Drie jaar op Twitter

Vandaag zit ik precies drie jaar op Twitter. Een jaar geleden stond ik ook stil bij die 27e april, toen door terug te blikken op een artikel dat ik anderhalf jaar eerder in Adformatie publiceerde over ‘de hype Twitter’. Ditmaal blik ik liever vooruit. Twitter is een bestendige hype gebleken, die nog altijd aan invloed wint. Nog altijd groeit het aantal gebruikers gestaag, zowel zakelijk als privé. Twitter is al lang geen speeltje meer van nerds, het is een heel aardige dwarsdoorsnede van de samenleving aan het worden. Massaler, politieker, commerciëler, soms grimmiger maar toch vooral gezelliger. Omdat steeds meer mensen meedoen.

Toeval of niet, op deze dag dat ik drie jaar op Twitter vertoef, gaf ik een presentatie over zakelijk twitteren in Heemstede. Sak van den Boom, die me eerder boekte als spreker op het Customer Media Congres, had me gevraagd om een gezelschap communicatieprofessionals bij te praten over hoe je Twitter zakelijk kunt inzetten. (Bonus: vijf gouden tips hier.) Het werd een dynamische sessie, met dank aan de slimme vragen uit de zaal. Zo hadden we een zinvolle discussie over de mate waarin Twitter zich ook leent om als fabrikant ‘low interest’-producten aan de man te brengen. Lastig, maar niet onmogelijk. Als je maar niet al te zeer rekent op direct te verzilveren leads.

Commerciëler dus. Ja, dat wordt Twitter zeker. Steeds meer bedrijven profileren zich op dit laagdrempelige social network. Irritant? Welnee. Jij bepaalt wie je volgt. En wie zich aan je opdringt, is een spammer. Als maar genoeg mensen daarover klagen, tikt Twitter Inc. zo’n bedrijf vanzelf op de vingers. Zelfreinigend vermogen dus. Al is het wel even afwachten wat Twitter zelf met commercie gaat doen: voorzichtig dringen de eerste banners binnen in de Twittersphere. Dat gebeurt gelukkig heel terughoudend, want de initiatoren willen hun miljoenenpubliek niet wegjagen. Wat dat betreft hebben ze kunnen leren van Facebook, dat veel kritiek kreeg na een paar miskleunen waarbij commercie het leek te winnen van privacy. Veelzeggend is trouwens wel dat Facebook er bepaald niet kleiner van is geworden. Wel heeft het bedrijf een beduidend slechter imago dan Twitter.

De groeiende massaliteit van Twitter is een ander aandachtspunt. Soms is de dienst daardoor wat traag, maar dat was vroeger veel erger. Het probleem is veeleer dat je vriendenlijst enorm uitdijt, waardoor je je beste vrienden steeds minder quality time kunt geven. Natuurlijk, dankzij de nieuwe mogelijkheid om je vrienden in te delen in lijsten kun je subgroepen maken die je voorkeur hebben, maar dat neemt niet weg dat Twitter onoverzichtelijker wordt.

Dankzij de groei verliest Twitter ook het oorspronkelijke ‘ons kent ons’-gevoel. Logisch, maar aanvankelijk was het toch even wennen. Een half jaar geleden schreef internetjournalist en VARA-collega Francisco van Jole nog een blij opiniestuk (‘Twitter is lief’) in de Volkskrant over de positieve sfeer die Twitter onderscheidt van de reactiepanelen op weblogs en fora. Toch is er sindsdien wel het een en ander veranderd. Het viel me vooral op tijdens de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen: als sympathisant van partij X (in mijn geval D66) werd ik soms na wat milde kritiek op partij Y (dat kon de PVV zijn, maar ook het o zo sociale PvdA) genadeloos uitgescholden door aanhangers of campagnevoerders van die andere partij. Om nog maar te zwijgen over rabiate bloggers met een andere politieke voorkeur dan de mijne. Inhoudelijk debat verzandt nogal eens in gescheld op Twitter. Het is net het echte leven.

Gelukkig zijn dat uitzonderingen op de regel dat Twitter een fijne wereld is om in te bivakkeren. Dat realiseerde ik me toen ik vorige maand zomaar ineens Anna-Maria Mantel-Giannattasio (op Twitter beter bekend als @puur) tegen het lijf liep in de binnenstad van Amsterdam. We zijn er allebei vanaf het prille begin bij en hebben Twitter zien evolueren. Het is anders nu, maar nog steeds een inspiratiebron. Met meer fruit aan de bomen, maar niet allemaal meer naar je eigen smaak. Dat is niet erg, er is keuze zat. Bovendien breekt er alweer bijna een nieuwe zomer aan.

Tags: , , ,

8 Responses to “Drie jaar op Twitter”

  1. Rose Says:

    Toen ik jouw stukje las besefte ik dat ik niet eens weet hoe lang ik al op twitter zit. Blijkt over twee maanden ook drie jaar te zijn :-) Wat gaat de tijd hard. Grappig dat waar jij zegt dat twitter intussen een ‘dwarsdoorsnee van de samenleving’ is geworden ik nog steeds merk in mijn omgeving de enige te zijn die twittert. En het ook nog steeds moet verdedigen, hoewel de lol daar intussen wel een beetje af is… Ach, wat geeft het. Voor mijzelf is het een vruchtbare tool om te discussiëren, me te laten inspireren en te netwerken. Op nog een keer drie jaar dan maar :-)

  2. Berend Quest Says:

    ‘Nog altijd groeit het aantal gebruikers gestaag’.
    Mag ik vragen wat in jouw ogen ‘gestaag’ betekent? En, hoe je aan die informatie komt?
    Ik heb zelf zo mijn twijfels over de groei van Twitter in Nederland, en het aantal tweeps vind ik ook niet echt gigantisch.
    Maar, wellicht zijn mijn bronnen niet juist?

  3. Jasper Says:

    Ik heb nog wel het idee dat ‘doorsnee van nederland’ nog niet helemaal op gaat. Het zal het meer benaderen dan voorheen, maar volgens mij voert progressief D66 en mensen die in de online media werken nog de boventoon (2x guilty). Alhoewel.. als je tijdens een X-factor op #xfactor zoekt vliegen de Dushi’s met krom Nederlands je om de oren, dus wat dat betreft… ;)

  4. Michael Minneboo Says:

    3 jaar alweer. Tijd voor een nieuwe applicatie :) Hoewel, ik geniet nog dagelijks van Twitter.
    Het feit dat de NOS laatst een reeks reacties van Twitteraars voorbij liet komen tijdens de gemeenteraadverkiezingen bewijst voor mij dat Twitter steeds meer ingeburgerd raakt. Al ken ik nog genoeg mensen die er nog nooit van gehoord hebben of het een raar ding vinden – de gebruikelijke vooroordelen steken dan de kop op. Voordeel is inderdaad dat je zelf kunt kiezen wie je volgt, al vind ik spamfollowers vervelend. En bots ook die automatisch reageren als men vloekt of een ander ongewenste boodschap bezigt.

  5. Jeroen Mirck Says:

    @Berend: Eerder deze maand constateerde Twitter zelf: “We’ve seen growth in every country.” Inmiddels komt 60% van alle gebruikers van buiten de VS. Bekijk hier de mondiale grafiek:
    http://blog.twitter.com/2010/04/growing-around-world.html

    @Rose, Jasper: Ik noem het bewust ‘een heel aardige dwarsdoorsnede’, want volledig representatief voor de hele bevolking is Twitter natuurlijk niet. Toch is er in de afgelopen drie jaar veel veranderd. Politiek was drie jaar geleden nog niet echt een issue op Twitter, laat staan dat er politici meetwitterden. En juist de aanwezigheid van die ‘Dushi’s’ laat zien hoeveel diverser de Twitter-populatie is geworden, met dank aan de doorbraak van mobiel internet en de smartphone (waarvan de groei ook absoluut nog niet ten einde is).

  6. Jorrit de Jong Says:

    Was gisteren aanwezig bij de presentatie. Vooral de vragen en discussie over meetbaarheid vond ik erg interessant. Via dit artikel nog een lijst met aardige apps om diverse zaken overzichtelijk te houden en te meten:

    http://artatm.com/2010/01/55-must-know-twitter-tools-and-applications

  7. Vier jaar op Twitter Says:

    […] Vandaag zit ik precies vier jaar op Twitter. Twitter zelf bestaat inmiddels alweer iets langer dan vijf jaar, maar pas vanaf begin 2007 (dus ruim vier jaar geleden) begon Twitter echt publiek te trekken. De mensen die zichzelf nu Social Media Goeroe noemen, maakten pas in 2008 of zelfs later een account aan. Ik heb altijd geleerd om goeroes niet te vertrouwen: zo stond de dit weekend overleden Sai Baba bekend om zijn leugens en verderfelijke invloed. Wat social media betreft kun je het ook zo spannend maken als je maar wil. Uiteindelijk blijft het oorverdovend simpel: het is een kwestie van meedoen. […]

  8. Vijf jaar op Twitter Says:

    […] Vandaag zit ik vijf jaar op Twitter. Geen brekend nieuws, maar net als in 2011, 2010 en 2009 sta ik even bij deze ‘verjaardag’ stil. Toeval of niet: uitgerekend vandaag gaf ik in het AD en op Radio Noord-Holland commentaar op de (door Multiscope gesignaleerde) stagnerende groei van Twitter. […]

Leave a Reply