlezing:

“De meeste denk ik. Ben zelf de interesse in Foursquare al aan het verliezen.” (Marc Hesp)

“Ik, en ben gebruiker van het eerste uur.” (Hans van Driel)

“Het Tictactoe-spel is niet meer leuk als je de 12 jaar bent gepasseerd. Burgemeester worden zonder additionele LBS ook niet.” (Bert Boerland)

“Ik ben al lang afgehaakt.” (Fred Zelders)

“Ben m’n interesse al lang verloren. Was één van de eerste gebruikers een jaar geleden. Er is geen toegenomen toegevoegde waarde, dus dan houdt het wel wat op. Heb ook auto-checking via de app Future Checkin geprobeerd, maar die werkt ook niet fijn.” (Anneli Rispens)

“Ik ben ermee gestopt om in te checken!” (Dirk Jan Dokman)

“Na één keer inchecken op een locatie is de lol er inderdaad wel gauw weer vanaf.” (Roland Deege)

“Bijna allemaal, zou je denken? Op Twitter zie je ze (gelukkig) steeds minder.” (Luis Mendo)

“Ik blijf gebruiken in de hoop dat het gebruik om me heen toeneemt. Zie het echter stokken. Weet jij wat Feest.je doet?” (Chris Hanselaar)

“Begint bij mij inderdaad te tanen. Misschien is ‘incentive’ the magic word?” (Fatima de Vos)

Na al deze negatieve reacties vraag ik me af: welke gebruiker is nog wel dol op Foursquare, of Feest.je? Ik geloof namelijk niet dat iedereen deze dienst alweer heeft afgeschreven. Er liggen namelijk wel degelijk kansen, zeker als er – zoals Fatima de Vos terecht opmerkt – incentives worden gekoppeld aan check-ins van bepaalde locaties. Deze Amerikaanse sportschool heeft dat in ieder geval goed begrepen. Wordt dus vooralsnog vervolgd.

Tags: , , , , ,

15 Responses to “Blijven Foursquare en Feest.je boeien?”

  1. Dio Says:

    Is het eigenlijk ook niet gek dat er een dienst is die special aan dieven laat weten welke huizen er onbeheerd zijn op welke momenten?

  2. Michael Minneboo Says:

    Ik heb het enthousiasme voor deze dingen nooit echt begrepen. Burgemeester willen zijn van de locale supermarkt. Wat heb je er aan? Ik irriteer me altijd aan die square-tweets die lijken ergens over te gaan, maar dan meestal leiden tot een kaartje. Fijn voor je dat je in de kroeg zit, maar ik hoor liever van je in een tweet of er naast jou nog andere leuke mensen in die kroeg zijn. Heb ik veel meer aan. :) Daarbij heeft @Dio een goed punt.

  3. Pepijn Says:

    Foursquare & the likes is m.i. slechts een vingeroefening voor een veel grotere penetratie van location based services. De toekomst van internet is mobiel, en mobiel betekent op locatie, het zou raar zijn als dat géén invloed zou hebben op hoe we dat internet gebruiken.
    Foursquare doet heel veel goed: het koppelt een handige dienst (waar zijn mijn vrienden nu) aan een game-element met incentive in de vorm van mayorships, die ook soms nog eens fysieke waarde hebben. Maar dat is pas een eerste stap. Robert Scoble schreef op Techcrunch een mooie visie over de LBS-ervaring in 2012: http://techcrunch.com/2010/06/03/location-2012

    Misschien is de interesse voor Foursquare wel tanende omdat we toe zijn aan ‘the next big thing’?

  4. Ludo Raedts Says:

    Ik ben het met Pepijn eens: wat er nu gebeurt is het begin van heel veel leuke/nuttige/mooie toepassingen.

    In de tijd de de informatie ons overal om de oren vliegt ontstaat er nu de mogelijkheid om te communiceren op een moment (plaats) die relevant is. Een tweet dat ik een bepaald gerecht aanbeveel zal bijna niemand relevant vinden, als dat bericht echter wordt getoond aan de mensen in dat restaurant is dat heel wat anders.

    Natuurlijk gaat het er niet om of je burgermeester bent van de keukentafel maar door data te combineren zullen er hele nuttige nieuwe toepassingen ontstaan.

    Zie ook dit artikel:
    http://blogs.hbr.org/cs/2010/10/beyond_foursquare_the_next_gen.html

    P.S. En inderdaad: je hoeft niet iedere check-in ook te twitteren…

  5. Marja Ruigrok Says:

    Ik ben van Foursquare naar feest.je over gestapt om de lokale economie te sponsoren (!) en omdat feest.je een leuke extra toevoeging heeft: waar zijn feestjes en wie zijn er? Ik vind het leuk om op de hoogte te blijven van de mogelijkheden van location based diensten, ook al zijn deze nog niet zo wijd verbreid. Maar de extra toevoegingen en de momenten dat je iemand tegenkomt van wie je anders niet had geweten dat hij/zij er was, houden de fun er in.

  6. Christiaan Beem Says:

    Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat Michael de waarde niet inziet van een mayorship van bijvoorbeeld een supermarkt. Hiermee kun je als bedrijf toch makkelijk (en kosteloos!) zien wie je trouwste klanten zijn en hiermee je voordeel doen? Een beetje kortzichtig dus . . .

    Het probleem in Nederland is echter dat er nog veel te weinig incentive wordt afgegeven door bedrijven. Marketing managers hebben nu net door wat Facebook en Twitter zijn, maar weten simpelweg niet dat iemand anders hun bedrijf al heeft aangemaakt op Foursquare en dat mensen daar inchecken en bijvoorbeeld reviews achterlaten. Het Nederlandse bedrijfsleven moet wat dat betreft nog een beetje wakker geschud worden.

  7. Martijn van Beek Says:

    Een goede vraag waarop ik een mogelijk antwoord heb geformuleerd ;-)
    http://www.dutchital.com/home/2010/10/1/shooting-from-the-hip-combining-location-based-services-with.html

    Ik denk dat alleen virtuele incentives niet genoeg zullen blijven en dat het pas echt intressant wordt als het virtuele aan het “echte” wordt geknoopt. Geef mensen dus een goede reden om in te checken door bv kortingsacties (free beer for the mayor!) of koppel het inchecken aan een handeling die je vaak al moet ondernemen in een winkel/kroeg etc., namelijk betalen.

    Denk verder dat Feest.je met hun laatste update (http://www.nu.nl/gadgets/2335739/feestje-applicatie-biedt-persoonlijke-sociale-agenda.html) ook een goed initiatief heeft genomen, proberen van de app een soort sociale agenda te maken.

    @christiaan: waarde voor de supermarkt, maar waar is de waarde voor de FS gebruiker? Feitelijk verkoop je weer een stukje van je persoonlijke info aan de supermarkt (de informatiekoper) en als er dus wordt gehandeld in persoonlijke info mag er voor de gebruiker (de informatieverkoper) ook wat tegenover staan (naast het spelelement dat je doet inchecken). Al realiseer ik mij dat niet veel mensen het zo zullen zien :-)

  8. JeroenMirck.nl » Dit is niet mijn winkel, vriend! Says:

    […] Behalve over deze ‘meme’ had ik het vandaag ook over FourSquare (klik voor meer info) in mijn internetrubriek bij Radio Noord-Holland […]

  9. Jeroen Mirck Says:

    UPDATE: Een dienst als FourSquare wordt pas groot als hij de massa bereikt. Het kan daarbij helpen als een groot merk zich ermee inlaat. Deze maand is Heineken gestart met een actie via FourSquare. Het biermerk introduceerde dat als volgt:

    “Heineken.nl maakt het populaire Foursquare nu nog leuker! We belonen je met e-tjes voor het inchecken bij één van de vele Heineken locaties: kroegen, cafés en clubs waar Heineken op de tap staat. Koppel je Heineken.nl profiel aan je Foursquare profiel en begin direct met sparen.

    Via de Foursquare app op je telefoon of iPad check je in op locaties en deel je tips over die locatie met andere gebruikers. Stel je gaat naar een concert in de Heineken Music Hall. Wachtend in de rij start je de Foursquare app. Je ziet de locaties in de buurt, waaronder de HMH. Check in en laat vrienden zien waar je bent en wat je gaat doen. Zie meteen wie er nog meer zijn en lees tips over de HMH. Ben jij het vaakst op een locatie, dan word je tot ‘burgemeester’ van die locatie gekroond en krijg je allerlei gave ‘badges’. Heineken.nl maakt Foursquare nu nog leuker door je e-tjes te geven voor je Foursquare gedrag. Je verdient eenmalig 50 e-tjes voor het koppelen van je heineken.nl profiel aan Foursquare. Check je in bij een Heineken locatie dan ontvang je 10 e-tjes (max. 1 keer per locatie per week). En als vijf van je vrienden ook hun profiel aan Foursquare koppelen, krijg je eenmalig 50 e-tjes. Ben je Heineken e-cardhouder, dan verdubbelen we de e-tjes! De Heineken locaties herken je aan het Foursquare logo in de kroegzoeker op Heineken.nl.

    Wat heb je nodig om e-tjes te verdienen met je Foursquare checkins?
    • Een Heineken.nl profiel
    • Een Foursquare profiel
    • Een mobiele telefoon of iPad met de Foursquare app
    • Een rijk sociaal leven :)

    Je ontvangt maximaal tien Foursquare beloningen per week. Behalve de beloonde checkins leggen we geen andere Foursquare (profiel)data vast. Heb je nog vragen over Heineken en Foursquare? Ga naar de Veelgestelde vragen of naar de Gebruiksvoorwaarden Apps. Wil jij ook e-tjes verdienen met Foursquare? Verbind dan nu je Heineken.nl profiel aan je Foursquare profiel. Word jij ‘burgemeester’ van een Heineken locatie?”

    Kansrijke actie van Heineken? Of mikken ze, net zoals bij eerdere acties met hippe applicaties, vooral free publicity scoren?

  10. Kay Tee Says:

    Easy to use and easy to submit .

    http://soocialbookmarking.info

  11. Laatst nog een back-up gemaakt? Says:

    […] Er komt een cookieverbod. Hoewel de internetbranche hevig bezwaar maakte, waren PVV, PvdA, SP en D66 niet te vermurwen. Snappen de Kamerleden wel genoeg van internet, was prompt het commentaar. Ach ja, wat valt er te snappen aan internet? Alweer bijna een jaar praat ik elke maandag op Radio Noord-Holland over digitale zaken. Liefst niet te ingewikkeld, want er luistert een heel divers publiek. Cookies waren dus ook bij de luisteraars niet altijd even goed bekend. Datzelfde gold voor onderwerpen als FourSquare en netneutraliteit. Daarom stonden presentator Arjan Burggraaf en ik vandaag voor de afwisseling stil bij een heel basaal onderwerp: het opruimen van je computer. […]

  12. De Ochtend: Gamification Says:

    […] Pas echt spelen wordt het sociale netwerken. Op FourSquare krijg je punten voor elke check-in, kun je badges verdienen en bevat de mobiele app een ‘leaderboard’ die laat zien of je beter scoort dan je vrienden. Dat werkt vaak stimulerend, al is er doorgaans niet werkelijk iets te verdienen. Soms krijg je in een winkel of restaurant hooguit een voordeeltje als je er de mayor bent geworden. Een gratis kop koffie bijvoorbeeld. […]

  13. Jeroen Mirck Says:

    Nederlandse restaurants, en vermoedelijk ook de rest van het MKB, heeft amper voeling met locatiediensten als Foursquare en Facebook Places, zo concludeert Media Intelligence Lab op basis van eigen onderzoek. Minder dan 5 procent heeft zijn positie ‘geclaimd’. Het blijkt dat ook maar een kleine groep Nederlanders met dit soort praktijken bezig is. Onderzoeker Sewdath Ritoe doet een gecalculeerde aanname en stelt dat Foursquare 150.000 geregistreerde gebruikers heeft in Nederland.
    http://www.emerce.nl/nieuws/nederlandse-horeca-mijdt-foursquare

  14. Joe Pine: ‘Ik haat Groupon!’ Says:

    […] Ook FourSquare vindt Joe Pine in de basis een goed idee. “Het zet mensen ertoe aan om zich uit te spreken: ik vindt deze locatie leuk! Die ervaring deel je met anderen. Het is nu alleen nog te veel een gimmick. De vraag is hoe je het concept kunt uitdiepen.” […]

  15. Gratis abonnement op OV-fiets via FourSquare Says:

    […] Laatst via Foursquare een abonnement voor een jaar OV-fiets gewonnen. Aardig van de Nederlandse Spoorwegen. Maar bij het activeren ervan moet ik wel een automatische incasso activeren. […] Deze gratis tip mogen de Nederlandse Spoorwegen zonder automatische incasso incasseren.

Leave a Reply