Eerste werkdag
Het meisje achter de balie van de Chinees is zenuwachtig. Maar vooral: ze is alles behalve Chinees. Een jaar of zestien is ze, dit is haar zomerbaantje. Het is de eerste zondag van augustus, morgen is de eerste werkdag van mijn nieuwe baan en ik heb besloten Chinees te halen. Geen gedoe. Maar voor het nieuwe meisje van de Chinees is het wel gedoe. Het is ook haar Eerste Werkdag.
Al bij binnenkomst raakt ze in paniek. Oei, een klant! Ze haast zich in mijn richting en vraagt wat ik wil afhalen. Ik pak een menukaart uit het schap op de balie en begin te bladeren. Ze kopieert mijn gedrag en begint ook een menukaart te lezen. Dat is best irritant, als iemand tegenover je gaat staan en je gedrag kopieert. Met moeite kies ik een gerecht: Bami Goreng Speciaal. “Die met de saté”, zeg ik erbij om haar te helpen.
Een fatale vergissing. Het meisje van de Chinees begint te stamelen, vraagt of ik nasi, bami danwel witte rijst wil en zoekt vergeefs op de kaart naar het satégerecht dat ik erbij wil hebben. “Bami”, zeg ik. Ze denkt dat ik nog iets bestel. Dit gaat mis. Ik wijs op de menukaart naar het gerecht dat ik wil bestellen. “Ik bedoel alleen dit.”
De Chinese vrouw die doorgaans bestellingen opneemt komt erbij staan en zegt tegen het niet-Chinese meisje: “Doe maar rustig aan.” Het meisje herstelt zich, slaat het juiste menu aan op de kassa en geeft me voldoende wisselgeld terug. Gelukt! Ze heeft het grote gevaar dat Klant heet, doorstaan.
Een dag later beleef ik zelf mijn Eerste Werkdag. Ik moet aan het meisje denken: natuurlijk ben je op zo’n eerste dag nerveus dat je iets verkeerds zegt of doet. Een kop koffie omgooien op het nieuwe pak van je chef. De directrice verwarren met de receptioniste. Een woedende klant verkeerd doorverbinden. Je kersverse leaseauto total-loss rijden. Zoiets.
Het gebeurt allemaal niet. Waarom? Omdat je jezelf moet inprenten dat er geen enkele reden is om nerveus te zijn. Juist omdat je nieuw bent mag je fouten maken. Zeg dat alleen niet hardop tegen jezelf, anders denken je collega’s dat je een schizofrene waanzinnige bent. Dat wil je ook weer niet. Sambal bij?
Jeroen Mirck begon op maandag 2 augustus als community officer bij Deloitte Innovation. De komende tijd zal hij vaker bloggen over zijn ervaringen in het bedrijfsleven.
August 4th, 2010 at 06:53
Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Leuk, zo’n nieuwe uitdaging. Ben benieuwd naar je blogs hierover, want…..wat doet een community officer?
August 4th, 2010 at 07:03
[…] Met dank aan Jeroen Mirck via wiens nieuwste blogposting ik op een site belandde die anders volledig aan mijn aandacht zou zijn ontsnapt. […]
August 4th, 2010 at 08:45
Van harte Jeroen.
Over jouw ‘Een kop koffie omgooien op het nieuwe pak van je chef’.
Vandaag in de Volkskrant redacteur Hans Jansen van Harlequin, van de Bouquetreeks, gelezen? Jansen: ‘Als de sensuele secretaresse op de eerste pagina een kop koffie over het pak van haar rijke baas heen gooit, weet je al: die staan op de laatste pagina voor het altaar. En toch blijf je lezen. Dat is knap, hoor.’
August 4th, 2010 at 12:00
“Jeroen Mirck begon op maandag 2 augustus als community officer bij Deloitte Innovation. De komende tijd zal hij vaker bloggen over zijn ervaringen in het bedrijfsleven.” Dit zinnetje lijk me al voldoende om schizofrenie te vermoeden.
August 4th, 2010 at 12:20
@Michel: Wat een community manager / officer precies doet zal ik binnenkort uitleggen. Binnen Deloitte is het een functie die sowieso nog precieze vorm moet krijgen, dus dat gaat zich nog organisch ontwikkelen. Leuk trouwens dat je geblogd hebt over de douchevideo.
@Erwin: Wat een toeval! Nee, ik had het stuk over die meneer van de Bouquetreeks niet gelezen. Grappig dat hij nou net met dat voorbeeld komt dat ik in mijn column heb verwerkt. Nog een reden om niet nerveus te hoeven zijn. Of juist wel.
August 4th, 2010 at 13:48
Mooie baan, Jeroen :-) En veel succes!
August 5th, 2010 at 16:34
Leaseauto?
August 6th, 2010 at 07:39
Jeroen,
heel veel succes met je nieuwe uitdaging! Misschien dat we elkaar wel weer eens tegen komen op een stripbeurs..
maak er wat moois van!
September 9th, 2010 at 00:19
[…] Wie is de grootste aso in het verkeer: de automobilist of de fietser? […] Vlak nadat ik was begonnen aan mijn nieuwe baan (en nieuwe auto) las ik bij de Chinees in De Telegraaf een column waarin überzeiksnor Rob Hoogland fulmineerde tegen fietsers in Amsterdam. […]
September 15th, 2017 at 13:44
Erg leuk om jouw ervaring te lezen.