Blog-art: weblogs worden professioneler

“Dames en heren journalisten, u slaapt. U mist of negeert de belangrijkste trend van dit decennium, maar voelt zich daar eigenlijk best tevreden over.” Vrijdag sta ik op het Blog-art Festival in Den Haag en misschien spreek ik daar wel deze woorden. Ik ben benieuwd of ze nog houdbaar genoeg zijn, want ik schreef ze tweeëneenhalf jaar geleden. In januari 2007 ergerde ik me eraan dat de eindeloze ruzie tussen journalisten en bloggers in een status quo terecht was gekomen. Een status quo die wel eens dodelijk zou kunnen zijn voor de media, die zich onvoldoende leken aan te passen aan de opkomst van internet. Dus schreef ik een pamflet met de titel “Journalisten moeten bloggen of ze verliezen hun baan.” Onzin, vonden veel journalisten. Toch zijn er sindsdien veel meer journalisten gaan bloggen. Tegen de stroom in, want de groei van blogs lijkt te stagneren. Vrijdag zit ik in een panel over wat oude media toch met nieuwe media moeten doen. Een oude discussie, maar nog steeds geen uitgemaakte zaak. Vandaar dat ik mijn oude pamflet toch maar even in mijn borstzak stop. “Dames en heren journalisten, u slaapt!” Als voorschot stelden Marco Raaphorst en Karin Ramaker, de organisatoren van Blog-art.nl, me tien wakkere vragen.

1. Hoe lang blog jij al?
Sinds juli 2001, toen nog op Comicbase.nl. Na veel omzwervingen (Blogger, Web-log.nl, Volkskrantblog en weet ik veel welke portals nog meer) ben ik uiteindelijk op JeroenMirck.nl terechtgekomen. Dat was een soort van thuiskomen. Dat moet een blog ook zijn: een eigen huis.

2. Wat is het verschil tussen een weblog en de artikelen die een krant online publiceert? Wat maakt dat een weblog een weblog is?
Weblogs zijn interactiever, vaak geschreven voor een actief reagerend publiek. Ook zijn ze vaak persoonlijker van toon. In de journalistiek wordt de Ik van de auteur doorgaans rigide weggelaten, in de blogosfeer krijgt diezelfde Ik vaak juist alle ruimte. Zo is er echt sprake van twee werkelijk van elkaar verschillende media.

3. Volg jij weblogs van creatieve makers? Kun jij er één toelichten?
Een jaar of vijf geleden zijn Nederlandse striptekenaars massaal op internet gaan publiceren, daartoe aangemoedigd door de al langer bestaande stroming van webcomics in in de VS. Ik heb daar indertijd zelfs een prijs voor in het leven geroepen: de Clickies. Het leuke is dat het blogformat hen heel goed past. Sommige tekenaars zijn ook echt gaan bloggen, maar dan op een visuele manier. Tekenaars die dat leuk en frequent doen, zijn Floor de Goede (Do You Know Flo), Nozzman en Hallie Lama. Flo heb ik jaren geleden al eens aangemeld als lifelog bij de Dutch Bloggies, maar dat heeft hem indertijd helaas geen nominatie opgeleverd.

4. Zit er ontwikkeling in weblogs, zijn ze nu anders dan tien jaar geleden?
Weblogs worden professioneler. Dat komt in de eerste plaats door de laagdrempelige techniek: we hoeven al lang niet meer zelf iets helemaal vanuit het niets in elkaar te knutselen, maar kunnen gewoon even een WordPress-template inladen. Ook in het schrijven voor blogs zelf worden we steeds behendiger. Even een eigen foto, scan of video aan een bericht toevoegen is een peuleschil. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat bloggen om de inhoud draait. Daarvoor geldt nog steeds: er zijn goede en vooral ook veel minder goede of gewoon minder interessante blogs. Meer betekent niet per se: beter. Wil je je onderscheiden, dan moet je nog steeds je best doen. Alleen maar goochelen met nieuwigheidjes is straks niet meer voldoende.

5. In Amerika tel je als bedrijf al jaren niet mee als je niet minimaal één weblog hebt, is dat in Nederland ook het geval?
Nee, corporate blogging is in Nederland een moeizaam proces. Onze poldercultuur zorgt ervoor dat alles doodvergaderd wordt, dus sneuvelt het op zich leuke idee van een corporate blog vaak al in het besluitvormingstraject. Communicatie-afdelingen drukken een steeds zwaardere stempel op het corporate beleid en staan vaak niet toe dat een bedrijf zich openstelt door te gaan bloggen. Hartstikke jammer. De zekerheid regeert.

6. Twitter noemen ze een microblog maar is toch wat anders dan een ‘gewoon’ weblog. Of is dat niet zo?
Het verschilt veel meer dan die vijf extra letters. Het hadden er juist minder moeten zijn, want Twitter draait om iets zeggen in een minimaal aantal woorden. Blogs zijn er steeds meer voor de achtergronden, Twitter voor de snelle signalering. Ook is Twitter veel intereractiever, omdat ook dat daar veel sneller gaat. Logisch dus dat menigeen minder blogt, want sommige taken zijn verschoven naar het twitteren. Toch denk ik dat de opkomst van Twitter juist een zegen is voor de blogosfeer. In de eerste plaats omdat het je beter doet nadenken wat je nou eigenlijk op een weblog wilt vertellen. Daardoor draagt Twitter bij aan de kwaliteitsverhoging van blogs. Daarnaast is Twitter een heel belangrijke doorverwijzer. Na Google haal ik het meeste bezoek naar mijn blog via mijn tweets (en de retweets van anderen). Een ongelooflijk krachtig medium.

7. Moet een schrijver van een weblog ook zelf in de comments actief reageren?
Niks moet, maar ik vind dat je dat bij voorkeur wel moet willen doen. Op een persoonlijk weblog is het ronduit vreemd als de auteur niet reageert. Of hij moet er niet van houden en sluit zijn comments zelfs helemaal, zoals Wim de Bie vroeger deed. Dat laatste is een keuze. Ik ben niet zo’n purist die weblogs zonder comments geen weblogs vindt, maar je mist daarmee wel een prachtige meerwaarde van het medium. Reacties zijn niet alleen nuttig voor jouzelf, maar voegen ook voor de andere lezers iets toe. Weblogs zijn wat dat betreft een levend organisme. Op grote groepsblogs kan ik me trouwens wel weer voorstellen dat de auteurs hun inbreng in de discussie minimaliseren, omdat het simpelweg niet te doen is. Begin je er eenmaal mee, dan schep je een moeilijk vol te houden verwachtingspatroon. Maar de essentie van bloggen is: reageer, reageer, reageer!

8. Jij bent journalist en je blogt onder persoonlijke titel, voel jij je nooit beperkt?
Nee. Waarom zou dat voor journalisten anders zijn dan voor andere mensen die bloggen naast hun dagelijks werk? Juist omdat schrijven mijn werk is, geniet ik van de vrijere rol die ik mezelf op mijn blog toebedeel. In tegenstelling tot veel journalisten van de oude stempel zie ik ook niet zo bijster veel verschil tussen journalist en blogger zijn. Die tegenstelling bestaat echter nog wel in de hoofden van velen. Veel journalisten vinden bloggers vooral prutsende, de markt verziekende amateurs, terwijl bloggers juist journalisten zien als een onbetrouwbaar, vooringenomen, uitstervend ras. Beide groepen hebben een beetje gelijk en een beetje ongelijk. Ik kies voor de combinatie van beide. Dat is het recept van de toekomst voor de mediabranche.

9. Passie versus zakelijk voordeel, hoe verhoudt dat zich op jouw persoonlijk weblog?
Ik blog uit passie, maar draag ook uit wat ik voor werk doe – en haal daar presentatie- en schrijfklussen uit. Dat is dus zakelijk voordeel. Toch blijft passie de basis, want zonder die passie zou ik niet zijn wie ik ben en zou ik anderen niet kunnen inspireren.

10. Wat verwacht je van de discussie “Oude media, wat moeten die nou met nieuwe media?” op Blog-art?
Ik ben benieuwd of de media geleerd hebben van de digitale ontwikkelingen van de afgelopen paar jaar. In 2007 schreef ik voor journalistenblog De Nieuwe Reporter het pamflet “Journalisten moeten bloggen of ze verliezen hun baan.” Dat was moedwillig wat scherp aangezet, omdat nieuwe media nog steeds het stiefkindje waren van de journalistieke organisaties. Ik heb de indruk dat dat voorzichtig verandert, maar kom nog steeds veel conservatisme tegen. Hopelijk word ik in het debat positief verrast.

Kom ook naar Blog-art.nl. Vrijdag 9 oktober 2009, van 15:00 tot 22:00 uur in Theater aan het Spui in Den Haag.

Tags: , , , , , , , ,

4 Responses to “Blog-art: weblogs worden professioneler”

  1. Chenine Says:

    “Passie versus zakelijk voordeel, hoe verhoudt dat zich op jouw persoonlijk weblog?” – Ik denk dat er steeds meer bloggers bij komen die bloggen uit passie. Steeds meer mensen weten om te gaan met internet en kunnen hun verhaal kwijt. Wat dat aan gaat denk ik dat weblogs minder professioneel worden omdat Jan en alleman een blog kan starten.

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Chenine: Dankzij simpele diensten als Blogger en Web-log.nl kunnen ‘Jan en alleman’ al jarenlang een blog starten. Velen zijn sindsdien alweer afgehaakt uit gebrek aan interesse. Zie de eerdere discussie over spookblogs op mijn weblog. Wat er verandert, is de toegankelijkheid van meer geavanceerde toepassingen. Dat is vooral interessant voor mensen die serieus werk willen gaan maken van hun blog, of de ware liefhebbers. Ik zie de laatste paar jaar enorm veel zelfstandige ondernemers actief worden in de blogosfeer. Het zijn vaak geen professionele schrijvers, maar wel mensen die hun weblog professioneel inzetten. Die groep groeit, volgens mij zelfs harder dan de hele blogosfeer als geheel.

  3. Ewout Wolff Says:

    Hai Jeroen,
    Bedankt voor je commentaar op mijn blog. Leuk om te zien dat je nu ook op Google Wave bent. (de volgende ontwikkeling die ontkend wordt door het journaille?) ;-)

    Leuk om je overdenkingen te lezen. Ik herken veel in wat je schrijft: ik behoor tot die categorie zelfstandigen, die is gaan bloggen. Hoewel ik al blog sinds eind 2000, is het toch wat anders als je iets schrijft over/voor je eigen winkel. Dan is professionalisering een logische stap, die ik bij meerdere zelfstandigen herken.

    Een kleine aanvulling op wat je schreef: de komst van nieuwe “social” diensten van de afgelopen 3 jaar heeft ervoor gezorgd dat er minder aandacht kwam voor eigen blogs: men schreef en becommentarieerde overal en nergens, wat vervolgens verspreid werd door ettelijke webdiensten, waardoor de content nog meer verspreid werd. Op Marketingfacts bijv kwamen minder mensen op de site zelf, omdat de content en de mensen gezellig op Twitter aan het kouten waren.

    Er zijn nu diensten zoals Disqus, die weer proberen om je commentaren op het web bij elkaar te brengen. En dat is, sinds de overname van FriendFeed door het wat gesloten Facebook, iets waar meer content-makers over na denken: waarom geef ik al die content weg op andere plekken dan die van mijzelf?

    Het zou mij daarom niet verbazen als eigen blogs/sites weer zullen groeien in populariteit – als centrale plek voor al je activiteit op het web.

  4. Elliot Koga Says:

    I can’t cease reading this.It really is so great, so full of info that i simply didn’t know.I’m lucky to view that visitors are in fact speaking about this drawback in this sort of a clever technique, displaying us all many different. You might be one nice blogger. Please hold it up. I can’t wait to go through what’s next.

Leave a Reply