Marketing is voetbal

Net als vorig jaar schreef en sprak ik tijdens de uitreiking van de Dutch Bloggies het juryrapport voor de Beste Marketingblog. Vorig jaar had ik het over papegaaien, dit keer over voetbal. “Marketingfacts is Ajax, Frankwatching is PSV, de stoere jongens van Dutch Cowboys zijn Feyenoord en tot slot is Molblog een door suikeroom Kluwer uit de grond gestampte concurrent AZ.” Hier de hele jurytekst.

Het webloglandschap voor marketeers is heel overzichtelijk. Hoewel het soms lijkt alsof elke interactieve marketingconsultant een weblog heeft, waar we veelal inwisselbare stukjes kunnen lezen over de nieuwste iPhone-app of een voorzichtig uitgeprobeerde Google Wave invite, is er toch duidelijk een toplaag. Die toppers worden door de grootste blog van allen, Marketingfacts, met enige regelmaat netjes gerangschikt in de zogenaamde Marcom Top-50, waar de samensteller overigens uit beleefdheid in ontbreekt. Daar tekent zich al jaren die toplaag af. Het is een beetje de Eredivisie: Marketingfacts is Ajax, Frankwatching is PSV, de stoere jongens van Dutch Cowboys zijn Feyenoord en tot slot is Molblog een door suikeroom Kluwer uit de grond gestampte concurrent AZ.

De jury van de Dutch Bloggies ziet dat deze vier grootheden nog steeds de toon zetten in de markt van de Nederlandse marketingblogs. Natuurlijk hadden de juryleden ook waardering voor de ‘bizz gossip’ van Hyped en voor vaknieuws vanuit een vrouwelijk perspectief, op Dutch Cowgirls, maar die sites overleefden net als drie andere blogs van de longlist de laatste schifting niet. Osocio deed dat wel, en is wat dat betreft in deze categorie de ‘dark horse’. Of eigenlijk ook weer niet, want Osocio mag dan ontbreken in de Marcom Top-50, maar ondertussen staat deze Engelstalige blog over reclamecampagnes van goede doelen wel gewoon prominent in de toplijstjes van internationale marketingblogs. Veel respect van de jury voor dit hobbyproject van Adformatie-webmaster Marc van Gurp.

Maar zoals dat ook bij de Eredivisie gaat, wint er altijd eentje van de grote drie (of in dit geval vier). Daarbij is naar inzet gekeken en naar kwaliteit. De Feyenoorders van Dutch Cowboys schieten wat de jury betreft op dat laatste punt, de kwaliteit, soms nog steeds wat te kort. Op hun inzet hebben we niks aan te merken. Molblog is still going strong, maar wellicht iets minder gedreven dan enkele jaren geleden. Dus moest de jury kiezen tussen de titanen Marketingfacts en Frankwatching. Inhoudelijk allebei nog altijd toonaangevend, maar de Arnhemmers kunnen volgens de jury wel weer eens een nieuw jasje gebruiken. Frankwatching daarentegen koos voor een rigoureuze restyling, waarbij heel crowdsourcend de inbreng van het publiek werd betrokken. Dat is marketing in optima forma. Daarom gaat de Dutch Bloggie voor de beste marketingblog van 2009 naar Frankwatching.

Alle winnaars staan op DutchBloggies.nl.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

17 Responses to “Marketing is voetbal”

  1. Frank van Dun Says:

    Benieuwd wie dan Roda JC is

  2. Bas van den Beld Says:

    Jeroen, ik snap er toch helemaal niks van als ik eerlijk ben.

    De manier waarop je dit brengt doet je onafhankelijke uitstraling geen goed eerlijk gezegd. Sneertjes links en rechts, vergelijkingen met Ajax, PSV en Feyenoord (je hebt duidelijk geen verstand van voetbal ;) ).

    Je weet van me dat ik niet zomaar op dit soort dingen in ga, maar ik vroeg me wel af wat er nou achter de sneren zit. De DutchBloggies krijgen, juist door die opmerkingen, (en deels door gekke aanpassingen in shortlists etc) een minder goede en minder onafhankelijke uitstraling. Waarom persoonlijke meningen tussendoor als je een jury rapport voorleest? Je roept alleen maar ergenissen op, dat kan toch niet de bedoeling zijn, of wel?

  3. Jeroen Mirck Says:

    @Bas: Ik verwoord in het juryrapport waarom de een zich net iets meer onderscheidt dan de ander. Beetje jammer dat jij kritiek verwart met ‘niet onafhankelijk zijn’. Ik heb met geen van de marketingblogs een band, dát is waar het om gaat bij onafhankelijkheid.

    De voetbalvergelijking is een beeldspraak om een en ander op een laagdrempelige wijze duidelijk te maken. Feyenoord, bijvoorbeeld, staat voor: “Geen woorden, maar daden.” Dat zou ik als Dutch Cowboys beschouwen als een compliment. Alle vijf marketingblogs op de shortlist worden hoog gewaardeerd, maar er kan er maar eentje winnen. En die wint niet vanwege een kek designtje, zoals Matthijs van den Broek na afloop suggereerde. Ik schreef dan ook op Marketingfacts:

    De Dutch Bloggie is niet naar Frankwatching gegaan vanwege de vormgeving. Inhoud speelde de hoofdrol, en dat staat ook duidelijk in het juryrapport. De wijze waarop Frankwatching zijn restyling heeft gedaan, dus op co-creatieve wijze met de eigen doelgroep, is juist voor een marketingblog een prachtige gevalletje ‘practice what you preach’. Dat heeft de jury gesterkt in de gedachte dat dit de terechte winnaar is geweest.

    En wat jouw opmerking over ‘gekke aanpassingen in shortlists’ betreft: dat is een loze beschuldiging. Wij hebben niks aangepast. Wellicht is de procedure je niet helemaal duidelijk: we hebben eerst een longlist van tien kandidaten per categorie opgesteld, waar bij de uitreiking uiteindelijk een shortlist van vijf uit naar voren kwam. Dat doen we al jaren zo en deze procedure is ook vooraf expliciet gemeld.

  4. Freakenstein Says:

    Ik haaaat voetbal -.-

  5. Bas van den Beld Says:

    Ha Jeroen, dank voor je reactie. Je Twitter-reactie vind ik wat overdreven. Ten eerste: ik heb niks verloren, ik ben chief editor van Searchcowboys, die deden niet mee. Ten tweede: ik beticht niemand ergens van vriendjespolitiek, waar haal je dat vandaan?

    Je voetbal-uitspraak geeft gewoon aan dat je geen verstand van voetbal hebt. Als je al een vergelijking trekt: MF is niet de grootste, qua bereik in ieder geval, dat is DC. En PSV heeft juist het imago van een koop-club. Zou FW dat toch echt niet willen noemen.

    Maar goed, waar het mij om gaat: je maakt opmerkingen en vergelijkingen waarvan je weet dat die een impact zullen hebben. De vraag is dan waarom je juist die opmerkingen maakt terwijl je weet dat die een beeld creeren van “daar heb je Jeroen, die heeft een hekel aan GS en DC”.

    Ik was benieuwd naar je beweegredenen voor sommige uitspraken en zinnen omdat jij als geen ander moet weten wat een effect zoiets kan hebben. Je plaatst daadwerkelijk sneren, niet alleen richting DC, ook richting bv GS. Dat verbaast me omdat je moet weten wat zoiets doet en dat zoiets directe invloed heeft op jou als juryvoorzitter.

    In een andere reactie op je blog over je opmerking over GeenStijl zeg je:
    “Dat was een persoonlijke kanttekening, die geen onderdeel uitmaakt van het officiële juryrapport. Een mild-kritische knipoog. ”

    Als jury-lid tast je met die persoonlijke kanttekeningen je onafhankelijkheid aan, helemaal als je zelf weet dat jouw verstandhouding met bepaalde sites al niet geweldig is. Waarom doe je dat? Wat is daar de achterliggende reden voor? Veel mensen keken elkaar verbaasd aan bij je opmerkingen en het is duidelijk dat meerdere mensen zich verbaasden over de manier waarop het ging.

    Wat betreft de aanpassingen in de shortlists: het was bepaalde mensen duidelijk gemaakt dat ze tot de laatste kanshebbers hoorden. Die trommelen vervolgens familie en vrienden uit en staan ineens niet meer op een lijst terwijl ze daar staan. Is dat niet een beetje vreemd?

  6. Theo van Vugt Says:

    Jeroen,

    Ik hou me verre van de discussie of de Dutch Bloggies een waardevolle prijs is of niet, maar je moet niet aankomen met: ‘en tot slot is Molblog een door suikeroom Kluwer uit de grond gestampte concurrent AZ.’

    Dat stuit me erg tegen de borst, en verdomme: jij zou beter moeten weten.
    MolBlog is buiten Kluwer opgezet. Het heeft Kluwer niets gekost en we hebben niets cadeau gekregen. Ik kan me de levendige discussies met de toenmalige hoofdredacteur van Adformatie nog herinneren: “Nieuws is van ons!’.

    En alleen door een gemotiveerde redactie en heel veel bloggers, is het tot een succes gemaakt met heel veel bezoek en al vijf jaar een vaste positie in de top van de Nederlandse marketingblogs.

    Hadden we maar een suikeroom gehad!

    En van voetbal heb je ook al geen verstand.

  7. Jeroen Mirck Says:

    Theo en Bas, jullie reageren wat humorloos op een onschuldige voetbalmetafoor. Het was overduidelijk met een knipoog bedoeld, maar relativeringsvermogen is in de marketingwereld soms ver te zoeken. Lees het allemaal niet te letterlijk, zeker dat ‘suikeroom’ niet. Ik vind het jammer dat dat woord je zo boos stemt, Theo. Bedenk vooral: jullie staan in de top-5 van Beste Marketingblogs. Is het echt zo moeilijk om dat als een compliment op te vatten?

    @Bas: Goed dat je je eerdere bewoordingen toelicht, want nu begrijp ik dat je blijkbaar moeite hebt met een jury die gewoon een beetje kritisch is. Dat is iets heel anders dan een ‘sneer’, want die heb ik niet aan Dutch Cowboys uitgedeeld. Ik verwoordde gewoon een mening die breed in ‘het veld’ gedragen wordt: leuke site, Dutch Cowboys, maar voor de diepgravende artikelen gaat men liever naar de concullega’s die ook waren genomineerd. Is algemeen bekend, dus moet je niet gek opkijken dat ook een jury er in beleefde bewoordingen iets over zegt.

    Geenstijl is een heel ander verhaal: het bekendste weblog van Nederland moet zich elk jaar bewijzen naar de maatstaven die het zelf heeft opgeworpen. En om in sporttermen te blijven spreken: Geenstijl houdt van uitdelen, dus moeten ze ook kunnen incasseren. Ze hebben jou als ‘paarse broek’ niet nodig om het voor ze op te nemen. Aan beide blogs (‘GS en DC’, zoals jij ze liefkozend noemt) heb ik trouwens geen hekel. Heb ik dat ooit ergens gezegd? Ik kan het me niet herinneren. Daarom kan ik onafhankelijk oordelen, wat ik bovendien samen met mijn tienkoppige jury doe. Jij maakt het persoonlijk, terwijl jureren toch echt een groepsproces is. Met als resultaat een prachtige lijst winnaars, waaronder het toch onomstreden Frankwatching.

  8. Bas van den Beld Says:

    Jeroen, je snapt het nog steeds niet. Zo moeilijk is het niet hoor. Lees het nog eens terug en je zal zien dat ik het over je opmerkingen heb en je gedrag als jury voorzitter en niet over de uitslag of de jurering zelf. Een paar voorbeelden:

    – jij hebt het steeds over “mijn jury rapport” (kijk je video er maar op na)
    – jij maakt opmerkingen tussendoor (zie je andere comment over Geen Stijl (GS is niet liefkozend maar gewoon sneller overigens) die niet in het rapport staan
    – jij koppelt jezelf als persoon aan het jury rapport
    – je hebt een naam (en dat weet je zelf ook) dat je niet gesteld bent op zowel DC als GS.

    Al die dingen bij elkaar (en die lijst kan nog langer) zorgen ervoor dat het jury-rapport direct aan jouw persoon wordt gekoppeld, een logisch gevolg. Iets wat jij vooraf had kunnen weten. Dan vraag ik me af waarom je het in je hoofd haalt persoonlijke opmerkingen er tussendoor te plaatsen. Dat is puur stom, want op die manier krijg je dat mensen 1+1 gaan optellen, al vind je zelf dat je alleen maar grappig of kritisch bent. Met als gevolg: de onafhankelijkheid komt in het geding. Lijkt me toch niet de bedoeling dat een juryvoorzitter dat in gevaar brengt.

    Onafhankelijkheid betekent overigens niet per se dat je verbonden hoeft te zijn aan iets, maar dat je geen objectief oordeel kan vellen, met je opmerkingen zaai je twijfel over je eigen onafhankelijkheid, dat doen anderen niet, maar jijzelf, is dat de bedoeling?

    Nog even over de “leuke site DC”: DC haalt by far de meeste bezoekers, krijgt overal veel waardering (“breed in het veld”…), is vooruitstrevend door het gebruik van verschillende tools en de inzet van social media (DC was bijvoorbeeld de eerste die Twitter integreerde op de site, die Mobypicture een platform gaf) en die nieuwe initiatieven de ruimte geeft. Dan heb je dus of een bord voor je kop als je dat niet ziet, of je wil het niet zien. Volgens mij was jij zelf degene die aangaf dat het “niet alleen om design” bij FW ging, maar om een combinatie van factoren. Overigens, als ik het iemand gun te winnen is het Frankwatching wel.

    Maar goed, het ging mij in deze helemaal niet om DC, GS of een andere winnaar of verliezer, het ging mij erom dat jij als juryvoorzitter blijkbaar vindt dat je boven de mensen staat en alles kan zeggen zonder over de bewoordingen en gevolgen na te denken. Dat vind ik raar en ik vroeg me af of je dat zelf wel door had, vandaar mijn vragen. Blijkbaar had je het niet door, aangezien je mijn vragen verwart met het niet kunnen incasseren van kritiek. Maar misschien is dat wel andersom?

    Ik heb trouwens geen enkele paarse broek… Misschien wordt het eens tijd dat je verder kijkt dan je neus lang is.

  9. Jeroen Mirck Says:

    @Bas: Ik stel me boven niemand. Graag neem ik van je aan dat mijn (lees: het door mij geschreven) juryrapport bij sommigen verkeerd valt. Dat is niet mijn bedoeling geweest. Maar je kunt er ook meer in lezen dan er staat. Zo zit de aanname dat ik Dutch Cowboys niet zou mogen, vooral in het hoofd van oprichter Henk de Hooge, met wie ik ooit eens (in 2006, geloof ik) een korte discussie heb gehad over het letterlijk overnemen van persberichten op Dutch Cowboys. Sindsdien heb ik me zelden tot nooit uitgelaten over dat weblog. Dus nogmaals: ik heb niks tegen Dutch Cowboys. Lijkt me duidelijke taal, toch? En wat Geenstijl betreft: die hebben vooral iets tegen mij. Wij hebben Geenstijl gewoon genomineerd voor Beste Weblog van 2009.

  10. Bas van den Beld Says:

    Jeroen, als je nu na mijn beide lange comments nog niet snapt waar het om gaat ga ik het ook niet verder uitleggen… Jammer dat je het niet (wil) inzien…

  11. Jeroen Mirck Says:

    @Bas: Ik begrijp je heel goed. Daarom schreef ik: “Graag neem ik van je aan dat mijn juryrapport bij sommigen verkeerd valt. Dat is niet mijn bedoeling geweest.”

  12. Henk Says:

    Beste Jeroen, we blijven je een lollige man vinden die blijkbaar zelf allemaal dingen in z’n hoofd ziet. Roepen dat je in mijn hoofd zit is namelijk iets te veel eer en dat zit duidelijk in jouw hoofd. Ik heb je daarbij werkelijk nog nooit van leven ontmoet.

    Iets over inhoud. Laten we potdomme blij zijn dat de klankkleur van blogs zo verschillend is en dat niet iedereen volgens jou meetlatje meet. GS heeft de journalistiek in Nederland allemaal hun achterwerk laten zien, of je nu van ze houdt of niet, ze zijn nog steeds onderscheidend, ook als hun aandacht naar Powned gaat, zij doen het dus weer, wakker worden man !!!

    Wij zijn vooral geen FW of MF zijn en hebben van meet af aan gekozen voor onze eigen stijl, en die koesteren we. We zijn zelfs geeneens een marketingblog maar een platform waarop we spelen met social media. Wij berichten over technologie, web 2.0, social media en alles wat we zelf verder leuk vinden. We koesteren daarnaast onze lezers omdat hun stem mede bepaald wat we wel en niet plaatsen. We ontwikkelen volop nieuwe zaken, zijn te vinden via alle denkbare kanalen. Zelfs de iPhone app onderscheidt zich met een eigen afwijkende navigatie waarbij we ook nog eens 3 blogs combineren met video en Twitter. Je hebt werkelijk geen benul wat je roept en eigenlijk verdien je ook deze aandacht niet.

    Het vergelijken van voetbalclubs is al even verderfelijk, je zou Theo een prijs moeten geven voor wat hij de afgelopen jaren juist heeft gepresteerd naast z’n werk als hoofdredacteur van TvM. Hij is een voorbeeld voor alle gevestigde media en is uit passie en overtuiging gaan bloggen. Hem vergelijken met de Scheringa clan is verfoeilijk voor een gast die alleen in de schoot van uitgevers zijn betaalde berichtjes zit te tikken. Doe het zelf Jeroen laat iedereen maar zien wat je werkelijk kunt in plaats vanuit je tunnelvisie te oordelen over anderen. Doe het beter, daar krijg je respect door. Niet door datgene wat je kraait.

    Dutchcowgirls ook al een marketingblog en een orginel niche. Sodemieter toch eens op en weer fout Jeroen. DCG is een lifestyleblog en gaat o.a. over trends, shopping en andere leuke zaken. Heb je die site ooit wel eens bezocht eigenlijk.

    Dan een 100% persoonlijke opmerking. De beste blogger van Nederland woont in Limburg en heeft ongeveer 10.000 postings geschreven. Z’n blog wordt bezocht door meer dan 300.000 mensen per maand. Hallo jury weet u over wie het gaat? Ik kom hem zelfs niet op longlists tegen. Welke meetlat heb je bij hem gehanteerd?

  13. Jeroen Mirck Says:

    @Henk: Je verwijt me dat onze ‘meetlat’ Geenstijl en Dutch Cowboys niet op waarde weet te schatten. Voor alle duidelijkheid: zowel Geenstijl als Dutch Cowboys stonden op de shortlist in hun categorie. We schatten jullie dus op waarde. Volgens mij is er weinig discussie over de winnaars in die categorieën (NRC.next en Frankwatching), dus vind ik de discussie op Dutch Cowboys wat overdreven.

  14. Theo van Vugt Says:

    @Jeroen: hoe kan het nu humor zijn als niemand er om kan lachen?

    Je maakt je er te makkelijk van af. Je bent in de rol van juryvoorzitter geen kakelende kip zonder kop, zoals gewoonlijk, maar je hebt een andere rol.

    Je oversimplificerende benadering mag dan leuk zijn op een van je andere platformen, maar hier sla je toch echt de plank mis.

    Jij plakt aan MolBlog een associatie die kant noch wal raakt en die zelfs nogal beledigend is. MolBlog was een van de eerste blogs van een reguliere uitgeverij, die door de redactie bedacht en opgezet is, met hulp van de technische steun van Dutch Cowboys’ Henk en Paul.

    Kluwer wist toen nog niet eens van het bestaan van blogs. En het heeft ook even geduurd voordat jouw toenmalige werkgever Adformatie het doorhad.

    Daar hoeven we heus geen medaille voor, maar voor iedereen die ons niet kent, wil ik wel duidelijk maken dat jouw typering vals is.

    Tot nu toe hebben we de uitreikingen van de Dutchbloggies altijd gemeden. Ik denk niet dat het volgend jaar anders zal zijn.

  15. Jeroen Mirck Says:

    @Theo: De jury vindt het een enorme verdienste dat Molblog indertijd tegen de interne stroom in is ontwikkeld binnen (maar zoals jij dat zegt: vooral zonder) Kluwer. Dan praten we over 2005. Inmiddels is Molblog een alom gerespecteerde marketingblog, die in tegenstelling tot Frankwatching en Dutch Cowboys opereert vanuit een groter concern. Die simpele tegenstelling heb ik kort willen duiden, ook met het oog op de lopende discussie over amateur- versus professionele weblogs. Dat is op geen enkele manier beledigend bedoeld jegens jou en de jouwen. Het spijt me dat dat nu zo overkomt.

  16. Theo van Vugt Says:

    Ok, dank voor je antwoord.

  17. Mickie Debski Says:

    Spectacular article!

Leave a Reply