Mijn iPad

Vandaag had ik een iPad in mijn handen. Het schijnt dat sommige mensen daar een moord voor doen. Mocht je me nu gaan stalken om hem ook aan te kunnen raken, dan moet ik je teleurstellen. De iPad was van niet van mezelf, maar van collega Francisco van Jole. En als die er niet een had gekocht, kon ik vast wel even op de koffie bij buurman en trendwatcher Vincent Everts (zie foto). Ben ik nu ook totaal verkocht? Nee, ik hoef ‘m niet. En ik zal uitleggen waarom.

Je schijnt je bij Apple-gadgets altijd eerst te moeten verexcuseren waar je toch het gore lef vandaan haalt om hun mooi vormgegeven maar veel te dure producten niet te willen hebben. De volgelingen van Steve Jobs vinden diens marketingmachine namelijk de hemel op aarde. Dat was al zo met hun computers (“Hij past zo leuk in het interieur”), het werd nog erger met de iPhone (“Dankzij T-Mobile heb ik weliswaar nergens fatsoenlijk bereik, maar iedereen vindt me wel cool!”) en met de iPad zal het niet anders zijn.

Laat ik eerlijk zijn: het scherm is lekker scherp, het kantelt net zo soepel als op de iPhone en je kunt weer lekker eindeloos op die geile buttons klikken. Bewegend beeld oogt goed, het geluid klinkt lekker en in tegenstelling tot de wat saaie e-readers kun je ook mailen en internetten op de iPad. Toch viel me al binnen een paar minuten op dat het scherm hinderlijk spiegelt, zelfs gewoon binnen in een matig verlicht kantoor. Je weet wel: de grootste grief bij lezen vanaf een schermpje. Bovendien vond ik hem eigenlijk best zwaar. Een laptop kun je nog op je schoot zetten, een iPad moet je met de hand rechtop houden.

Maar goed: waaróm wil iemand in vredesnaam een iPad? Veelgehoord is het argument om zo een hele bibliotheek aan boeken en kranten tot je beschikking te hebben. Stel jezelf de vraag: lees je liever vanaf papier of vanaf een scherm? Ik vraag dus niet: wil je er hip uitzien in de trein of het café? Bijna iedereen leest liever vanaf papier dan vanaf een scherm. Het argument dat je dan veel boeken kunt meenemen op vakantie is natuurlijk kul. Hoeveel boeken neem jíj mee op strandvakantie? Een paar. Dat is lichter dan een tablet-pc. Koop gewoon geen hardcovers. En je wil al helemaal geen zand in je iPad.

De iPad mag er dan leuk uitzien, maar voor de fancyness kun je ook gewoon een iPhone kopen, waarmee je meteen ook kunt bellen. Dat kan een iPad namelijk niet, net zo min als foto’s of video maken. En internetten? Dat kan ook prima met een laptop. Sterker nog: dan heb je er tenminste een fatsoenlijk toetsenbord bij. En gamen? Dat doe ik niet, dus daar kan een iPad me niet blij mee maken.

Ik snap best dat Apple zoekt naar marktverbreding en dus een product heeft gemaakt dat zich positioneert tussen een laptop, een e-reader en een smartphone. Bedenk alleen wel dat bijna iedereen al een laptop en een (smart)phone heeft. Maar die unieke beleving van de iPad dan? Die is prachtig, maar die biedt de iPhone al grofweg in het klein. En over beleving gesproken: in deze tijd van infobesitas is het juist wel weer heerlijk ontspannend om je terug te trekken met een schaamteloos omkrullend boek.

Kortom: mijn iPad komt er voorlopig nog even niet.

Deze column verscheen ook op Nederlands MediaNetwerk.

Tags: , , , , , , ,

18 Responses to “Mijn iPad”

  1. Jooper Says:

    Nou ben ik nogal een electronica-freak, maar de toegevoegde waarde van de iPad ontgaat ook mij volledig. Wel weer knap hoe Apple een net niet gelukt product in de markt weet te zetten als een niet te missen gadget. Overigens vraag ik me wel eens af wat voor bron van bacterien al die touchscreens eigenlijk zijn…

  2. Peter Luit Says:

    In eerste instantie was ik erg teleurgesteld in alle zaken die Apple er doelbewust niet heeft ingezet, maar er wel al waren. Dat deed het bedrijf ook al met de eerste iPhone – zonder 3G – terwijl de grote massa dat al lang gebruikte. Juichend gingen we de straat op met de 3G, alsof er een wonder was gebeurd, maar Apple was er gewoon expres laat mee, om al die echte ‘fans’ nog een keer een iPhone te laten kopen. Gelukkig tuinde ik daar ook toen al niet in.

    En ze doen het weer. Een eerste versie van de iPad zonder USB en zonder camera, terwijl in het frame binnenin de iPad de voorzieningen er wel al zijn. Ik noem dat klantje pesten. Over een half jaar komt de volgende versie, die aanzienlijk lichter is, een nog sneller – en hybride – scherm, een iSight camera, 128MB, uitbreidbaar geheugen, en een langere batterij levensduur en 20% goedkoper.

    Toch dacht ik mezelf bijna toch verlied te hebben tot de aanschaf van het speeltje, het is best leuk om in Nederland met dat ding rond te lopen op de lezingen die ik geef over de ontwikkelingen in de eReader markt. Nu kan ik niets anders doen, dan tijdens de lezing mijn tas te pakken op het moment van de sheet waarop de iPad staat en zeggen – met een handbeweging naar de tas – ik heb hem ……..niet.

    Nee, ik wacht ook een paar maanden, misschien een half jaar. En dan kan ik gewoon met mijn nog in bezit zijnde duo card schakelen tussen iPhone of iPad, tenzij ik met tethering en een USB kabeltje de iPhone als modem gebruiken. Ik denk dat Apple daar nog op zit te broeden om dat te voorkomen.

    Want open is de iPad niet, en dan heb ik het nog niet gehad over dataformats, DRM’s etc. Maar één ding is zeker: ‘We zullen nog heel veel over de iPad horen en dat doet Apple goed…………’

  3. Jeroen Mirck Says:

    @Peter: Dank voor de aanvulling. Klantje pesten, zo komt het inderdaad ook op mij over. Het verbaast me telkens weer dat de echte Apple-addicts dat soort kritiek niet lijken te willen horen. “Het is een leuk ding, dus zeur niet.” Ach ja, de mensheid wil altijd al bedrogen worden.

    @Jooper: De marketing van Apple is slim: mensen het gevoel geven tot een elite te behoren.

  4. Michael Minneboo Says:

    De iPad is een lichtgevend dienblad.

  5. Jeroen Mirck Says:

    Interessant stuk op Frankwatching.com over het boek “Better Off: Flipping the Switch on Technology” van Eric Brende. Die schrijft onder meer:

    “In the modern university, with its rapid turnover of assignments and fast-paced technology, the human brain is treated as just another processing device and is expected to keep pace with electronic blips. (…) By speeding through life with technology, you reduce what any given moment can hold. By slowing down, you expand it.”

    Ik geloof zeker dat we geleefd worden door technologie, maar in die trendy ’social suicide’ (al je social networks in één klap verwijderen) geloof ik niet. Ze hebben een functie, je bent er bewust mee gestart om een netwerk op te bouwen. We moeten ons niet laten meeslepen in iedere online hype. Je leven is bijvoorbeeld prima compleet zonder Foursquare. Dat verbaasde me bij de hype rond de iPad: iedereen heeft al een computer, bijna iedereen een laptop, steeds meer mensen een smartphone… en dan toch zouden we niet zonder een iPad kunnen. Onzin. Het is de voorloper van een nieuwe generatie computers, maar pas echt onmisbaar als de oude generatie verdwijnt. Tot die tijd is het vooral een luxe-object. Ik zit liever met een boekje in de bank, en voor het snelle internetten heb ik mijn HTC Magic. Ook zonder iPad ben ik internet- en informatieverslaafd genoeg. ;)

  6. karin r. Says:

    geïndoctrineerde lui lijken het wel, die apple fans. :-)
    waar ik meteen dan vragen bij heb. …

    ik snap de iPad ook niet. helemaal niet.

  7. Marco Raaphorst Says:

    Marketing van Apple is altijd hetzelfde liedje, maar werkt wel. Mensen willen glimmende objecten, kopen, kopen, kopen.

    iPad maakt internet gesloten en daar moet men principiële bezwaren tegen maken. Het is te erg voor woorden. Met name ook omdat sommige internet deskundigen er zo mee weglopen. Omdat ze geld zien. Gelukkig zit de concurrentie niet stil en zullen de open netwerken uiteindelijk winnen.

  8. Jeroen Mirck Says:

    Bovenstaande column is me op de kritiek komen te staan dat ik louter negatief zou zijn over de iPad. Die kritiek, overwegend afkomstig van mensen die louter positief zijn over Apple, klopt niet. Ik vind het apparaat zonder meer innovatief, maar vraag me af wat de volop voorziene consument anno 2010 eraan heeft. In de toekomst zal de iPad zonder meer massaal aftrek vinden, of in ieder geval de markt openbreken voor pc-tablets.

    Je kunt de iPad zowel positief als negatief bekijken. In TIME schreef Stephen Fry twee weken geleden een interessante reportage vanuit het Apple-hoofdkantoor, waarin marketingbaas Phil Schiller treffend zegt over de kritiek dat de iPad ‘gewoon een opgeschaalde iPhone of iPod Touch’ is:

    “There’s a negative way of saying that, and a positive. ‘Oh, it’s just a big iPhone… boo!’ or ‘Hey, it’s like a big iPhone… cool!’ Luckily, millions of people have those, so there is an instant ease and familiarity when they first encounter the iPad. As for everything else, it’s not about the features – it’s about the experience. You just have to try it to see what I mean.”

  9. iPadMark Says:

    I love my iPad!

  10. harmh Says:

    Het gaat om de lichaamshouding en moment van gebruik. De iPad is ideaal op de bank. De laptop op schoot is dan niet ideaal: in praktijk altijd het snoertje eraan, de kat sprint op het toetsenboard, door het topzware scherm dreigt ie van schoot te glijden. Niet instant-on. Op de meest ongewenste momenten vragen Java, Acrobat en de Virus checker of er een update moet geschieden, waarna het geheel langzaam wordt. En de fan gaat razen. En met de trackpad blijft het behelpen. Kortom: laptop op de bank (of in bed): het kan, maar heeft z’n kleine ergenissen.
    En het scherm van de smartphone is te klein.

    Op de bank gezeten check ik (als info addict) op de iPhone mijn mail maar gebruik ook DeTvGids app i.p.v. de krant te pakken. Vooral dat laatste heeft mezelf verbaasd: die kleine app is zo praktisch op de zien wat er ‘nu en straks’ te zien is.
    Allemaal geen wereldredenen, maar ik weet zeker als ik straks een iPad, een iPhone en laptop op de koffietafel heb liggen, ik tijdens het tv kijken de iPad zal pakken om even de online wereld te checken. Pure luxe, dat wel.
    Oh ja, en ik ga mijn dierbare NRC definitief naar een e-abonnement omzetten, want ik merk nu al dat ik meer en meer deze krant elektronisch lees.

    Mijn moedertje ga ik ook een IPad geven, kan ze precies doen wat ze wil: mail, skype en enkele sites (die ik voor haal zal bookmarken) bezoeken. Op een apparaat dat het altijd doet, waar ze niets hoeft te weten van Start menu, folders, files en geen muis hoeft te gebruiken ( heeft ze nooit onder de knie gekregen).

    “In der Beschränkung zeigt sich der Meister.” Apple begrijpt dat. Deels is dat de inderdaad de markt afromen, maar ik voorspel dat de iPad nooit een volwaardige computer zal worden, met een filesysteem met folderstructuur enzovoorts. Daarmee zou meteen weer it-kennis nodig zijn om ‘m te onderhouden, ‘schoon’ te houden ook. Wellicht een camera voor Skype in een komende versie, maar dat blijft het bij, denk ik. Het gesloten concept zal blijven.

  11. Casey Torrecillas Says:

    I positively cherish my Ipad. This is amongst the best buys I’ve actually made. It may be just a little highly-priced, nonetheless it is definitely really worth the price tag. It is going to execute pretty much everything that I would like it to do. I can’t wait to find out about the things they include regarding advancements down the road.

  12. Kathleen Kloss Says:

    I think in the next years the touch screen will be the only input method for computers because it is easier to work with a touch screen and the range of opportunities for this is big.

  13. John Knappers Says:

    hoi Jeroen, ben benieuwd of je mening, omtrent de iPad nu, een maand of 5 later nog steeds dezelfde is.
    Ik ben totaal geen gadget freak, belde een jaar terug nog met een nokia 3310 maar kan je zeggen, voor een beetje blogger en online lezer, is de iPad een geniaal apparaat, wat mij betreft zijn tijd ver vooruit is.
    Foto’s, emailen, bloggen, zonder een veel te zware, warme laptop op mijn benen, onderuit in de bank, ideaal…
    Ben benieuwd….;)

  14. Jeroen Mirck Says:

    @John: Ik ben zeker positief over de iPad als device dat je er snel even bijpakt: op de bank, in de trein, tijdens een vergadering. Mijn punt is ook niet dat ik het ding maar niks vind, maar ik voorzie wel een soort gadget-overload: voor wie een smartphone, een vaste computer én een laptop heeft, is de iPad alweer het vierde internet-apparaat. Dat is echt een beetje te zot.

    Wat echter langzaamaan gaat veranderen, is dat mensen een van die oude apparaten niet meer vervangen en daarvoor in de plaats een iPad kopen. Laten we zeggen: de laptop krijgt de functie van de desktop en de iPad wordt de nieuwe laptop. En dat oude bakbeest gaat naar zolder of bij het straatvuil. Wel zou het helpen als de iPad meer functionaliteiten krijgt. In feite zou het net zo veel moeten kunnen als een laptop – uitgezonderd hooguit de schijfruimte. Als Apple dat aandurft, ben ik echt helemaal om.

  15. JeroenMirck.nl » De Ochtend: iPad Says:

    […] De iPad is de meest besproken gadget van het jaar. Deze week heb ik het erover in mijn internetrubriek bij De Ochtend op Radio Noord-Holland. Ook blik ik terug op mijn ervaringen met de Priority Inbox van Gmail en kijk ik op Twitter of Geert Wilders daar stoerdere taal uitsloeg dan de toch wat vlakke speech in New York. […]

  16. JeroenMirck.nl » Terugblik op blogjaar 2010 Says:

    […] Beste lezers, dank voor jullie bezoekjes aan mijn weblog in het afgelopen jaar. Traditiegetrouw maak ik aan het eind van het jaar de balans op. Centrale vraag is altijd: wat lazen jullie het meest en waar reageerden jullie vooral op? Dit jaar heb ik geen monsterhit zoals mijn blogpost over reaguurders in 2009 (32.000 keer gelezen, 300 reacties), maar valt op dat mijn weblog over de volle breedte goed bezocht wordt. Het afgelopen jaar kwamen bijna 100.000 unieke bezoekers langs, bijna net zo veel als de 109.000 het jaar ervoor. Zij brachten circa 248.000 bezoeken (in 2009 waren dat er 225.000) en lazen samen zo’n 708.000 pagina’s (was 713.000). Maar goed, de hamvraag is natuurlijk: wát lazen al die mensen precies? Hier zijn de lijstjes! […]

  17. Boekenweek of E-book Week? Says:

    […] De hamvraag is natuurlijk hoeveel e-readers er in Nederland circuleren. Dat aantal groeit explosief, vooral met dank aan de iPad. In december 2009 meldde Bol.com nog dat er 60.000 e-books en 10.000 e-readers verkocht waren in Nederland. Een half jaar later, in juni 2010, was het aantal verkochte e-readers inmiddels gestegen naar 50.000 stuks, aldus onderzoek van GfK. Per e-reader zou er sprake zijn van gemiddeld vier betaalde e-books. Eind 2010 was het aantal tablets en e-readers geëxplodeerd: 350.000 exemplaren gingen over de toonbank. Met name dankzij de iPad, want het merendeel (250.000 stuks) zijn tablets. […]

  18. ebooks Says:

    Goed artikel heb het ook gelijk even doorgestuurd naar een collega die was hier namelijk ook voor aan het kijken.

Leave a Reply