Opinieblogs zijn niet dood

“Sterft bloggen uit?” vroeg NRC.next zich gisteren af in haar coverstory “100 Miljoen spookblogs.” Niet veel later die dag publiceerde vakblog De Nieuwe Reporter een column met de titel “Het opinieblog blijft een zielig bijproduct.” Ik schreef al eerder dat het elk jaar een paar keer raak is: dan is het weer hip om weblogs dood te verklaren. Gisteren was blijkbaar zo’n dag. Maar helaas, dames en heren critici: weblogs, en zeker opinieblogs, zijn alles behalve dood. Ze zijn zelfs meer dan ooit nodig.

Laat ik eerst even stilstaan bij het openingsverhaal van NRC.next: bij het dagblad dat zijn nieuwssite eerder dit jaar nota bene helemaal ombouwde tot een blog, lijkt sprake van enige twijfel, al doet chef Titia Ketelaar in een kadertje over Nextblog anders geloven. De rest van het artikel is geschreven door blogger Ernst-Jan Pfauth, die zich baseert op cijfers van Technorati die je best met een korreltje zout mag nemen: van de 133 miljoen blogs wereldwijd zou slechts 1,1% een wekelijkse update beleven. Dat zijn 1,5 miljoen blogs, rekent Pfauth voor. Volstekt onwaarschijnlijk. Gelukkig lijkt hij dat zelf stiekem ook te vinden. Jorrit Kreek van Startlog.nl doet een veel positievere schatting voor Nederland: ons land zou 800.000 blogs tellen, waarvan 10% actief is.

NRC.next concludeert dat bloggers van nu ‘autoriteit in hun niche’ zijn, zoals Marketingfacts.nl (online marketing), ZBdigitaal.nl (bibliotheken), Zappen.blog.nl (tv-kijken) en Wiskundemeisjes.nl (drie keer raden). “Bloggen is volwassen geworden, zou je kunnen zeggen: mainstream”, schrijft Pfauth. “Bloggen [gaat] steeds meer lijken op de traditionele media. De ‘zenders’ moeten slimmere technieken toepassen om mensen naar hun publicatie te lokken. Eén belangrijk verschil met de traditionele media houdt bloggen nog steeds interessant: iedereen kan er één beginnen.”

Het opiniestuk op De Nieuwe Reporter over opinieblogs is een stuk negatiever van aard. Freelance journalist Hans van Willigenburg slaat een scherpe toon aan om het failliet van opinieblogs uit te roepen. Een citaat:

“Zonder Philip Freriks, Mart Smeets, Volkskrant, NRC en de oer-Hollandse VARA geen, of weinig, rumoer op internet. Het opinieblog is secundair: het reageert, het spuwt gal, het bejubelt, het keurt af, het maakt zieke grappen, maar het initieert niet. Dit zou kunnen duiden op een structureel marginaal bestaan van het opinieblog. Het is een schaars bezochte ’nababbel’ na de Echte Krant, de Echte TV, de Echte BN’ers. En dat blijft het voorlopig (zo niet eeuwig).”

Een opinie over opinieblogs op een opinieblog, kan het ironischer? Ik ben het met Hans van Willigenburg eens dat er maar weinig weblogs zijn die werkelijk het debat bepalen. De meeste zijn ‘me too’, proberen elkaar te overtreffen in stoerdoenerige rechtserigheid. Maar ondertussen lees je zelden een werkelijk originele visie.

Is daarmee het opinieblog dood? Ik denk het niet. In de VS is een op de drie blogs politiek getint, in Nederland slechts een op de zes. We lopen dus flink achter op Amerika, net als Groot-Brittannië trouwens. Juist in deze tijd dat de politiek meer dan ooit polariseert, zal naar mijn verwachting het aantal politiek-maatschappelijke bloggers in Nederland relatief groeien ten opzichte van de massaal afhakende huis-, tuin- en keukenbloggers. Die trend is al ingezet met de opkomst en ondergang van Pim Fortuyn. Zo herinner ik me dat de felle opiniemaker Peter Breedveld (Frontaal Naakt) met bloggen begon na de moord op Theo van Gogh.

Toch lijken het vooral de jongeren te zijn die weinig op hebben met weblogs. Reden voor de eigengereide blogger Bert Brussen (ex-Geenstijl, wil hij altijd graag erbij hebben staan) om vorige week op de opiniepagina van NRC.next een oproep aan jongeren te publiceren. Hij zou willen zien dat tieners en twintigers zich meer gaan roeren in het politieke debat, als nieuwe ‘hoeders van de democratie’:

“Het feit dat een complete generatie kennelijk weinig interesse heeft in ‘hun’ medium internet en weblog moet de wenkbrauwen van menig politicus of opiniemaker toch doen fronsen. Weten die twintigers eigenlijk wel welk uniek en haast grenzeloos medium er als onontgonnen landbouwgrond op ze ligt te wachten? En veel erger: hebben ze enig idee welke waarde zij met het internet kunnen toevoegen aan de cultuur en daarmee aan hun eigen toekomst en geschiedenis kunnen verrijken?”

Het zijn spannende tijden, die om meningen schreeuwen. Mensen willen kanttekeningen bij het nieuws: wanneer houdt PVV-leider Geert Wilders zich niet aan de feiten, wanneer vervalt de PvdA weer eens in klassiek regentengedrag? Goede, snelle opinies. Daar is internet bij uitstek geschikt voor. En er is nog ruimte zat voor goede opinieblogs. Links, rechts en rechtdoorzee. Wie durft?

Tags: , , , , , , , , ,

13 Responses to “Opinieblogs zijn niet dood”

  1. René v D. Says:

    “Het is een schaars bezochte ’nababbel’ na de Echte Krant, de Echte TV, de Echte BN’ers” – uhhuh. De Echte Krant en de Echte TV brengen helemáál nooit nieuws van / over GeenStijl, of van via weblogs en internet georganiseerde flashmobs, of … enz enz. Wat een quatsch. Ik mag dat zeggen als iemand die toch ook regelmatig met op eigen blogs gestarte initiatieven de Dode Kranten hun ‘content’ gevoerd heeft. Oh wacht, dat is geen ‘content’, dat is ‘filling’. De advertenties zijn hun content. De artikels zijn opvulsel en doen er feitelijk voor een krantenmaker niet veel toe. Schrijf maar wat, als je de adverteerders en de lezers maar niet teveel in het harnas jaagt, dan blijven we lekker in business. En dat is dan ‘Echter’ dan een passionair opinieblog op het ‘zielige’ internet. Droom lekker verder, Hansje, wij letten ondertussen wel op de Echte Wereld.

  2. ben Says:

    Als je dan een blog hebt, gooi het vooral niet weg! Lees “spookblogs voor altijd!”

    http://www.stipcommunicatie.nl/blog

  3. Ernst-Jan Pfauth Says:

    Dank voor je reactie Jeroen. Nederland heeft enkele opinieblogs, van wie sommige af en toe prachtige stukken leveren – met originele invalshoeken die ik niet bij de traditionele media zie. Helaas zitten er ook vaak stukken tussen die van een mindere kwaliteit zijn. Misschien wel ‘nababbels’. Daar zit denk ik het probleem: het ontbreekt opinieblogs aan mankracht, geld, o.i.d. om constante kwaliteit te waarborgen. Toch koester ik de hoop dat er ooit zo’n opinieblog opstaat. Want eh, het is GeenStijl ook gewoon gelukt.

  4. cor Says:

    Blogsites zitten in een transitie fase. Blijven ze kiezen voor kwaliteitsloze (burger)journalistiek en gemakzuchtige meningen -vaak gescheld en getier en geflauwekul- dan blijft het sneu en sterft het opinieblog af. Kiezen ze voor kwaliteit, dan moeten ze investeren in goede schrijvers en dat kost geld. Kwaliteitsbloggers kunnen niet voor nop blijven schrijven op het net, ook zij hebben verplichtingen. En het valt me op dat de jonge generatie schrijvers totaal geen gevoel heeft voor nuance, diepgang, analyse, tijdsbesef, introspectie en geschiedenis. Het kan niet anders dan dat een slimme ondernemer een aantal goede (oudere) online schrijvers aan zich bindt en er meer Geen Stijlen ontstaan. Maar dat moet wel snel. Anders zal ook het opinieblog een lauwe dood sterven

  5. cor Says:

    En ja, ik ben een ouwe lul en ja, ik doe voor 1 keer aan het uitdragen van die gratuite meninkjes mee.

  6. Karlijn Says:

    En wat denken jullie van zakelijke blogs, blogs van freelancers en ondernemers?! UIteraard zijn er in deze groep ook wel ‘dode’ blogs te vinden. Maar merendeel van deze bloggers gebruikt zijn blog redelijk frequent om van zich te laten horen. Zou interessant zijn om in deze groep eens te kijken hoe vaak er gemiddeld geschreven wordt en hoeveel ‘dode’ blogs er zijn.

    Een verzameling van dit soort blogs kan je vinden op:
    http://www.ondernemerslog.nl

  7. karin r. Says:

    weet je wat? ik spam een keer bij jou: http://www.met-k.com/2009/08/25/spooktinweblogland/

    ;-)

  8. Jeroen Mirck Says:

    @Cor, Ernst-Jan: Kwaliteit heeft inderdaad zijn prijs. Ik ken talloze vrijwillige groepsblogs die de discipline niet vasthielden of door ruzies uiteengescheurd werden. Zoiets professionaliseren is dan een goede zet. Geenstijl deed dat, Retecool en VK Mag (dat met de voluit geschreven naam ‘Volkomen Kut’ natuurlijk kansloos was voor adverteerders) bleven een beetje ‘stuck in the middle’. Daarom moest ik een beetje lachen om de naïeve uitspraak van Joep Vermaat (Alt0169): “We hadden eigenlijk moeten doorzetten. Dan had ons blog nu het formaat van Geenstijl.” Doorgaan alleen is geen garantie voor een groot publiek.

    @Karin: Jij gaat ook in op het stuk in NRC.next. De kop van dat stuk (“100 miljoen spookblogs”) blijft hangen, terwijl het artikel juist veel genuanceerder is: de rol van blogs verschuift naar niche-experts. Inderdaad, de keuvelblogs raken wellicht een beetje uit – het is laagdrempelig om ze te starten, maar even laagdrempelig om er ook weer mee te stoppen.

  9. Ad Lagendijk Says:

    Als een krant bloggen oninteressant en onbelangrijk vindt, zou ze er niet over schrijven.

    De inhoud van weblogs zou vooral bestaan uit reacties op de “primaire media”. Dat vind ik nou humor. De zgn. primaire media en daarbij vooral tv en radio zijn verworden tot “mutual admiration societies”. Stemmingmakerij en conflicten stimuleren is de dagelijkse praktijk van de Echte Media. Wederhoor wordt overgeslagen omdat dat een sensationeel verhaal dood kan maken. Elkaar napraten (NOS-journaal, NOVA, Knevel, P&W) is het hoogste goed. Al het grote nieuws wordt ogenblikkelijk “klein” gemaakt door de gewone Nederlander te vragen naar een menig die hij niet heeft. “Wat ging er door u heen toen […] ?” is de meest gestelde vraag. Radio 1 is vergeven van de sport (“De linkerknie van verdediger X van NAC wordt toch geopereerd” vermeldt de NOS-nieuwsdienst een hele dag).

    Het nadeel van de menigsvorming op het Internet is dat het merendeel van die meningen wordt gegeven onder anoniem, pseudoniem of gestolen naam. Dit schuilhouden belemmert in hoge mate de invloed van deze opinies.

  10. JeroenMirck.nl » Vara komt met De Joop Says:

    […] “In oktober starten we De Joop, een progressieve nieuws-, opinie- en debatsite.” Vertrekkend Vara-voorzitter Vera Keur onthult deze week in de Vara-gids de naam van dit nieuwe weblog dat Francisco van Jole aan het opzetten is voor de omroep. Nederland krijgt er dus een serieuze opinieblog bij. En mijn eigen nieuws is: ik ga deel uitmaken van de redactie. Per 1 september, morgen dus, treed ik in dienst bij de Vara, als blogredacteur van De Joop. Even wennen, die naam. Maar dat is met alle nieuwe namen. Binnenkort gaan we los: fulltime bloggen over het belangrijkste nieuws van de dag. Een progressief geluid, in deze tijd van ‘rechtse schreeuwerds’. […]

  11. Freakenstein Says:

    Ik heb het idee dat blogs zojuist weer in opkomst zijn.

  12. Autoriteit in een niche | Herman Roggeveen Says:

    […] plaatste laatst al een artikel met een complimenteuze vermelding en dat gebeurt nu weer op de blog van Jeroen Mirck. Zappen.blog.nl wordt ‘een autoriteit in een niche’ genoemd en wel die van tv kijken. […]

  13. Ilonka Says:

    Dat jongeren niet bloggen is niet helemaal waar. Neem nu Twitter, Facebook, Myspace en Hyves. Ze vertellen de hele dag door wat ze aan het doen zijn en wat ze gaan doen.

    De weblog zelf word meer een bedrijf. Er zijn nog maar weinig topblogs die b.v. over dagelijks dingen gaan. Het is puur zelfverrijking en bedrijfspromotie geworden.

Leave a Reply