Dirk Scheringa (DSB): ‘Wij handelen zorgvuldig’

Dirk Scheringa vecht dit weekend voor zijn laatste kans om de DSB Bank te redden van een faillissement. Maandag werd de bank onder curatele gesteld, donderdagnacht liepen de onderhandelingen over een overname door het bankenconsortium van ABN Amro, Fortis, ING , Rabobank, SNS en Van Lanschot op niets uit. Dit weekend praat Scheringa volgens NRC Handelsblad met het Amerikaanse opkoopfonds Lone Star. Haakt die partij af, dan wordt DSB Bank maandag failliet verklaard. Genoeg reden om in de oude doosch te duiken: in januari 2008 had ik als redacteur van reclamevakblad Adformatie een interview met Scheringa, die een van de sprekers was op ons nieuwjaarsevenement Koffiedik Kijken. Scheringa onthulde daar dat hij gesprekken voerde met John de Mol om namens de eredivisieclubs zelf voetbal achter de decoder te gaan aanbieden. Ook sprak hij over sportsponsoring en zijn irritante leenspotjes. Scheringa: “De politiek dreigt soms met een verbod op leenreclame op tv, maar daar ben ik niet bang voor. Ik durf trouwens te stellen dat wij dermate zorgvuldig handelen dat wij ons niet hoeven aan te passen.”

Hoe lang bent u al in gesprek met John de Mol over de voetbalrechten?
Dirk Scheringa: “We zitten allebei al een tijdje in een werkgroep die bekijkt hoe de tender voor die voetbalrechten verloopt. Als de tv-rechten niet gaan opbrengen wat ons voor ogen staat, dan komen wij zelf met een alternatief plan.”

U bedoelt dat u dan met De Mol de livewedstrijden zelf gaat aanbieden?
“Daar kijken we naar. Toch gaan we er niet van uit dat het zover komt, want we horen geluiden dat het de goede kant op gaat met de tender. Er zijn meerdere bieders, waaronder ook kabelbedrijf Zesko. Binnenkort gaat de werkgroep de biedingen bekijken. We gaan ervan uit dat de minimumprijs die wij in gedachten hebben, wel gehaald gaat worden.”

Wat is die minimumprijs?
“Minimaal hetzelfde als er vorige keer betaald is.” (70 miljoen euro, JM)

U zei bij Koffiedik Kijken dat u vindt dat 96 procent van de Nederlanders toegang moet kunnen krijgen tot voetbal achter de decoder. Dat is nu nog onmogelijk. Hoe lukt u dat dan wel?
“Bij de vorige procedure zei men dat voetbal achter de decoder snel voor iedereen beschikbaar zou zijn, maar dat bleek in werkelijkheid toch heel anders te zijn. Inmiddels gaat het echter heel snel met de beschikbaarheid van digitale televisie. Momenteel heeft 40 procent van de huishoudens toegang, maar de verwachting is dat dat in twee à drie jaar tijd zal groeien tot 80 of zelfs 90 procent. Dan komen we een eind.”

Mocht u het zelf willen gaan doen, dan moet u wel eerst een digitaal tv-kanaal hebben….
“Daar praten we over, maar meer ga ik daar nu niet over zeggen.”

Van voetbal naar schaatsen: u heeft maandag bekendgemaakt tot 2010 door te gaan als sponsor van de DSB-ploeg, net nadat concurrent TVM op het EK-allround de hoofdprijzen won. Waarom nu?
“Wij zijn gewoon heel tevreden over onze langebaanploeg. En dat TVM net nu wint, is toeval. We verdelen de publiciteit. Prima voor de breedte van de sport.”

Over het marathonschaatsen bent u minder tevreden: vorige week maakte u zich boos over de spelregels. Gaat u als sponsor uw boekje niet te buiten door zich daarmee te gaan bemoeien?
“Dat vind ik niet. Die veranderende regels maken het marathonschaatsen minder leuk, ook voor mij. Wij moeten het als sponsor ook nog leuk vinden om mee te doen. De schaatsbond hoeft niet naar ons te luisteren, maar dan stoppen we gewoon met sponsoring.”

Dreigende taal. Is het zo erg gesteld met die wedstrijdregels?
“Er spelen verschillende zaken. Ik vind het jammer dat twintig ronden voor het einde het gros van de schaatsers afvalt en alleen de voorste twintig mogen strijden om de zege. Ikzelf heb twee keer de Elfstedentocht geschaatst, waarbij het gaat om het uitrijden van de wedstrijd. Bovendien kan er nog van alles gebeuren: valpartijen, demarrages… De spanning is nu minder. Een ander probleem is de versnippering: er zijn nu wedstrijden op zowel zaterdagavond als zondagmiddag, terwijl die zondagwedstrijden veel minder publiek trekken. Dat heeft met de tv-contracten te maken, maar het zorgt voor minder beleving en gaat ten koste van de sport.”

Uw leenreclame wordt als irritant en misleidend ervaren en moet zich tegenwoordig aan strengere regels houden……
“Hoho, irritant zijn onze commercials al lang niet meer, zo blijkt uit onderzoek. Naar mijn mening werden ze vroeger vooral zo irritant gevonden omdat ze veel te lang zijn uitgezonden. Tegenwoordig zetten we ook veel meer corporate tv-spots in. We zijn meer bank geworden. Ons bedrijf heeft wat dat betreft een upgrading ondergaan. De politiek dreigt soms met een verbod op leenreclame op tv, maar daar ben ik niet bang voor. Ik durf trouwens te stellen dat wij dermate zorgvuldig handelen dat wij ons niet hoeven aan te passen.”

Over adverteren in dagbladen was u op Koffiedik Kijken nogal negatief. Gelooft u er niet meer in?
“Een krant is een huisvriend, maar dat wil nog niet zeggen dat de lezers ook heel gericht naar de reclameboodschappen kijken. Wij meten al dertig jaar de respons. Voor onze bankproducten valt de respons op advertenties in de krant tegen. Wellicht is dat bij hagelslag anders, maar ik denk het niet. Er worden gewoon veel minder kranten gelezen. Internet wordt steeds belangrijker, voor nieuws maar ook voor zoiets als prijsvergelijkingen.”

Dus u trekt uw advertenties terug uit de kranten?
“We doen steeds minder in dagbladen, maar nog steeds is het wel een substantieel bedrag. We worden steeds kritischer. Ook richting omroepbladen, waar we altijd veel in stonden. Die bladen vergrijzen. Jongeren lezen geen omroepbladen meer. Onze aandacht verschuift naar andere kanalen, zoals internet. Ik ga u alleen niet vertellen hoe we onze strategie daarop aanpassen en hoeveel van ons totale marketingbudget van 53 miljoen euro naar internet gaat. Men hoeft niet alles van mij te weten.”

Dit interview verscheen in Adformatie, op 17 januari 2008. Eredivisie NV zou de voetbalrechten uiteindelijk gaan uitbaten, maar niet in de vorm die Scheringa hier bepleit. Een verbod op leenreclame is er nog steeds niet, maar de misleidende verkooppraktijken van DSB Bank zijn wel de aanleiding van de problemen waarin Scheringa en zijn bedrijf zich nu bevinden. Wordt vervolgd.

Tags: , , , , , , , , , ,

4 Responses to “Dirk Scheringa (DSB): ‘Wij handelen zorgvuldig’”

  1. Jeroen Mirck Says:

    Vandaag werd DSB Bank failliet verklaard door de Amsterdamse rechtbank. Dirk Scheringa had het weekend langdurig onderhandeld met het Amerikaanse opkoopfonds Lone Star over een overname, maar dat liep spaak. Voor het weekend mislukten ook al de onderhandelingen met de grote Nederlandse banken. Voor een dit weekend ineens gelanceerd Plan B, waarbij spaarders hun inzet omgezet zien worden in aandelen, kreeg hij geen steun van minister Wouter Bos (die niet de spontaan gevraagde 100 miljoen euro wilde ophoesten) en De Nederlandsche Bank.

    Vanmorgen hield Scheringa een felle persconferentie. Net als in bovenstaand interview zocht hij de fout vooral niet bij zichzelf. Scheringa bleef stellen dat DSB Bank een gezonde organisatie is, ondanks de dubieuze producten en het massaal verloren volksvertrouwen.

    “Ik ben niet failliet gegaan, ik ben kapot gemaakt. Met boekhoudkundige trucs in de bank onderuit gehaald. (…) Nu wordt met een hamerslag 1,5 miljard euro schade toegebracht aan de economie, dat is krankzinnig. (…) Ik ben alles kwijt, ik heb alleen mijn huis nog. Ik denk dat ik een boek ga schrijven, een film ga maken.”

  2. Jeroen Mirck Says:

    Gisteren was Dirk Scheringa de enige gast bij Pauw & Witteman. In het laatste deel van de uitzending brengt Jeroen Pauw de schuldvraag ter sprake. Scheringa houdt zonder blikken of blozen vol dat hem geen enkele schuld treft. De ondergang van de bank is volgens hem te wijten aan zijn concurrenten.

    De ontluisterende ontknoping van de uitzending begint met een compilatie van het leed dat de DSB-bank de afgelopen jaren heeft aangericht onder laagopgeleide mensen die veel te dure producten aangesmeerd kregen en daardoor ernstig in de problemen kwamen. Scheringa kijkt het menselijk leed gelaten aan. In een minutenlang durend verweer houdt hij zonder blikken of blozen vol dat hem geen enkele schuld treft. Zelfs het feit dat hij excuses heeft aangeboden wil volgens hem niet zeggen dat hij fout is geweest. Want alle andere banken boden immers dezelfde producten aan, volgens Scheringa. Hij geeft die andere banken vervolgens de schuld van zijn ondergang.

    Pauw: “Wie heeft er nu winst bij dat de DSB failliet is?”
    Scheringa: “Ik durf daar niemand van te beschuldigen, maar ik denk wel dat de andere banken nu meer klanten krijgen, dat is logisch.”
    Pauw: “Die moeten betalen.”
    Scheringa: “Ja , dat is ook onverstandig.”
    Pauw: “Dus die hebben daar dan toch geen winst bij?”
    Scheringa: “Uiteindelijk is er wel een concurrent van de markt af.”
    Pauw: “En dat zou ze dan uiteindelijk beter uitkomen?”
    Scheringa: “Wie weet.”

    Bekijk de tien minuten durende ontkenning op video (vanaf 4:40, bovenstaand fragment vanaf 13:30). Ontluisterend.

  3. Willem Says:

    Natuurlijk hebben alleen anderen de DSB kapot gemaakt. Zelfreflectie is een woord dat Dirk Scheringa niet kent.

  4. Jooper Says:

    Tsja, complottheorien te over met Wouter Bos maar weer eens als usual suspect, echter Dirk en Dirk alleen is schuldig aan dit drama. Jarenlang beleidsmatig klanten uitbuiten, adviseurs opleiden om consumenten zoveel mogelijk te plukken en een bedrijfsvoering die constant op het randje van de regelgeving balanceert kan niet anders dan tot claims en ellende leiden. Zoals gebruikelijk bij nieuw rechts wijzen de beschuldigende vingertjes weer alle kanten op, behalve de juiste, namelijk naar Scheringa en z’n VVD-vazallen. Tijd om Scheringa en zijn bedrijf genadeloos binnenstebuiten te keren. Trap die man van z’n voetstuk en kijk ook eens kritisch naar welke rollen Zalm en co hebben gespeeld. Dit zaakje stinkt en de kadaverlucht komt toch echt van binnenuit.

Leave a Reply