Privacy op Facebook

Facebook is een monster. In de eerste plaats omdat het gigantisch groot en dus invloedrijk is: bijna een half miljard mensen hebben inmiddels een account op dit veruit grootste social network ter wereld. Goed, in Nederland is Hyves marktleider, maar dat heeft met naar eigen zeggen 10 miljoen leden wel zo ongeveer zijn plafond bereikt. Veel van mijn vrienden meldden het laatste jaar (sommigen zelfs al in 2007) trots dat ze Hyves vaarwel hebben gezegd, meestal ten gunste van Facebook. Dat heeft hier inmiddels ook alweer zo’n 2,3 miljoen leden. En dan te bedenken dat Facebook al sinds jaar en dag worstelt met de privacy van haar leden. Ik zei het al: Facebook is een monster.

Wat is precies het probleem? Eigenlijk is het heel simpel: Facebook kan alleen maar groter groeien als er zoveel mogelijk data gedeeld wordt, terwijl jij als individuele gebruiker het liefst niet alles met de hele wereld deelt. Idealiter natuurlijk, want heel veel mensen delen veel meer dan ze eigenlijk zouden willen. Deze week vertelt de Amerikaanse internet-onderzoeker Danah Boyd in de VPRO-gids dat dat niet zozeer een jongerenkwaal is, maar dat juist ook volwassenen veel te openhartig zijn op het web, bijvoorbeeld op datingsites.

Al sinds Facebook een succes is, wordt er geklaagd over de privacy-instellingen. Vaak is het sensatiezucht (ontslagzaken dankzij Facebook, maar ook overspel of moord), maar even zo vaak gaat het over het beleid en de bijkomende integriteit van de oprichters. Dat begon al met het eigen advertentiesysteem Beacon, maar die oude koe wilde ik niet weer van stal halen.

Laat ik me beperken tot de recente ontwikkelingen. In december 2009 ontvingen alle gebruikers van Facebook een mail met het verzoek om hun privacyinstellingen opnieuw in te stellen. Formeel heette het dat leden meer privacy-opties kregen, maar het leek toch vooral een vermomde truc om Facebooks berichtenstroom publiek te maken. Wat was namelijk het geval: wie doorklikte naar zijn vernieuwde pagina met privacy-instellingen, zag daar dat alle opties standaard stonden aangevinkt om informatie te delen met ‘iedereen’ of met ‘vrienden van vrienden’. Wie zuinig is op zijn privacy, moest al die vinkjes omzetten. Veel mensen hebben vast die moeite niet gedaan. Privacyclubs schreeuwden moord en brand.

In april 2010 blies oprichter Mark Zuckerberg weer hoog van de toren. Op een invloedrijke conferentie in San Francisco positioneerde hij Facebook als hét nieuwe webplatform, een sociale laag over het bestaande web, zo meldde NRC-journalist Marc Hijink. “Everything can be social”, aldus Zuckerberg. Ook commercie speelt daarbij een grote rol. Zo mogen (applicaties van) derden tegenwoordig informatie van Facebook-gebruikers langer dan 24 uur bewaren. Zelf kun je met één druk op de knop Facebook-apps inzicht geven in je profiel, terwijl social plugins (zoals de steeds populairdere Like-button) ervoor zorgen dat je zonder nadenken informatie die je leuk vindt kunt koppelen aan je profiel. Dit zorgt voor datamining: je profiel vertelt steeds meer over jezelf. Adverteerders snakken naar die input, en Facebook kan het ze verstrekken.

Dit klinkt heel erg als ‘Big Brother’ en dat is het ook. Tenzij je je privacy-instellingen zorgvuldig invult. Deel persoonlijke zaken alleen met je vrienden, en selecteer die ook een beetje, eh, selectief. En zet geen informatie online die toch eigenlijk alleen maar voor jezelf bedoeld is: voor je het weet verandert Facebook de instellingen weer eens en staat het onverwacht toch open en bloot online. Inderdaad, ook die blootfoto van jezelf.

Inmiddels lijkt Facebook begrip te tonen voor de privacy-kritiek. Het bedrijf zou van plan zijn om de privacy-instellingen zodanig te vereenvoudigen dat het gemakkelijker wordt voor gebruikers om Facebook te verbieden persoonlijke informatie door te spelen aan adverteerders. Iemand van Facebook zei in een radio-interview dat het bedrijf waarschijnlijk binnen enkele weken met nieuwe voorwaarden komt. Eerst zien, dan geloven. Maar vooral: let straks op dat de vinkjes op de juiste plek staan. Want anders slaat het monster weer toe.

Tags: , , ,

17 Responses to “Privacy op Facebook”

  1. Twitter Trackbacks Says:

    This post was mentioned by @RemcoJanssen: Privacy op het monster Facebook, analyse door @jeroenmirck http://bit.ly/cDEpXP #smcadam

  2. Michael Minneboo Says:

    Mooie analyse, Jeroen. Ik maak me ook zorgen over Facebook. Ik ben een van die vrienden die jaren geleden afscheid nam van Hyves en later een Facebook-account aanmaakte, maar ik vraag me af wat ik er eigenlijk mee op schiet. Ik gebruik Facebook wel, maar krijg tegenwoordig ook ‘vriend’verzoeken van vage kennissen of mensen wiens naam me niet bekend voorkomen. Ik vond het vorig jaar een heel gedoe, die privacy-instellingen. Het moet wel hobby blijven dat Facebook, geen dagtaak.

  3. Rob Says:

    Ook Facebook gaat op een zeker moment de weg van Hyves, van MSN, van de oude IRCs. Mensen kijken nu al tegen Facebook-adepten aan als een soort dinosauriërs. Als late binnenkomer merk ik dat. Het is raar, iemand die nu nog een Facebook-account opent, zeker als volwassene.
    Kortom, Facebook is al aan het aftakelen en de privacykritiek draagt daar zeker aan bij. De volgende Zuckerberg zou wel eens iemand kunnen zijn die zich dat ter harte neemt.

  4. Marcel Mirck Says:

    Heb mijn persoonlijke instellingen direct aangepast! Bedankt voor de info.

  5. JeroenMirck.nl » Privacy op Facebook (2) Says:

    […] Facebook heeft vandaag gereageerd op de gigantische stroom kritiek op het aangepaste privacybeleid, waar ik gisteren al over schreef. Het is niet zomaar een statement op het netwerk zelf geworden. Nee, de jonge oprichter Mark Zuckerberg neemt de kritiek zo hoog op dat hij een opiniestuk schreef voor The Washington Post. “Sometimes we move too fast – and after listening to recent concerns, we’re responding.” De topman van Facebook die een fout toegeeft, dat beloofde wat. […]

  6. JeroenMirck.nl » Gmail Priority Inbox Says:

    […] Door op plusjes en minnetjes te drukken kun je de selectie-robot van Gmail wel bijsturen, maar inmiddels krijg ik bijna alle berichtjes van Facebook in mijn Priority Inbox. En nee, zo belangrijk vind ik Facebook nu ook weer niet. […]

  7. Jeroen Mirck Says:

    And the story continues: “Veel Facebook-applicaties, zoals bijvoorbeeld het populaire spelletje Farmville, delen informatie over gebruikers met derden, blijkt uit een onderzoek van The Wall Street Journal. Ook als die gebruikers hebben ingesteld dat anderen hun informatie niet mogen zien.”
    http://tinyurl.com/facebook-applicaties

  8. JM.nl » #QuitMySpace, #DeleteHyves Says:

    […] Eerst #DeleteHyves, nu Quit Myspace Day… Je zou bijna denken dat Facebook hier achter zit. Maar serieus: veel netwerken hebben in de loop der tijd hun urgentie verloren. Friendster, Orkut en Netlog hebben de strijd met Facebook verloren, wie weet is nu ook MySpace aan het einde van zijn lifecycle gekomen. Toch zijn dit soort acties onsympathiek: voor zo’n individuele beslissing is geen hetze nodig, lijkt me. […]

  9. JeroenMirck.nl » The Social Network Says:

    […] Facebook-oprichter Mark Zuckerberg is een lul. Dat is kort gezegd de boodschap van de succesvolle bioscoopfilm The Social Network, onder regie van David Fincher (Se7en, Fight Club). “You don’t get to 500 million friends without making a few enemies.” Het is allemaal wat dik aangezet, maar de film werkt wel. Je proeft de euforie van het briljante idee, de gekte van Silicon Valley, maar vooral ook het harde zakenleven waar soms geen ruimte is voor vriendschap. […]

  10. JeroenMirck.nl » Facebook Messages als Gmail-killer? Says:

    […] Wat ook in de toekomst zal moeten blijken, is hoe Facebook deze nieuwe dienst rendabel gaat maken. Vermoedelijk door gerichte advertenties los te laten op de mensen die hun persoonlijke berichten versturen via de sociale inbox. Dan weet Facebook dus bijna net zoveel over je als Google al doet. De vraag is natuurlijk of je die gegevens in handen wil leggen bij een bedrijf wat toch wat problemen met privacy heeft gehad. […]

  11. Jeroen Mirck Says:

    Over privacy op Facebook gesproken: ook de ‘I Like’-buttons op externe sites slaan via cookies gegevens op, zelfs van niet-leden. De Tilburgse wetenschapper Arnold Roosendaal meldt:

    “It appears that non-Facebook members can also be traced via the Like button. This means that Facebook’s tentacles reach far beyond their own platform and members. Due to the extensive web coverage with Like buttons, Facebook has a potential connection with all web users. Web activity can be linked to individual accounts or a separate data set can be created for individuals who are not (yet) a Facebook member. The hidden collection of data on browsing behavior and the creation of individual data sets has implications for the privacy of individuals. This article discusses privacy issues arising from third party cookie use and connectivity of web activity and devices, using the technical process behind the Facebook Like button as an example.”

    http://sargasso.nl/archief/2010/12/08/like-this-facebook-volgt-iedereen/

  12. Lisa Sounio (Dopplr): Facebook is sociale porno Says:

    “Sites als MySpace en Facebook zijn in feite een vorm van sociale porno. Ik wil er niet over kwaadspreken, maar het voedt bij veel mensen een oneindige honger naar aandacht. Op een briljante wijze, dat wel. Maar je ziet met name bij jongeren een narcistische compensatiedrang. Mensen willen zien en gezien worden. De keerzijde is dat het geen echte vrienden zijn: een columnist nodigde ooit eens zijn zevenhonderd Facebook-vrienden uit voor zijn verjaardag, maar niemand kwam opdagen.” (Lisa Sounio, Dopplr)

  13. De Ochtend: KPN en Vodafone bespioneren klanten Says:

    […] Een andere boosdoener is een oude bekende: Facebook, toch al niet zo zorgvuldig met privacy van gebruikers. Onlangs werd bekend dat het Amerikaanse sociale netwerk zich niet houdt aan de Europese cookie-wetgeving. What’s new? Enkele weken eerder scoorde Facebook (maar ook Google) een dikke onvoldoende in een onderzoek van Bright.nl en RTL Nieuws naar de algemene voorwaarden van 21 internetbedrijven: vaak blijken consumenten de dupe te worden van strenge regels die dit soort organisaties hanteren. […]

  14. De Ochtend: Google+ Says:

    Afgelopen week […] kregen we er weer een om onze permanente aandacht smekend sociaal medium bij: Google+. Deze opvolger van de mislukte diensten Buzz en Wave deelt je vriendengroepen op in cirkels, iets dat Facebook nalaat. Of Google daarmee eindelijk voet aan de grond krijgt in de wereld van sociale netwerken? De tijd zal het leren. Mijn eerste indruk is dat het concept van de verschillende vriendencirkels een intelligente manier is om verschillende soorten connecties te beheren in hetzelfde overkoepelende netwerk. Tegelijk is de uitdaging voor Google+ om op te boksen tegen netwerken die zich inmiddels krachtig gevestigd hebben: LinkedIn voor zakelijk contact, Facebook voor persoonlijk contact en Twitter voor de permanente dialoog. Ik verwacht dat het veel tijd zal kosten om de massa (die je nodig hebt om als netwerk écht succesvol te zijn) naar Google+ te laten overstappen. Als dat al lukt. […]

  15. Jeroen Mirck Says:

    Facebook heeft weer wat nieuws: “New: Control privacy inline—when you post or after. To make privacy simpler we made some changes including creating this new tool, removing and updating some settings, and giving you a clear, inline control for who sees your posts.”

    Hoe werkt dat precies? “Use this button (below the status update, JM) to tag people to say who you’re with. You can tag anyone. When you (or others) add tags, the people tagged and their friends may see the post too. You can choose to review tags others add to your stuff. (…) To easily say where you are, you can add your current city or neighborhood to your posts, or add a specific place. You can turn this on or off at any time.”

    Wat het privacy-tabje betreft: “Use this to manage who can see and comment on posts you share, including ones with location, if you add it. When you change this setting, it will stay how you set it for future posts until you change it again. Posts (including check-ins) from old mobile Facebook apps will use your new default privacy setting. Also, we’ve changed the label for “Everyone” to “Public,” but your posts will still reach the same people.”
    http://www.facebook.com/about/sharing

  16. Big Brother Awards 2011 Says:

    […] Over privacy gesproken: de nominaties werden bekend van de Big Brother Awards, die komende woensdag worden uitgereikt. Kanshebbers zijn de VVD (met drie politici genomineerd, dus gegarandeerd prijs), KPN (vanwege het bespioneren van klanten via Deep Packet Inspection), de KLPB (die hack-slachtoffers doodleuk nog een keer hackt om opsporingsdata te vergaren) en uiteraard het immer omstreden Facebook. […]

  17. Trap niet in deze Facebook-hoax! Says:

    […] Copyrights en Facebook, het blijft gevoelige materie. Zo gevoelig dat er de afgelopen dagen weer een kettingbericht op Facebook rondzong dat pretendeerde jouw rechten als gebruiker te bewaken. Onzin natuurlijk, maar genoeg mensen trapten toch weer in deze zoveelste Facebook-hoax. Dit bericht is niet alleen onzin, het zegt vooral alles over de naïviteit van veel internetters als het om auteursrechten gaat. […]

Leave a Reply