Stoppen met bloggen: hoe voorkom je dat?

“Blogs zijn dood”, wordt er elk jaar wel een keer geroepen. Door experts, meestal in blogvorm. Vorige week maakte ik het overzicht Why Blogs Are Dead, naar aanleiding van de bekende Edelman-blogger Steve Rubel die voortaan liever een livestream bijhoudt dan dat hij ‘klassiek’ blogt. Stoppen met bloggen is een populair thema: The New York Times spoorde vorige maand een aantal gestopte Amerikaanse bloggers op voor een artikel over spookblogs, NRC.next plaatste deze week een oproep om een vergelijkbaar artikel te schrijven over gestopte bloggers in Nederland. Cijfers ondersteunen het beeld dat veel bloggers er de brui aan geven: volgens een onderzoek van blogzoekmachine Technorati vorig jaar zouden slechts 7,4 miljoen van de 133 miljoen door het bedrijf getraceerde weblogs in de vier maanden voor het onderzoek zijn bijgewerkt. Schrikbarende cijfers. Moeten we bloggen daarom nu maar bij het grof vuil zetten? NEE, BLIJF VOORAL BLOGGEN! In deze blogpost leg ik uit waarom mensen stoppen met bloggen, dat daar lang niet altijd écht reden voor is en… hoe je kunt voorkomen dat je stopt met bloggen. Vandaag de zelfhulpcursus: LEER WEER GENIETEN VAN BLOGGEN!

Iedere blogger kent het gevoel vast wel: even geen zin om te bloggen. Soms duurt dat ‘even’ zowaar best lang of stopt iemand er zelfs helemaal mee. Daar zijn verschillende redenen voor. Veelgehoord is de zogenaamde ‘blogmoeheid’. Je bent te druk met je werk, bent net ziek of op vakantie geweest, hebt een kind gekregen, je computer is kapot gegaan met allerlei heisa nadien…

Allemaal heel begrijpelijk dat daardoor een gat valt in je blogproductie, maar het hoeft niet per se een reden te zijn om te stoppen. In het tweede deel van deze blogposting ga ik in op het bestrijden van blogmoeheid. Maar eerst sta ik stil bij de externe bedreigingen die ertoe kunnen leiden dat je stopt met bloggen.

Waarom stoppen we met bloggen?

Behalve de veelgehoorde blogmoeheid suggereren experts ook steeds vaker dat de aandacht van veel bloggers zich verlegt naar sociale netwerken als Hyves, Facebook en Twitter. Van de ene hype naar de andere hype, zeggen de cynici dan.

Vroeger was je cool als je een website had, later moest dat een weblog zijn. Sindsdien zijn er alweer andere kanalen gekomen die nog veel cooler zijn (niet voor iedereen, maar er zijn anno 2009 ook nog altijd hele volksstammen zonder blog of site). De afgelopen twee jaar werd het ineens essentieel om een profiel op een social network te hebben – en natuurlijk een Twitter-account.

In dit licht bekeken zou je kunnen stellen dat er drie alternatieven voor weblogs zijn:

1. Twitter
Formeel wordt Twitter ook onder social networking geschaard, maar het microbloggen is een trend op zich, die zeker van invloed is op afnemend bloggedrag. Wie immers de hele dag kleine observaties met de wereld kan delen, hoeft niet zonodig die dag ook nog een meer diepgravende beschouwing te schrijven. Mensen haten dubbel werk, dus zal die blog er steeds vaker bij in gaan schieten. Dat lijkt ook te kloppen: veel blogs lijken de vroeger heel gangbare dwang van een dagelijkse update te hebben losgelaten. Bloggen verschuift deels naar twitteren.

2. Social networks
Waar je als blogger vroeger primair je verhaal vertelde in artikelen, biedt menig social network (denk aan Hyves, Facebook of het zakelijkere Mindz.com) veel diversere manieren om je te uiten. Je kunt boeken of films ‘faven’, grappige YouTube-filmpjes aan je profiel koppelen, mensen een persoonlijk berichtje sturen (dat toch vaak weer publiekelijk te lezen is), eigen foto’s delen, quizjes doen (en die doorsturen naar vrienden), je uitleven in een online game als Mafia Wars en wat al niet meer. Veel afwisselender dus dan het klassieke bloggen. Op deze wijze worden bloggers absoluut van het bloggen weggelukt. Overigens kun je op veel social networks ook wel degelijk bloggen, dus de kans bestaat dat bloggers hun werkterrein verleggen naar diezelfde social networks.

3. Tumblr, Posterous…
Soms lijken die kanalen zelf ook weer heel erg op een weblog. Tumblr is al langer actief: je kunt alles wat je online produceert koppelen aan je Tumblr-profiel, waar dus al je blogs, foto’s en video’s automatisch chronologisch onder elkaar verschijnen. Friedfeed doet het ook, maar toont eigenlijk alleen de kale feeds. Meer volwaardig is Posterous. Afgelopen maand toonde Edelman-blogger Steve Rubel zich heel positief over deze dienst. “Posterous is changing how I think about blogging”, schrijft Rubel op zijn (Posterous-)blog. Zijn afweging is de volgende: “Lately I have been shifting more of my reading/sharing to my iPhone. Some days I probably spend as much time or more time browsing the web from my mobile device than I do my laptop. Now that I have a new iPhone 3GS, I also want to do more with photos and video. Posterous seems like the great hybrid solution since I can share things in different places based on context and easily do so through via email.”

Concluderend: Twitter, social networks en bulksites als Tumblr en Posterous vervangen deels de behoefte om te bloggen. Deels, zeg ik, want wat we op die sites doen lijkt vaak weer verdacht veel op datzelfde bloggen. Sterker nog: het is allemaal wat sneller en vluchtiger, waardoor we soms toch weer teruggrijpen op die oude vertrouwde blog om eens lekker uit te pakken met een langer verhaal. Om eens lekker uitvoerig  op te schrijven wat je aan het doen bent, hoe je je voelt, op welke wijze je tegen de wereld aankijkt… Dáár is een blog het ideale kanaal voor.

Hoe voorkom je dat je stopt met bloggen?

Laten we er even van uit gaan dat je blogt omdat je het leuk vindt om te doen. Of omdat het je werk is, of onderdeel daarvan. Zolang je het bloggen echt niet meer leuk vindt (of dat het echt niet meer je werk is), dan moet je ermee stoppen. Gewoon: doen. Niemand verplicht je ermee door te gaan, toch?

Het zit anders als je dat bloggen in je hart nog steeds leuk vindt, maar er simpelweg niet meer zo makkelijk aan toe komt. Als er een gat valt in je blogproductie is dat helemaal niet erg. Advies: pak het gewoon weer op en leg zo nodig uit wat de reden was van de tijdelijke radiostilte. Je lezers zullen dat begrijpen en accepteren. Iedereen gaat dan weer over tot de orde van de dag.

Maar wat nu als de radiostilte dieper zit? Dat je eigenlijk gewoon even geen puf voelt om iets te schrijven. Dat is de ware blogmoeheid. Wellicht ben je een beetje door je onderwerpen heen, of mis je originele invalshoeken waarmee je mensen kunt verrassen. Stel jezelf dan de vraag: zou ik weer onbekommerd willen bloggen of is het klaar? In dat laatste geval is stoppen een optie, maar een langere, aangekondigde pauze (zonder einddatum!) kan ook. Dan is er nog een weg terug.

Als je het gewoon nog leuk vindt, moet je jezelf stimuleren om de bloglol weer terug te krijgen. Ga eens een uurtje brainstormen over nieuwe onderwerpen of invalshoeken. Lees eens wat blogs van andere bloggers die je nog niet kende. Of lees eens iets heel anders: columns, boeken, maakt niet uit wat. Verzet je zinnen.

Blogmoeheid overwinnen begint bij jezelf, maar om er echt uit te geraken moet je gewoon weer aan de slag. Begin met een klein, kort blogje. Daarna nog zo eentje. En dan langzaam opbouwen naar iets langere stukken. Ga desnoods experimenteren met nieuwe vormen of stijlen. Of start een serie van artikelen, waarbij je voor langere tijd niet om onderwerpen verlegen zit.

Mocht het moeilijk blijven: spreek er mensen over, bij voorkeur andere bloggers. Of gewoon blogloze vrienden, ook goed. Leg hen je probleem uit. En deel je twijfel zo nodig met je lezers. Door erover te bloggen. Dan blijft je blog in ieder geval actief. En je zult zien: de schwung komt er vanzelf wel weer in als je doorzet.

Bloggen doe je met je hart. Om de passie vast te houden, is het helemaal niet erg om af en toe eens het roer op je blog radicaal om te gooien. (Deze visie deel ik met Karin Ramaker, die op een eerdere blog van mij reageerde.) Die dynamiek hoort bij bloggen, en daarmee hou je het ook voor jezelf leuk. Blijf jezelf verrassen, dan blijft je blog ook inspirerend voor anderen.

Jeroen Mirck is niet alleen blogger, maar ook juryvoorzitter van de Dutch Bloggies. Bovenstaand artikel is een bewerking van de blogberichten Blogmoe (1) en Blogmoe (2) die hij afgelopen week op MINDZ.com publiceerde.

Tags: , , , , , , , ,

12 Responses to “Stoppen met bloggen: hoe voorkom je dat?”

  1. Cor Hospes Says:

    Auteur van het nog te verschijnen ‘Blogboek’? Mede-auteur nog altijd, geloof ik.

  2. Jeroen Mirck Says:

    Klopt Cor, dat naschrift was iets te snel (en onvolledig) verwoord. Dus voor de volledigheid: ‘Het blogboek’ is een co-productie van Cor Hospes en Jeroen Mirck die dit najaar gaat verschijnen bij uitgeverij Haystack.

    Edit: boek is op de lange baan geschreven, dus vermelding is weggehaald.

  3. René van Densen Says:

    “BLOG”. Zelfs dát woord kun je goed ziek van worden. “bloggen” “blogmoe” “blogger” psh. WEblog. Web-log. Log op het web. B is niet kort voor web. B is kort voor bananeschil of batman of beëlzebub maar niet voor web. Maar ja, Wlog klinkt dan ook weer niet. WAAROM MOEST EEN PRIMA WOORD ALS WEBLOG PERSE NOG KORTER ??

  4. Jeroen Mirck Says:

    @René: Misschien kort ik ‘blog’ de volgende keer wel af tot ‘log’. ;)

  5. karin r. Says:

    bloggen op een positieve manier op de kaart zetten is vooral de nadruk leggen op wat je allemaal kan met een weblog. van de week een weblogconsult gedaan met een groep die twijfelde over het maken en onderhouden van een weblog. terwijl er zoveel goeie, bruikbare en creatieve kanten zitten aan het hebben en bijhouden van een weblog.

    ik kan er eindeloos over praten en discussieren. maar dan vul ik je antwoordpagina weer. ;-)

  6. Cor Hospes Says:

    Mag ik ook zo’n linkje in mijn naam? Verdikkie, moet ik alles voorbloggen…

  7. Rose Says:

    Waar ik zelf heel veel last van heb, en wat ook een tijdje een hip woord is geweest, is de ‘versnippering’ van activiteiten die ik online doe. Twitteren, bloggen, fotografie. Bloggen op andere blogs, actief binnen een fotografiecommunity, Flickr… En er is nergens een punt waar dit alles samenkomt. Mijn blogmoeheid komt nooit echt van het niet meer willen/kunnen schrijven, maar komt voort uit een soort onvrede met het concept ‘soyrosa.nl’, waar ik het liefst alles samen laat komen, maar wat me nooit volledig lukt. Sowieso klikken bloglezers nooit door naar mijn fotografiesectie, etcetera.

    Een mogelijke oplossing (eerst even m’n scriptie afschrijven ;-)) is dat ik het Tumblr-concept combineer met mijn weblog in PivotX, en in dezelfde weblogweergave ook m’n lifestream in ga laden. Een weblog dus, met stukjes, met foto’s, met flickr, met twitter, etcetera, allemaal binnen een lay-out. Soortgelijke concepten zie ik al vaker verschijnen hoor, dus nieuw is het niet. Maar ik wil het wel helemaal gaan tweaken tot ik tevreden ben. En dan kijken of mijn hypothese dat mijn blogmoeheid voorkomt uit die ‘onvrede’ klopt, of dat blogmoeheid gewoon echt alleen samenhangt met ‘het weblog’ ;-)

  8. Mike's Webs Says:

    Grappig hoe de laatste tijd het bloggen opeens een issue is. Bloggen is dood/bloggen leeft… bestrijd je blogmoeheid. Niets ten nadele van je interessante stuk Jeroen, maar ik word een beetje moe van het feit dat het bloggen opeens als een probleem gepresenteerd wordt. Blog als je wilt, blog niet als je niet wilt. Klaar. Kunnen we weer over tot de orde van de dag.

  9. Jeroen Mirck Says:

    @MIke: De zogenaamde ‘early adopters’ en ‘innovators’ willen graag de vernieuwing (en hun o zo uitmuntende visie daarop) benadrukken door ‘oudere’ innovaties af te schrijven. Om dezelfde reden vinden sommige mensen die als eerste een iPhone kochten dat dat ding inmiddels alweer heeft afgedaan. Bij muziek werkt het ook zo: wat vorig jaar helemaal ‘da bomb’ was, is nu alweer mainstream, dus fout. En dat terwijl de massa (‘laggards’, in datzelfde vakjargon) nog altijd moet wennen aan al dat nieuws – en het nog steeds geweldig of zelfs een beetje ingewikkeld vindt. Oftewel: bloggen is nog altijd springlevend, maar je hebt altijd afhakers. Al noemen we dat dan weer met een mooi woord ‘shake-out’.

  10. JeroenMirck.nl » Tien jaar bloggen in Nederland Says:

    […] Hier blog ik dus nu een jaar, en dat blijf ik nog wel even doen. Stoppen met bloggen zit niet in mijn aard. Over tien jaar spreken we elkaar weer. Same time, same blog. […]

  11. JeroenMirck.nl » Opinieblogs zijn niet dood Says:

    […] Laat ik eerst even stilstaan bij het openingsverhaal van NRC.next: bij het dagblad dat zijn nieuwssite eerder dit jaar nota bene helemaal ombouwde tot een blog, lijkt sprake van enige twijfel, al doet chef Titia Ketelaar in een kadertje over Nextblog anders geloven. De rest van het artikel is geschreven door blogger Ernst-Jan Pfauth, die zich baseert op cijfers van Technorati die je best met een korreltje zout mag nemen: van de 133 miljoen blogs wereldwijd zou slechts 1,1% een wekelijkse update beleven. Dat zijn 1,5 miljoen blogs, rekent Pfauth voor. Volstekt onwaarschijnlijk. Gelukkig lijkt hij dat zelf stiekem ook te vinden. Jorrit Kreek van Startlog.nl doet een veel positievere schatting voor Nederland: ons land zou 800.000 blogs tellen, waarvan 10% actief is. […]

  12. JeroenMirck.nl » Gestopt met bloggen Says:

    […] Een weblog starten is zo gedaan, een weblog langdurig volhouden is een heel ander verhaal. Stoppen met bloggen ligt soms op de loer. Menig blogger verliest na verloop van tijd zijn enthousiasme of motivatie, terwijl ook tijdgebrek vaak een rol speelt. Writer’s Block wordt soms Writer’s Blog of Blogger’s Block. Wat gaat er door het hoofd van zo’n blogger heen? Het overkwam communicatie-adviseur Ronald van der Aart: in 2007 leek het ineens over en uit met zijn privé-weblog Amazing PR. Een jaar later herpakte hij zich echter en schreef op hoe het zo ver kon komen. […]

Leave a Reply