Coolblue: bricks en clicks zijn hetzelfde kunstje

De webwinkels van Coolblue groeien door in deze tijden van crisis. Voor het meinummer van Emerce interviewde ik mede-eigenaar Pieter Zwart. Zijn geheim: investeren in klantafhandeling. “Momenteel groeien we met circa 30 procent”, zegt Zwart zelfbewust. “In absolute zin is dat een versnelde groei. Natuurlijk, vroeger noteerde we groeicijfers van 100 procent, maar als je kleiner bent is het makkelijker om met zulke percentages te groeien. De cijfers van nu zijn nog steeds goed. Wij menen te zien dat de huidige economische situatie voor ons goed uitpakt. Elektronica is niet alleen maar gadgets. Een laptop is geen luxe-artikel, wat moet je nou zonder een computer? Zonder zo’n ding ben je afgesloten van contacten en je bankzaken. We merken dat mensen juist in deze tijd op zoek zijn naar een goede laptop die meerdere jaren meegaat. En oké, dan verkopen wij ook die ene roze.”

Coolblue, bekend van sites als Laptopshop.nl en Pdashop.nl, is volgens Zwart dus crisisbestendig, bovendien zonder met prijzen te gaan stunten. “Ik kan me voorstellen dat er goedkopere concurrenten zijn”, zegt hij met gevoel voor understatement. “Wij willen niet de goedkoopste webwinkel zijn, wij willen de beste zijn.”

In het streven om de beste te zijn hoort ook het openen van fysieke winkels – bricks naast de clicks. De afgelopen jaren opende Coolblue bakstenen vestigingen in Rotterdam, Antwerpen, Groningen en Eindhoven. Hoewel het niet echt de tijd lijkt voor meer winkels, tilt Zwart daar niet te zwaar aan. “We zijn altijd op zoek naar goede winkellocaties. Als je morgen een nieuw pand voor ons hebt, bijvoorbeeld in Amsterdam, kunnen we zo beginnen. Het concept is er al, dat hoeven we niet meer uit te denken. ”

Vraag aan Zwart of het niet enorm gedurfd is om als webwinkel in ‘bricks’ te stappen, en hij begint wat meewarig te lachen. Tegen Emerce zegt hij:

“Bricks en bytes, de experts doen altijd alsof het twee totaal verschillende werelden zijn. In de vakmedia wordt er altijd heel strategisch over gedaan, maar dat zie ik helemaal niet zo. Wij hebben altijd al een winkel gehad in Rotterdam. Productspecialist zijn is niet kanaalafhankelijk. Het werkt bij ons heel crossmediaal: je kunt je bestelling doorbellen, mailen, online versturen maar ook gewoon afhalen in de winkel. En als de winkelmedewerker het klaarlegt, krijg je een sms’je. Alle producten die we online aanbieden zijn ook in de fysieke winkels te koop.”

E-tailing is volgens Zwart ook echt een fysiek proces. “Wij kopen het product in en stoppen het voor de klant in een doosje. Dat soort ervaringen zijn toepasbaar in beide kanalen. Natuurlijk, er zijn ook veel webwinkeliers die hun logistiek hebben uitbesteed. Dan is de stap naar een fysieke winkel groter. Andersom zie je juist dat veel traditionele retailers het opzetten van een webshop aanvliegen als de zoveelste vestiging. Zoals die retailer die me belde met de vraag of hij de persoon mocht spreken die verantwoordelijk is voor onze websites. Ja, dan weet je het wel…”

Gelijkwaardigheid van beide kanalen is volgens Zwart de sleutel tot succes in crossmediale retail. “Velen trekken krampachtig een scheidslijn, maar het is in feite gewoon hetzelfde kunstje. Ik denk ook dat die scheidslijn over een paar jaar niet meer bestaat. Dat het niet meer uitmaakt hoe je je boodschappen doet bij Albert Heijn. Natuurlijk zul je pure players houden, maar er zijn weinig retailers die het web níet proberen te integreren. Ik denk trouwens oprecht dat het makkelijker is om van online naar offline te gaan dan andersom. Passie voor IT is cruciaal.”

Lees het complete interview in Emerce 86.

Tags: , , , , , , , , ,

One Response to “Coolblue: bricks en clicks zijn hetzelfde kunstje”

  1. JeroenMirck.nl » Invloedrijk op internet Says:

    […] Wie zijn er in Nederland dan wel invloedrijk online? Toeval of niet: Nieuwe Revu publiceert deze week in zijn kerstnummer een lijstje. Geen ranglijst, maar wel dertig interessante namen. Serial entrepreneur Boris Veldhuijzen van Zanten siert de openingspagina, waarna nog enkele andere Nieuwe Invloedrijken volgen. […] Veel ondernemers staan in het overzicht, zoals Pieter Zwart (Coolblue), Marja Ruigrok (die haar online onderzoeksbureau combineert met raadswerk voor de VVD in Amsterdam), NU.nl-oprichter Kees Zegers en Simone Brummelhuis (The Next Women, ex-Iens). […]

Leave a Reply