How To… Love Your Haters

Internet is een curieuze stamkroeg. In een echte bar gebeurt het me nooit dat ik word uitgemaakt voor NSB’er, communist, kapitalist, klootzak, PvdA’er, stalinist, VVD’er of dictator, maar op het web is dat doodnormaal. Sociale media heet dat dan. Op blogs, Twitter of Facebook verliezen sommige mensen alle remmingen. Mediatrainers zeggen standaard dat je die overdreven reacties moet negeren, maar hé, ik ben ook maar gewoon een mens! Kritiek krijgen is altijd lastig. Zelf durf ik best toe te geven dat ik daar niet goed in ben. Maar deze week veranderde mijn wereld: ik stuitte op de “7 Great Principles for Dealing with Haters” van Tim Ferriss.

Omgaan met publieke kritiek is een ingewikkeld mechanisme. Ik heb het altijd te simpel gevonden als PR-professionals en andere zelfbenoemde media-experts wijsneusden dat een totaal zwijgen altijd de beste oplossing is. Stilzitten als je geschoren wordt, dat soort wijsheden. Natuurlijk, het is vaak een beproefd en dus zinvol middel, maar zeker niet altijd. Voor die gedachte vond ik echter nooit onderbouwde bijval. Tot deze week.

Tim Ferris was onlangs te gast op The Next Web Conference in Amsterdam. Zelf kon ik daar niet bij zijn, maar dankzij blogs van Mashable, het Nederlandse Dutch Cowboys en organisator The Next Web zelf ben ik helemaal bijgepraat over zijn betoog. Ferriss is de auteur van ‘The 4-Hour Workweek’, een bestseller gebaseerd op de extreme stellingname dat je zo’n beetje al je werk kunt uitbesteden en toch nog succesvol of rijk kunt worden (verbeter me gerust als ik het boek slecht samenvat). Het kwam de extraverte Ferriss op bootladingen kritiek te staan, waar hij naar eigen zeggen lang niet altijd slim op heeft gereageerd. Het overkomt dus de besten, dat vond ik een hele geruststelling.

Waar ging het mis? Ferriss maakte de geijkte fout: hij nam alle kritiek persoonlijk en reageerde dan vaak totaal verkeerd. Hij heeft echter van zijn fouten geleerd en er een eigen handvat voor ontwikkeld: de Cross Media Trinity. Volgens Ferriss zijn er drie manieren (de drie A’s) om op online kritiek te reageren:

  1. Avoid. Beoordeel eerst met wie je te maken hebt. Google even, ook als het om bloggers gaat die je willen interviewen. “Be sure you hang out with people who look beyond their Google Analytics.” Negeer vooral trollen en querulanten.
  2. Acknowledge. Je hoeft niet in elke situatie je excuses aan te bieden. Het is wel goed om de mening van je tegenstanders te erkennen.
  3. Act. Je kunt soms best reageren op discussies, maar doe dat verstandig: “If you are reactive, you don’t create your own life, you should be responsible and response-able.”

Kortom: behalve het negeren van kritiek is bedachtzaam reageren en het erkennen van fouten ook een prima methode. Het interessante aan de visie van Ferriss is om altijd in je achterhoofd te houden dat je zelf de controle houdt: jij bepaalt waar, wanneer en hoe je reageert. Reageer liever één keer goed met een doordacht geformuleerd statement dan op alle kritikasters apart. Dat verschaft je denkruimte.

Toch kun je wakker liggen van een bombardement aan kritiek. Ook dat heeft Ferriss de afgelopen jaren zeer zeker gedaan. Inmiddels kan hij de kritiek relativeren, is hij zelfs in staat ‘to love the haters’. Hij heeft zeven principes opgesteld om met zijn digitale critici om te gaan:

1. It doesn’t matter how many people don’t get it. What matters is how many people do.
Hou voor ogen wat je doelen zijn. Als het je doel is om een prachtig product te maken voor een specifieke doelgroep, kies dan zorgvuldig je eerste duizend fans. “As long as you’re accomplishing your objectives, that 1,000 will lead to a cascading effect. The 10 million that don’t get it don’t matter.”

2. 10% of people will find a way to take anything personally. Expect it.
Hou vooraf rekening met kritiek en bedenk bij voorbaat het antwoord dat je wil geven. “Online I see people committing ’social media suicide’ all the time by one of two ways. Firstly by responding to all criticism, meaning you’re never going to find time to complete important milestones of your own, and by responding to things that don’t warrant a response.”

3. “Trying to get everyone to like you is a sign of mediocrity.” (Colin Powell)
Reageer tactisch en strategisch. “If you treat everyone the same and respond to everyone by apologizing or agreeing, you’re not going to be recognizing the best performers, and you’re not going to be improving the worst performers. That guarantees you’ll get more behavior you don’t want and less you do.”

4. “If you are really effective at what you do, 95% of the things said about you will be negative.” (Scott Boras)
In lijn met principe 2 geldt dat hoe groter jouw impact is, des te meer kritiek je krijgt. Ferriss maakt zelf de grap dat hij haters heeft “in 35 verschillende talen.”

5. “If you want to improve, be content to be thought foolish and stupid.” (Epictetus)
Leer jezelf aan om tegen kritiek te kunnen. Een klassiek voorbeeld: de Romeinse senator Cato kleedde zich gek zodat hij daarom uitgelachen zou worden. Zo trainde hij zichzelf om alleen beschaamd te zijn over zaken die het echt waard zijn om beschaamd over te zijn. Zo leer je zelfs om van kritiek te genieten. De keerzijde is ooit eens verwoord door Elbert Hubbard: “To avoid criticism, do nothing, say nothing, and be nothing.”

6. “Living well is the best revenge.” (George Herbert)
Deze titel van een rocksong van R.E.M. is de ultieme manier om haters buitenspel te zetten: “The best way to counter-attack a hater is to make it blatantly obvious that their attack has had no impact on you.” Laat de haters lekker sudderen in hun eigen ressentiment en boosheid, die meestal toch niets met jou te maken heeft. “Don’t get angry, don’t get even. Focus on living well and that will eat at them more than anything you can do.”

7. Keep calm and carry on.
Tot slot adviseert Ferriss om de rust te bewaren. “Focus on impact, not approval. If you believe you can change the world, which I hope you do, do what you believe is right and expect resistance and expect attackers.”

Met deze inzichten moet het stukken makkelijker zijn om (al dan niet) te reageren op online kritiek. Ik ben benieuwd naar de feedback op de visie van Ferriss, zowel positief als negatief. Uiteraard zal ik ook reageren. Bedachtzaam, met de Cross Media Trinity in mijn achterhoofd. Ik ga proberen van jullie allemaal te houden!

Onder de titel ‘Hou van wie je haat’ verscheen dit artikel ook op opiniewebsite Joop.nl (mei 2010).

Tags: , , , , , , , , , , ,

26 Responses to “How To… Love Your Haters”

  1. Twitter Trackbacks Says:

    @adriaanoomen: Interessante en nuttige tips voor eenieder die te maken heeft met ongezouten krtitiek op internet… http://lnkd.in/e3bhNx
    @lalalalinder: Een stuk van de Mirck dat ik goed vind!!! (via @jndkgrf)

  2. Laura Babeliowsky Says:

    Ha Jeroen,
    Interessant stuk over Ferris’ visie hierop. “Inmiddels kan hij de kritiek relativeren, is hij zelfs in staat ‘to love the haters’.” Het lijkt Jezus wel!
    Stoïcijns worden staat ook bij mij al heel lang op mijn verlanglijstje. Maar als kritiek mij hevig raakt, vind ik het heel moeilijk te relativeren, laat staan van die mensen te houden… Het allervervelendste vind ik dat je vaak ook nog wordt verondersteld “dank je wel” te zeggen tegen goedbedoelde kritiek… En dat je ervan moet “leren” terwijl ik er vaak helemaal niets van leer.
    Het enige wat ik weet is dat je het gevoel moet uitzitten, na een tijdje ebt het weg en dan denk je er niet meer aan… zo ga ik ermee om.
    Desondanks vind ik Ferris’ visie inspirerend en een hart onder de riem.

  3. Jeroen Mirck Says:

    @Laura: Dank voor je reactie. Ferriss schetst inderdaad een ideaalbeeld van hoe het zou moeten, en waar hij zichzelf ook regelmatig niet aan heeft gehouden. Ik ben het met je eens dat dat in de praktijk natuurlijk heel lastig is, zeker als mensen je in het hart raken of respectloos zijn naar anderen. Op zijn eigen weblog heeft Ferriss als stelregel dat hij kritiek aan zijn adres doorgaans nog wel laat staan (uitgezonderd trollen en spammers, als ik het goed begrepen heb), maar dat hij subiet ingrijpt als de ene reageerder de andere aanvalt.
    Al met al zal iedereen hierin zijn eigen balans moeten vinden. Voor sommigen zal zwijgen evengoed nog steeds de beste manier zijn. De mijne is het in ieder geval niet, al probeer ik dus tegenwoordig met meer beleid te reageren. Volgens het credo: “If you are reactive, you don’t create your own life.”

  4. Laura Babeliowsky Says:

    @Jeroen: Natuurlijk, beheerst, met beleid omgaan met kritiek is natuurlijk het allerbeste.
    Maar juist omdat kritiek zo’n heftige emoties oproept – bepaald niet Jezus-achtig – bij mij althans, is het ook een taboe-onderwerp en delen mensen de pijn meestal alleen met hun intimi.
    Daarom ben ik blij dat Tim Ferriss erover gesproken heeft en dat ook jij er nu over schrijft.
    Zo helpen de sociale media dus ook om te helen, wat mij betreft…

  5. Jan Dijkgraaf Says:

    Wijze woorden. Ik wil nooit bier met je drinken, Jeroen, ook geen cola, maar op internet wil ik je toch niet missen. :-)
    Groet,
    Striploser 2002 (of daaromtrent, maar goed, dan weet je wie er begon…)

  6. Rob Says:

    Ja, mooi stuk. Mentale notitie: mensen gelijk geven. “Living well is the best revenge”, dat klopt, daar kan ik hier vanuit mijn Italiaanse paradijs over meepraten. Het voelt zó intens gemeen en lekker om heel af en toe daaraan te refereren… “Goh, wat ben je chagrijnig. Regent het zo veel daar?”

  7. Jeroen Mirck Says:

    Inmiddels ook een levendige discussie over dit onderwerp op Twitter en Joop.nl. Toepasselijk trouwens dat Jan Dijkgraaf zich hier in het debat mengt, de man die me afgelopen week op Twitter nog een NSB’er noemde omdat ik kritiek had op een blogpost van HP/De Tijd. Aanleiding van zijn overtrokken gedrag is blijkbaar een juryrapport voor de Stripwinners & Striplosers van 2003. Misschien moet Jan de zeven principes van Ferriss ook eens op zichzelf toepassen. ;)

  8. Michael Minneboo Says:

    Grappig, we hadden het er laatst nog over bij de koffie.

    Ik ben benieuwd hoe het toepassen van zo’n lijstje je in de praktijk bevalt. Misschien kun je er over een maand een blogpost over je bevindingen schrijven.

    Maar is punt zes nu een kwestie van negeren van de reacties? Als je erg je best gaat doen om te laten merken dat ‘schelden geen pijn doet’ ben je toch alsnog met de betreffende reacties bezig?

  9. Stijn Driessen Says:

    Erg leuke post, en zo zie je maar weer dat het inderdaad niet uitmaakt dat je bepaalde mensen negeert, zolang jij je doelen maar behaalt en daarvan geniet! Bravo!

  10. karin r. Says:

    ‘In een echte bar gebeurt het me nooit dat ik word uitgemaakt voor NSB’er, communist, kapitalist, klootzak, PvdA’er, stalinist, VVD’er of dictator, maar op het web is dat doodnormaal.’

    Ben ik het niet mee eens. dat is niet normaal. dat is abnormaal. en dat weet jij natuurlijk ook.

  11. Jeroen Mirck Says:

    @Karin: Klopt, zoiets is natuurlijk nooit normaal. ‘Doodnormaal’ was bedoeld om op cynische wijze uit te drukken dat het voor sommige mensen blijkbaar de gewoonste zaak van de wereld is. Niet alleen tegen mij, maar ook tegen talloze anderen.

    @Michael: Goed idee, zo’n follow-up. Ik kijk wanneer het moment daar is om dat te doen. Wat punt 6 betreft (“Living well is the best revenge”): als je daar heel erg je best op gaat doen, besteed je inderdaad juist aandacht aan de desbetreffende reacties. Volgens mij moet je het eerder zo lezen: mocht je op dit soort tegenwerking stuiten, zorg dan dat je met nog vollere teugen van jouw verder hartstikke leuke leven geniet – en denk vooral niet aan die vervelende mensen.

  12. Michael Minneboo Says:

    @Jeroen: Ah, da’s duidelijker zo. Goede tip wat mij betreft. Al blijft het soms moeilijk om reaguurders te negeren.

    Ik bedenk me opeens dat de theorie niets zegt over het wissen van comments. Dat zou dan onder het kopje actie moeten vallen. Wissen is ook reageren natuurlijk maar dan op een heel simpele manier.

  13. Michael Minneboo Says:

    PS; Jay & Silent Bob weten precies hoe je met reaguurders op het web dient om te gaan: http://www.youtube.com/watch?v=MjWFZPJZTxU

    :)

  14. Jeroen Mirck Says:

    @Michael: Het wissen van comments is natuurlijk altijd een optie, maar daar ben ik persoonlijk terughoudend in. Er zijn veel waardevolle vormen van kritiek, die je niet weg moet halen omdat het toevallig jou betreft. Het verwijderen van reacties doe je als ze echt beledigend zijn of bedoeld om een discussie te verstoren. Dat zijn de zogenaamde trollen of querulanten, zoals ze hierboven worden genoemd. Ook Ferriss geeft trouwens aan dat hij wel degelijk modereert op zijn weblog: reageerders die elkaar schofferen, haalt hij acuut weg.

    Leuk filmpje trouwens van Kevin Smith. Al zou ik dit niet adviseren. ;)

    @Laura (die eerder hierboven reageerde) heeft trouwens haar eigen stuk over omgaan met kritiek geschreven naar aanleiding van de ideeën van Ferriss. Op haar weblog Get Clients Now verwoordt ze vier gedachten:

    * Kritiek raakt je het meeste als je vindt dat de criticus gelijk heeft.
    * Veel mensen uiten kritiek omdat ze boos zijn, teleurgesteld in het leven.
    * Kritiek kan natuurlijk ook heel waardevol zijn.
    * De pijn van kritiek zwakt af als je memoreert waarom je doet wat je doet.

  15. Michael Minneboo Says:

    @Jeroen: Trollen die mogen wat mij betreft zeker gewist worden. Of van die lui die constant met hetzelfde irrelevante stokpaardje komen. Oeps, die kun je ook gewoon trollen noemen natuurlijk :)

    Ik was vroeger feller tegen het weghalen van comments dan nu. Het is mijn webstek waarop gereageerd wordt en ik hou die graag schoon.

  16. Jeroen Mirck Says:

    @Michael: Precies. Jij bent de barkeeper en het is jouw feestje. Reaguurders die zich bij verwijderde comments beroepen op de vrijheid van meningsuiting (inderdaad, overdrijven is ook een talent) slaan de plank compleet mis. Mijn vaste antwoord aan hen: begin een eigen weblog.

    Mijn reactie op het weblog van Laura Babeliowsky:

    “Mooie persoonlijke beschouwing op hoe kritiek je in je werkzaamheden kan raken. Toevallig dat we allebei min of meer gelijktijdig besloten te bloggen over de ideeën van Tim Ferriss. Of ook eigenlijk weer niet, want hij verwoordt in praktische tips hoe je om moet gaan met iets dat velen tegenkomen. Kritiek kan frustreren, boosmaken, teleurstellen en demotiveren… maar ook kracht geven om door te gaan en beter te worden.

    Zelf koos ik als invalshoek de manieren om te reageren op kritiek. Ik geloof namelijk niet dat het bekende credo ‘stilzitten als je geschoren wordt’ altijd de beste oplossing is. Weerwoord geven aan onterechte kritiek is waardevol, zeker ook omdat je daarmee critici de wind uit de zeilen haalt. En andersom kun je kritiek ook omarmen en publiekelijk aanvaarden en toepassen. Dat creëert niet alleen sympathie en begrip, het maakt jezelf ook alleen maar beter. En dat is uiteindelijk ook de primaire functie van kritiek.”

  17. karin r. Says:

    @Jeroen en Michael: er is een verschil tussen kritiek en nutteloos schelden. een beetje kritiek is belangrijk en daar leer je van. iemand die kritisch kijkt is misschien soms een zeikerd maar diegene is wel op een oprechte manier aan het zoeken naar antwoorden.

    er zijn ook mensen die er blijkbaar een hobby bij gekregen hebben op het moment dat zij wisten dat er blogs bestonden waarop je kon reageren zodat zij lekker even hun grote mond konden opentrekken. dat heeft in mijn ogen niets te maken met kritische geluiden uiten maar met infantiel en doelloos gedrag. alsof je die lui steeds kwijl van hun mond moet gaan afvegen. Je bent bezig met deppen. op zulke momenten denk ik ook; je bent baas van je blog en als jij voelt dat er over een grens gegaan wordt dan lijkt me schoonvegen niet verkeerd.

  18. Dick de Vriesch Says:

    Zeg Jeroen, Wanneer komt eigenlijk dat geweldige blogboek van jou uit?
    Jouw aankondiging op Twitter beloofde nogal wat.
    http://twitter.com/blogboek
    Op je eigen blog blies je toen er ook nogal hoog van de toren over. Alleen die blogjes kan ik niet meer terugvinden. Vreemd.

  19. Jeroen Mirck Says:

    @Dick: Beetje off-topic, maar vooruit. Je bent nu op mijn eigen blog, dus misschien moet je nog even verder zoeken. Ik verwijder namelijk nooit blogs. Cor Hospes en ik hebben inderdaad het Blogboek aangekondigd, maar moesten het project uitstellen omdat we het te druk hadden. En dat hebben we nog steeds. Mocht er iets in die situatie veranderen, dan lees je het op dit weblog.

    Mocht je tot die tijd graag meer willen lezen over bloggen, blader dan eens door de nu al ruim veertig postings over bloggen die ik hier publiceerde:
    http://www.jeroenmirck.nl/category/bloggen/

  20. Jeroen Mirck Says:

    Op weblog Social Media Examiner wordt het thema ‘How to love your haters’ behandeld in een langer artikel over het managen van je online reputatie. De bewuste passage:

    “I know this seems a little ridiculous, but it is so true. Negative people online are annoying — I get it. And most negative people fall into two categories:

    * People with legitimate concerns/opposing views (we can all respect that, right?)
    * Negabots. You know the type of person. It is 85° and sunny out and he’s complaining it isn’t 86°. Give him $100 and he’ll complain it isn’t $101.

    Kill with kindness. Confrontational and overly sensitive are two qualities that often lose online. If you’re nice to people, people will be nice to you. Sure, it’s common, and yet it can be difficult to do.

    The master of this is Gary Vaynerchuk, the outspoken creator of Wine Library TV and author of Crush It! Gary has lots of fans and friends, but of course some of those people wake up and drink a cold glass of hatred. Does Gary ignore them? Nope. On any given day, you can find him responding kindly to negative criticism on his blog, Twitter and Facebook accounts and even his Amazon book page where the occasional negative review pops up. Gary responds once nicely and then it’s done. He told me an in interview, “taking the high road is undefeated.” Very true.”

  21. Bob Kars Says:

    @Jeroen, helemaal eens met deze laatste post. Je ‘vijand’ ontkrachten door gelijk te geven of met zachte hand te reageren is een zeer sterk middel tegen zulke negativiteit. Moet je wel erg zelfverzekerd zijn en, zoals eerder geschreven, gaan voor impact en je eigen doelen, niet voor erkenning, waardering of goed gevonden worden.

  22. JeroenMirck.nl » Terugblik op blogjaar 2010 Says:

    […] Beste lezers, dank voor jullie bezoekjes aan mijn weblog in het afgelopen jaar. Traditiegetrouw maak ik aan het eind van het jaar de balans op. Centrale vraag is altijd: wat lazen jullie het meest en waar reageerden jullie vooral op? Dit jaar heb ik geen monsterhit zoals mijn blogpost over reaguurders in 2009 (32.000 keer gelezen, 300 reacties), maar valt op dat mijn weblog over de volle breedte goed bezocht wordt. Het afgelopen jaar kwamen bijna 100.000 unieke bezoekers langs, bijna net zo veel als de 109.000 het jaar ervoor. Zij brachten circa 248.000 bezoeken (in 2009 waren dat er 225.000) en lazen samen zo’n 708.000 pagina’s (was 713.000). Maar goed, de hamvraag is natuurlijk: wát lazen al die mensen precies? Hier zijn de lijstjes! […]

  23. Jeroen Mirck Says:

    Columnist Jeff Pearlman (CNN, Sports Illustrated) belde gewoon eens met iemand die hem op Twitter een ‘fucking retard’ had genoemd. Dat leverde een leuke column op: http://bit.ly/hEBVtp

    Now, with most online publications allowing readers to comment beneath stories, and with Twitter boasting an estimated 175 million users, and with a phony e-mail address a mere click away, readers can easily lash out. The filter that was a pen and paper has vanished, replaced by the immediate gratification of negativity. The concern for a writer’s feelings? Ha. What feelings?

    “It’s about consequences, and not suffering from any,” says Jacqueline Whitmore, an etiquette expert and founder of etiquetteexpert.com. “There are absolutely no repercussions to writing a nasty comment or e-mail, so people feel they can vent at will. They never think that the person receiving the message might be a real human being.”

    That’s why, when journalists take the time to respond personally to venomous notes, proving that they are made of flesh and blood, the reaction is strikingly — and puzzlingly — positive.

  24. Bauke Roelenga Says:

    Hallo, ik wil alleen even laten weten dat ik het bericht erg interessant vind met leuke informatie. Ik zal deze internet site dan ook in de gaten houden.

  25. Column: hou van hen die je haten Says:

    […] Na mijn eerdere columns over de fabeltjes omtrent social media en twitteren onder werktijd verscheen dit weekend mijn derde column op NUzakelijk. Het is een voorproefje van mijn boek ‘Help, ik sta op GeenStijl’, dat eind dit jaar bij uitgeverij Haystack verschijnt. […]

  26. Jeroen Mirck Says:

    The popular New York style blogger Gala Darling writes: Beyoncé Doesn’t Care About Internet Haters… & You Shouldn’t Either.

    “Beyoncé isn’t Beyoncé because she reads comments on the Internet. Beyoncé is in Ibiza, wearing a stomach necklace, walking hand in hand with her hot boyfriend. She’s going on the yacht & having a mimosa. She’s not reading shitty comments about herself on the Internet, & we shouldn’t either. I just think, Would Beyoncé be reading this? No, she would just delete it or somebody would delete it for her. What I really need to do is close the computer & then talk back to that voice & say, Fuck you. I don’t give a shit what you think. I’m Beyoncé. I’m going to Ibiza with Jay-Z now, fuck off. Being criticized is part of the job, but seeking it out isn’t. That’s our piece to let go.” (Kathleen Hanna)

Leave a Reply