Fiets of auto?

Fietspad?

Wie is de grootste aso in het verkeer: de automobilist of de fietser? Vraag het de automobilist en hij noemt de fietser, vraag het de fietser en hij noemt de automobilist. Logisch. Sinds kort rijd ik zelf dagelijks auto. Is daardoor mijn blik op de weg veranderd?

Ze zeggen dat je als automobilist negatiever tegen het rijgedrag van fietsers aan gaat kijken. Dat zegt niet alleen ‘ze’ in het algemeen, ik kreeg het zelf ook van verschillende kanten te horen. Ik snap niet echt waarom. Kijk om je heen op de snelweg en zie hoe veel te veel mensen achter het stuur van hun gemotoriseerde viervoeter veranderen in hersenloze primaten. Dan vind ik een fietser zo erg nog niet die zonder licht door rood rijdt als er niks aan komt.

Vlak nadat ik was begonnen aan mijn nieuwe baan (en nieuwe auto) las ik bij de Chinees in De Telegraaf een column waarin beroepsklager Rob Hoogland fulmineerde tegen fietsers in Amsterdam. Dat soort stukken zie ik de laatste tijd vaker. Wil dat zeggen dat fietsers zich de laatste tijd ook vaker en erger misdragen op de weg? Nee hoor, met de komst van de rechtse omroepen Wakker Nederland (WNL) en PowNed, alsmede wellicht zelfs een ‘knetterrechts’ kabinet, voelen autofundamentalisten zich gesteund om extra luid hun gelijk te mogen halen.

Ondertussen zie ik keer op keer het tegendeel bewezen. Vandaag werd weer eens het verkeersbord omver gereden dat weggebruikers wijst op het fietspad voor mijn deur. Dat gebeurt zo ongeveer eens per maand. De paal is nu zelfs tot aan de grond toe krom gereden… precies over de oprit die naar het fietspad leidt. De dader kon niet beter uitdrukken welk voertuig het meest aso is. Quod erat demonstrandum.

Tags: , , , ,

6 Responses to “Fiets of auto?”

  1. Natasha Says:

    Als buitenlander, autorijder, fietser en ex-fietscourier, ik vind fietsers in Amsterdam veel brutaler dan in Rotterdam of andere steden (Nijmegen, Haarlem, Delft) waar ik heb gewoond. Er heerst een soort dĂ©dain tegenover auto’s en zelfs tegen anders fietsers. Ik krijg echt veel stress van fietsen in Amsterdam.

    Hand in hand fietsen (*kots*), risico’s nemen met een bakfiets vol kinderen, etc. dat doen Amsterdammers. En dronken naar huis fietsen.

    Auto’s nemen ook veel risico’s op de snelweg waar er geen fietsers zijn en elders, maar de fietser brengen zichzelf vaker in gevaar, kijk naar de statistieken.

    De meeste botsingen komen door bumperkleven.

    Kom maar met een Blik op de Weg voor fietsers!

  2. Anja Feijen Says:

    “Wie is de grootste aso in het verkeer: de automobilist of de fietser?”
    Ik denk de Nederlander die zich rondbeweegt op twee benen of met een vervoersmiddel.

    De aso voetganger die even later de auto instapt gedraagt zich net zo aso in die auto als dat die zou doen als hij/zij op de fiets stapt.

  3. Chris Says:

    Ik denk dat het gezeur over fietsers terecht is en van alle tijden. Wat MIJ vooral opvalt is dat tegenwoordig naast fietsers ook automobilisten asocialer worden.

    Met name die bestelbusgassies mag je van mij standrechtelijk executeren.

  4. Ger Kranendonk Says:

    Ik ben zowel fietser als automobilist, en in beide hoedanigheden moet ik zeggen dat fietsers en voetgangers erger zijn dan automobilisten.

    Het gebruik van een fiets is laagdrempeliger en dus rijden de grootste asociale dommeriken eerder op een fiets (of scooter!!!!!!!!) dan in een auto. Maar bij elkaar kom je asociaal weggedrag overal tegen. Amsterdam is sowieso de aso-hoofdstad van de wereld. Dat was zo in de gouden eeuw, is dus van alle tijden. Buiten de ring wonen weinig oorspronkelijke Amsterdammers, daarom zijn de mensen daar iets meer relaxt en minder gefrusteerd en asociaal dan echte Amsterdammers en would-a-likes zoals in de binnenstad.

  5. Branko Collin Says:

    Ik las gisteren toevallig een stukje waarin wordt gesteld dat het gedrag van andere verkeersdeelnemers ons pas opvalt als we er last van hebben. In Nederland hebben we verkeersstromen zoveel mogelijk van elkaar gescheiden. Het resultaat is dat je pas last van ‘de ander’ krijgt op het moment dat hij en jij van dezelfde voorziening gebruik moeten maken.

    Dat soort stukken zie ik de laatste tijd vaker.

    En toch speel je het spel op de voorwaarden van de Telegraaf-hoernalist door je vraag op verkeer betrekking te laten hebben in plaats van op journalistiek. (Dat laatste is natuurlijk niet zo spannend, dat hoofdstuk is breeduit besproken en gesloten.)

  6. Jeroen Mirck Says:

    Allemaal waardevolle gezichtspunten, nog bedankt daarvoor!

    Ter info: gisteren is het verkeersbord weer krom gereden.

Leave a Reply