Print is niet meer heilig

Print is niet meer heilig. Dat weten we allemaal, dat zeggen we allemaal. Toch blijven we hardnekkig vasthouden aan datgene wat vertrouwd is. Vraag een dagbladjournalist waarvoor hij werkt en hij zal zeggen: de krant. Terwijl zijn stukken vaak eerder online verschijnen (en worden gelezen) dan op papier. Vraag een maker van customer media wat hij het liefst doet en ook dan zal het nog vooral over bladenmaken gaan.

Verandering gaat altijd langzamer dan je denkt of wilt. Het is nieuw, eng, onbekend, moeilijk of onduidelijk. Of het heeft zich simpelweg nog onvoldoende bewezen. Redenen te over om terughoudend te zijn met verschuiving van print naar online. Toch is er geen weg terug: internet wordt steeds dominanter. Hoe we het straks precies inzetten bij al die activiteiten in het dagelijks leven, geen idee. Twitter hadden we – MSN indachtig – nog wel kunnen voorspellen, maar dat we via FourSquare inloggen als ‘burgemeester’ van de lokale snackbar… Probeer dat maar eens uit te leggen aan iemand die al nerveus wordt van dat rinkelende mobieltje in zijn borstzak.

Toch blijven we ook op internet vasthouden aan datgene wat vertrouwd is. Zo was daar het succesvolle maar alweer opgeheven e-zine Bomvol van webwinkel Bol.com. Dat zag er prachtig uit met al die flashy technieken, bewegende pagina’s met muziek en doorkliks naar speciale acties, maar… het was toch vooral een digitaal tot leven gewekt papieren tijdschrift. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het prachtig. Maar het vloeit toch weer voort uit de neiging om een variant te maken op het o zo papieren tijdschrift.

Internet is een zelfstandig medium met eigen wetten. De gedachte om daar de magazinevorm toe te passen doet denken aan de extreem hoog geplaatste lampen op de oude T-Ford: hoewel deze vervanger van de koets geen paarden nodig had om zich voort te bewegen, gingen de ontwerpers wel te werk alsof de verlichting over die trouwe viervoeters heen moest kunnen schijnen.

Afgezien van de vorm is ook de keuze van de juiste plek op het web gevoelig voor traditioneel denken. Iedereen wil zijn eigen plekje, maar moet je dat ook willen? Distributie en traffic werken online anders dan bij print. Een customer magazine valt op de deurmat en ligt dus al direct binnen handbereik – nog even ongeacht de concurrentie van andere postzendingen. Op internet is een bedrijfssite doorgaans niet de plek waar klanten of andere relaties naartoe komen. Ook actiesites bieden geen garantie, want je zult de actie telkens weer in de hoofden van de doelgroep moeten activeren.

Internet is het medium van dialoog, van het delen van informatie. Het is dus wellicht zinvoller een pagina in te richten op een plek waar al veel prospects komen: op Hyves of Facebook, actief linkend op Twitter of verbonden aan de juiste niche-community. Misschien speelt het zich allemaal daar wel af, en niet op die eigen website. Is dat erg? Niet zolang je toch de input of interactie krijgt die je wenst. Maar ik begrijp het heel goed: het is minder vertrouwd, best nieuw en soms ook behoorlijk eng. Wen er maar vast aan.

Bovenstaande column verscheen deze maand in Labelmag, het magazine over customer media van Label, Arnhem. Lezers van het vakblad RetailTrends kregen deze Labelmag meegestuurd, en dus ook mijn column.

Tags: , , , ,

2 Responses to “Print is niet meer heilig”

  1. Stonehead Says:

    Ik weet niet wat je precies met dit stukje wilde zeggen, maar het hele verhaal fietst precies heen om dát stuk dat online NIET goed doet: geld opbrengen. Microkredieten zijn nog altijd niet door de markt omhelsd, de iPad is een té beregeld platform om mainstream te worden, kranten verdienen nog altijd het meeste geld aan het papier en momenteel zijn het alleen maar de grote uitgevers die iets verdienen aan content op internet. En dan is dat ook nog een schijntje van wat dezelfde prestatie vroeger op papier waard was.

    Zal ik het nog sterker vertellen? Op de site van RetailTrends kun je je alleen abonneren door een formulier te downloaden en VIA DE POST OP TE STUREN. Ja ja.

  2. Jaap Says:

    Als dit een post zou zijn uit 2001 is het geloofwaardig, nu niet meer… Wake up and smell the roses.

Leave a Reply