Mobile Monday: Augmented Reality or Multiverse?

“Mobile is dead.” Met die boodschap schudde slotspreker Robert Rice de bezoekers van de elfde Mobile Monday Amsterdam wakker. Natuurlijk gelooft hij in mobiele mogelijkheden, maar de toekomst schuilt niet in het mobieltje zelf. Het gaat om de toepassing ervan, en dan met name Augmented Reality.

Rice (hiernaast op de foto) gaf een inspirerende kijk in de toekomst. Mobiel gaat afrekenen met hen die de slag missen, de zogenaamde dinosauriërs. Maar die zijn dichterbij dan je denkt: “Mobile operators go the way of the dinosaur.” Er waren vele topsprekers bij deze jubileum-editie van MoMo (tweejarig bestaan), maar ik focus even op de man met het meest ingewikkelde verhaal: Joe Pine. Zijn achtledige Multiverse-model verdient namelijk enige uitleg.

B. Joseph Pine II maakte rond de eeuwwisseling naam met het boek ‘The Experience Economy’, dat hij samen met Jim Gilmore schreef. Samen schreven ze in 2007 jaar een tweede boek (‘Authenticity’), maar solo stort Pine zich inmiddels op The Multiverse, een model dat de fysieke en diverse virtuele werelden koppelt. Een jaar geleden sprak de Amerikaan er al over op MoMo. Toen schreef ik op Adfoblog:

“Soms heeft ons vak een ferme klap in het gezicht nodig om tot het besef te komen dat het speelveld van marketeers en mediamensen dramatisch aan het veranderen is. Maandag werd de belevenisvolle tik uitgedeeld tijdens Mobile Monday in de Amsterdamse Rode Hoed, door niemand minder dan experience-goeroe Joe Pine. Zijn razendsnelle betoog over ‘The Multiverse’ was dermate complex dat zelfs een zaal vol interactieve marketeers en bureamensen naar adem moest happen.”

Datzelfde gebeurde nu, ruim een jaar later, opnieuw. Best wel gek, want Pine vertelde nagenoeg hetzelfde verhaal als begin 2008. Om dat te benadrukken citeer ik even de uitleg van de Multiverse-theorie die ik een jaar geleden publiceerde in Adformatie:

Wat houdt de nieuwe visie van Pine in? Digitalisering heeft het speelveld van marketeers ingewikkelder gemaakt. De fysieke wereld heeft een virtuele tegenpool, maar volgens de Amerikaan zijn er nog zes andere werelden. Hij heeft een driedimensionaal assenstelsel ontwikkeld, bestaande uit acht parallelle werelden die als Lego-blokken tegen elkaar schuiven. Dit geheel van werelden is de Multiverse, een begrip dat hij heeft afgeleid van de in 1992 door Neal Stephenson geponeerde theorie over de Metaverse, die de toekomst van 3D-internet schetst.

De acht werelden van Pine’s Multiverse ontstaan door de drie basis-assen (time, space en matter) in negatieve zin door te trekken: no-time, no-space en no-matter. Dankzij digitale media bestaan er alternatieve werelden die opereren zonder tijd, ruimte, massa of al deze zaken tegelijk. Langs de assen liggen alle acht verwante werelden. Dus niet de simpele tweedeling van fysieke en virtuele werelden. Pine bedacht er zes werelden bij: augmented reality, mirror world, alternate reality, warped reality, augmented virtuality en zelfs een fysieke ‘virtuality’. Zo speel je op de Wii in een echte wereld een virtueel spel, terwijl je in Second Life in een virtuele wereld je echte leven goeddeels nabootst. Niet alles is dus hetzelfde, en daarmee biedt iedere wereld een eigen aanpak.

Pine roept marketeers op de (multi)wereld te gaan veranderen en zo beter in te haken op de consument en zijn gedrag. Het mobieltje kan daarin een sleutelrol spelen, als ‘identifier’ of zelfs een ‘window of your ID’. Zijn betoog zet aan tot nadenken, maar je kunt je ook afvragen of dit ingewikkelde model praktisch toepasbaar is. Pine gelooft van wel: ‘Bedrijven hebben een theoretische basis nodig om hun handelen in de on- en offline wereld op te baseren. Mijn model kan die basis bieden.’

Lees meer over Joe Pine op mijn vroegere Nieuwe Media-weblog. Daar ook alles over zijn eerdere theorieën. Hier laat ik het even bij wat MoMo betreft. Wie het eerdere deel van het programma heeft bijgewoond, roep ik van harte op om daar in de comments verslag van te doen. Het model van Pine doorzagen mag natuurlijk ook altijd.

Het Multiverse-model van Joe Pine. (Foto: Jeroen Mirck, MoMo, april 2008)

Tags: , , , , , , , ,

2 Responses to “Mobile Monday: Augmented Reality or Multiverse?”

  1. Joe Pine over Infinite Possibility Says:

    […] Uitgangspunt van dit nieuwe boek is een model dat Pine al in 2008 voor het eerst in Nederland presenteerde: de Multiverse. Indertijd hoorde ik hem dat ingewikkelde model al toelichten op Mobile Monday. “Ik heb het nu veel verder uitgewerkt, met tal van voorbeelden uit de praktijk”, vertelde Pine me in de zonovergoten tuin van Hooge Vuursche. “Het is een model ter bewustwording van de mogelijkheden die de digitale ontwikkelingen ons bieden. Tussen realiteit en virtualiteit bevinden zich nog zes andere werelden, die je als bedrijf allemaal op een andere manier moet benaderen. Het model categoriseert en biedt daarmee de mogelijkheid ideeën te ontwikkelen.” […]

  2. Joe Pine: ‘Ik haat Groupon!’ Says:

    […] Twee weken geleden interviewde ik Joe Pine, geestelijk vader van The Experience Economy. Vandaag staat het artikel in Adformatie, met een prachtige paginagrote foto van Johannes Abeling ernaast. Pine praat in het interview over zijn nieuwe boek Infinite Possibility. “Als klant zijn we inmiddels doodgegooid met belevenissen, we willen transformaties.” […]

Leave a Reply