Paul Westervoort op LinkedIn

Het populaire zomerdrama In Therapie is, zoals ik al schreef, heel actief in de social media. Als test bevriendde ik me op LinkedIn met therapeut Paul Westervoort, de hoofdpersoon uit de tv-serie. Gisteren bevestigde hij mijn vriendschap. Allemaal leuk en aardig, maar Paul is een fictief persoon, met het gezicht van acteur Jacob Derwig. Fake accounts op LinkedIn, is dat een do of een don’t? Zelfs voor een dramaserie die mensen dicht op de huid zit, vind ik het op of over het randje, daar ben ik nog niet helemaal uit. Om met Paul te spreken: wat vind je zelf?

Tags: , , ,

14 Responses to “Paul Westervoort op LinkedIn”

  1. jpschadde Says:

    Het heeft niet heel veel communicatiewaarde denk ik. Een fanpage op facebook/hyves is voor tv veel interessanter denk ik. Aan de andere kant; met een titel als ‘in therapie’ is het wel weer interessant. Met een gigantisch afbreukrisico. Hij moet niet iets verkeerds adviseren; of niet reageren op een mogelijke patiënt die niet doorheeft dat het programma surreal is.

    Het lijkt me een slechte zaak als iemand gelinkt is met alle hoofdpersonen uit GTST. Het is niet over het randje; het heeft wel iets grappigs (en zeker nu jij er aandacht aan geeft) maar het heeft zeker niet de toekomst (ik vind het vrij kansloos om met verzonnen mensen zakelijk bevriend te zijn).

  2. Cor Says:

    Als je niet strategisch nadenkt waarvoor je 1 en ander wilt gebruiken, is het allemaal vrij kansloos. En er lijkt niet over nagedacht. Op Twitter is het account meer levendig, maar ook daar ontbreekt enige interactie. En dat lijkt me op internet helemaal een doodbloeder. Helemaal als je een psychotherapeut bent. Die luisteren veel, maar moeten toch echt vooral ook terugpraten. Ik weet ook niet wie erachter zit. Volgens mij een psychotherapeutenclub.

  3. Frank Mulder Says:

    Een dikke DON’T.
    LinkedIn is een professioneel sociaalnetwerk, dat moet je niet willen vervuilen.

  4. Jeroen Mirck Says:

    @Cor: LinkedIn kán interactief zijn, maar dan moet je lid zijn van groepen of je status regelmatig updaten. Dat doen de mensen achter het Westervoort-account niet. Op Twitter, dat zich er veel beter voor leent, ontbreekt de dialoog met kijkers eveneens. Ik heb begrepen dat er geen bureau is ingehuurd voor de multimediale uitrol, het zou zijn opgezet door de mensen achter de serie zelf. Ik waardeer hun inzet, maar denk net als jij dat ze onvoldoende hebben nagedacht over de mogelijkheden die social media werkelijk te bieden hebben.

  5. Topsy.com Says:

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Jeroen Mirck, Pierre Oitmann en Cor Hospes. Cor heeft gezegd: RT @JeroenMirck: Fake accounts op #LinkedIn, zoals die van @PaulWestervoort (uit @InTherapieTV): do of don’t? […]

  6. Remco Janssen Says:

    Don’t. Om de simpele reden, het slaat echt helemaal nergens op. Toegevoegde waarde nul, klaar. Had ik al gezegd dat het onzin is?

  7. elsbeth Says:

    ik vind het echt niet kunnen. straks wordt ie benaderd door iemand die denkt dat ie echt psychotherapeut is! hyves/facebook/twitter dat kan wel als t nep is, maar linkedin heeft toch een kleiner ‘fun’ gehalte en is zakelijker…

  8. karin r. Says:

    heeft geen toegevoegde waarde. geen enkel want je weet op voorhand wat de bedoeling is en dat het fake is.

  9. Michael Minneboo Says:

    Ik vind het ook niet kunnen. Ook die fake accounts op twitter die zogenaamd van de ‘patiënten’ van Paul zijn, vind ik onzin. Ik ga ze in ieder geval niet volgen. Er is al zoveel nep online. Tijd voor wat realiteit.

  10. bert kommerij Says:

    Dikke don’t.
    Bijna cynisch.
    Als je goed luistert hoor je de redactievergadering op de achtergrond.

    “Wat doen we met internet?”
    “Oh ja…Shit. Het Internet.”
    “Ik weet iets. We geven ze allemaal een twitter account.”
    “Ja, lachen! En dan Paul een Linkedin.”
    “Kost wel veel tijd hoor. Wie gaat dat doen?”
    “Stagiare?”
    “Ok. Doen. Volgende punt.”

    Heel jammer.
    “Er is meer. Er is meer.”

  11. Hans Says:

    Dikke, dikke don’t! En eerlijk gezegd, Jeroen, begrijp ik niet waarom jij er nog niet uit bent of je ‘t op of over het randje vindt? Ik vind dit zo verschrikkelijk vér over de rand dat ik er geen seconde over hoef na te denken. Ik zie werkelijk geen reden waarom ik op LinkedIn zou willen connecten met een fictieve persoon. Ook niet op Hyves of Facebook.

    Ook connecten met bijvoorbeeld Obama op LinkedIn vind ik eigenlijk een beetje treurig. Tenzij je Koningin Beatrix of Jan-Peter Balkenende bent uiteraard.

  12. Kiki Says:

    http://tinyurl.com/3yqwc8k
    Ik ben met dezelfde vraag bezig…..

  13. Jeroen Mirck Says:

    @Kiki: Leuke blog. De discussie over het realiteitsgehalte van de serie zelf begrijp ik ook niet zo goed. Misschien gebeurt dat juist omdat via de sociale media wordt gesuggereerd dat het HEEL ERG ECHT is. ;)

  14. In Therapie is terug, met iPhone-app Says:

    […] In Therapie, de zomerhit van de Publieke Omroep, is terug. Op maandag 25 juli start een tweede serie dagelijkse uitzendingen, ditmaal met Peter Blok als psychotherapeut Jonathan Franke. De hoofdpersoon van vorig jaar, Paul Westervoort, schuift aan als een van Jonathans patiënten: hij wil met een vakgenoot zijn schorsing door het tuchtcollege bespreken. Een ander bekend gezicht op de sofa is Jeroen Krabbé. Vorig jaar schreef ik al over de creatieve inzet van social media door het productieteam van In Therapie, die soms wat over het randje ging. Ook dit jaar gaat In Therapie ‘sociaal’, met een eigen iPhone-app. […]

Leave a Reply