Duurzame boodschap van Marqt

Marqt is nu open!

Duurzame producten vinden steeds gretiger aftrek, zo blijkt uit onderzoek. Toepasselijk dat de trendy biowinkel Marqt gisteren een tweede vestiging opende in Amsterdam, de derde in Nederland. Na de vestiging op de Overtoom (zie foto) zit er nu ook een Marqt aan de Utrechtsestraat. Initiatiefnemer Quirijn Bolle laat zijn bedrijf voorzichtig groeien vanwege de ‘logistieke puzzel’ van direct werken met producenten van streekproducten. Daarom zit de derde vestiging ook in de buurt, in Haarlem. Voor Adformatie interviewde ik Bolle al in maart 2007 over zijn nieuwe winkelconcept.

Een biowinkel, een verssupermarkt, een winkel van de boeren… Marqt kreeg afgelopen week in de media uiteenlopende benamingen. Wat is waar?
“Eigenlijk kloppen al die termen niet. Wij starten een winkelketen en werken daarbij samen met netwerken van lokale boeren: Ruraal Park en De Groene Hoed. Dat zijn organisaties die zich inzetten voor streekproducten.”

Wie is wij?
“Mijn zakenpartner Meike Beeren en ikzelf. We werkten voorheen allebei voor Ahold: ik op de salesafdeling van de Amerikaanse dochter Foodservices, Meike op Aholds afdeling Vastgoed en Merchandising. Vorig jaar hebben we allebei onze baan opgezegd om MarQt in de markt te gaan zetten. We hopen na de zomer van start te gaan. We mikken op de grootstedelijke bewuste klant. In Amsterdam onderhandelen we al over meerdere panden, maar je weet nooit hoe lang dat duurt.”

Biologisch voedsel is de trend, dus jullie dachten: dat gaan we lekker zelf doen?
“Wij zijn geen biowinkel. Wat wij willen veranderen is de manier waarop wij als maatschappij met voeding omgaan. Ruim 80% komt uit het supermarktkanaal. Dat wil zeggen: elke dag exact hetzelfde product in al die filialen. Dat vraagt om een bepaalde schaal, wat massaproductie in de hand werkt. Dat willen wij anders doen. Wij zijn een soort marktplaats die een platform biedt aan bedrijven met een passie voor eten. Daarbij gaat het om goed tot stand gekomen producten.”

Dan gaat het toch gewoon over een biowinkel?
“Nee. De term ‘bio’ zegt me niet genoeg, en de consument ook niet. Het heeft een bepaalde lading, een zekere stoffigheid. Bovendien is er sprake van inflatie van die term, zeker nu je zelfs biologische frikadellen kunt kopen.”

Wat is er dan zo anders aan Marqt?
“Lekker is bij ons de belangrijkste eis. Als je iets niet lekker vindt, koop je het niet. Het gaat bij ons om drie aspecten: lekker, gezond en duurzaam. Alleen in die volgorde werkt het. Andere winkels hebben het accent vaak op het natuurlijke, terwijl uit onderzoek blijkt dat dat niet de doorslaggevende factor is. Mensen hebben de film van Al Gore gezien, maar stappen vervolgens wel een vol kwartier onder de douche. Wij willen het businessmodel veranderen. Wij willen het voedsel op een heel andere manier gaan aanbieden, niet te vergelijken met een supermarkt, maar ook niet met een natuurwinkel. Wij lanceren echt een vernieuwend kanaal dat nog nergens ter wereld bestaat.”

Wordt Marqt niet gewoon een variant op de Amerikaanse succesformule Wholefoods? Dat concept ken je natuurlijk uit je Ahold-tijd in New York.
“Waar marktleider Wal-Mart helemaal op lage prijs ging focussen, is specialist Wholefoods bewust hoog in de markt gaan zitten. Qua filosofie sluiten we wel aan. Ook wij gaan niet proberen bij iedereen in de smaak te vallen en pretenderen niet om een net zo alomvattend aanbod te hebben als de grote supermarkten. Wij hoeven niet alles elke dag voor iedereen te bieden, zoals supermarkten wel doen.”

Hoe gaan jullie die afwijkende boodschap communiceren?
“We spelen in op een trend waar je geen rocket science voor nodig hebt om hem te herkennen, maar het succes schuilt in de executie van de communicatie, maar vooral natuurlijk de winkel zelf. Daarom zijn we er ook al een jaar mee bezig. In Nederland is hieraan nog geen goede invulling gegeven.”

En Eko Plaza dan, of die nieuwkomer Bio Planet van het Belgische Colruyt?
“Daar ben ik niet van onder de indruk. Ik zie hen niet als onze concurrenten. Woorden als ‘eko’ en ‘bio’ zeggen het al: als klant heb ik geen idee of ik daar lekker eten kan kopen. Colruyt communiceert dan ook nog eens op prijs. Ieder zijn positionering, maar dat is niet de onze.”

Heb je nooit overwogen om dit concept onder de vleugels van Ahold op te zetten?
“Waarom zou ik? Deze formule is zo anders dan hoe een supermarkt werkt. Wij willen echt vernieuwen. Dan moet je totale vrijheid hebben. Er zijn ook een heleboel leveranciers die niet met ons zouden samenwerken als er ‘supermarkt’ op mijn kaartje zou staan. Je hoort veel klachten van leveranciers over supermarkten. Ze willen uit de greep van de supermarkten komen.”

Maar dan moet die samenwerking voor beide partijen wel voldoende opleveren. Zo’n kleinschalige aanpak maakt alle producten toch veel duurder?
“We willen de verdiensten gelijkelijk verdelen over de hele bedrijfsketen. Door met lokale boeren te werken, halen we schakels uit de keten weg, waardoor er voor alle partijen toch voldoende inkomsten overblijven. Een aardappelboer krijgt tien cent per kilo die voor 1,90 euro in de supermarkt ligt. Die enorme prijsverhoging komt mede door alle schakels die er tussen zitten. Wij verkopen direct van de lokale boer.”

Tags: , , , , , ,

3 Responses to “Duurzame boodschap van Marqt”

  1. Lentemeisje Says:

    MarQt: hip, mooi, trendy, en daar betaal je voor.

    Ik mijd MarQt meestal (tenzij ik een hip kadootje wil kopen) en geef de voorkeur aan winkels als de Natuurwinkel en de Wereldwinkel. Die gaan namelijk wel degelijk voor lekker (zo flauw dat MarQt in dit interview het stoffige imago bevestigt ter meerdere eer en glorie van zichzelf, en jammer dat hij daarmee wegkwam).

    Deze winkels zijn ook goedkoper dan MarQt (ze verkopen deels dezelfde producten). Ik heb daarom sterk de indruk dat MarQt hogere winstmarges aan zichzelf toerekent dan de Natuurwinkel en Wereldwinkel met Fairtrade producten. Minder eerlijk, dat MarQt, dan het lijkt.

    Het beste is natuurlijk zelf rechtstreeks kopen van de producent. Weet je zeker dat de winst daar terechtkomt waar je wil dat ie terecht komt. Bijvoorbeeld op de Noordermarkt of de Nieuwmarkt (op zaterdag ook biologische markt). En veel boerderijen hebben zelf een winkel waar je van alles kan halen.

  2. Ximaar Says:

    Gelukkig is er maar eentje met zo’n vervuilende tuktuk gekomen en de rest netjes op de fiets. :-)

  3. Leonie Says:

    Ik ga ook graag naar de biowinkel in Amsterdam, bevalt me erg goed.

    Groetjes, Leonie van de Berg

Leave a Reply