Zakelijke social networks: gebruik je eigen naam

Hoe noem je jezelf op een social network? Vroeger koos je bij voorkeur een fantasienaam voor een online account (vaste gewoonte bij UseNet, MSN of Hyves), maar door het toegenomen zakelijke gebruik van sociale netwerken lijken ook de namen die men kiest serieuzer te worden.

Toen ik het onderwerp vandaag aankaartte op Twitter (vanwege de nieuwe baan van TomTom-marketeer @OscarDiele, die eerder op Twitter @ozzdabozz heette), veranderden prompt drie mensen hun fantasienaam in hun eigen naam: @BertBrussen, @FloorDrees en @HarrySteenkamp. Zelf nam ik die stap al een tijdje terug.

Natuurlijk zijn er volop mensen die een fictieve naam blijven gebruiken. Sommigen hanteren hun bedrijfsnaam, willen juist liever anoniem blijven of vinden hun eigen naam gewoon te ingewikkeld. Toch past het in de huidige trend van personal branding en online visibility om open en bloot onder je eigen naam te opereren.

Ook op Mindz.com pas ik dat beleid nu toe. Heette mijn account hier aanvankelijk nog Comicbase (net als vroeger op Twitter), voortaan is dat gewoon mijn eigen naam. Wie volgt? En wie vooral niet?

Dit artikel verscheen ook op Mindz.com.

Tags: , , , ,

9 Responses to “Zakelijke social networks: gebruik je eigen naam”

  1. Rob Doms Says:

    Zakelijke social networks zijn bedoeld om jezelf te branden. Dat impliceert dat je dan dus je eigen naam gebruikt. Zeker als je van plan bent een éénpitter te blijven. Bovendien blijft een zorgvuldig opgebouwde reputatie op eigen naam, altijd van jezelf. Je neemt deze dus mee als je van baan, onderneming of whatever verandert.

    Er zijn twee redenen die ik kan bedenken om een andere naam te gebruiken. Allereerst als je van plan bent te groeien naar een bedrijf met meerdere medewerkers. In dat geval kan het namelijk lastig zijn als het goede imago gekoppeld is aan jouw persoonlijke naam. Klanten willen dan mogelijk alleen zaken doen met de persoon die de naam draagt en niet met de medewerkers die werken voor het bedrijf met die naam.

    Een tweede reden kan gelegen zijn als je een imago wilt creëren rondom een los idee of concept. Een functionele naam kan dan geschikt zijn om te communiceren. Bovendien is een idee of concept gemakkelijker te verkopen als het een eigen naam heeft. Nadeel is dat je de voordelen van de opgebouwde reputatie grotendeels verliest als je het idee/concept van de hand doet danwel dat het op een andere manier uit je handen glipt.

    Feit blijft natuurlijk dat als je onder je eigen naam opereert, je je bewust moet zijn van de eventuele zelfbeschadiging die je kunt aanrichten door het achterlaten van onhandige content. Misschien is dat wel de reden waarom sommige mensen zich toch liever verschuilen achter een fantasienaam.

  2. karin r. Says:

    zelf heb ik nooit begrepen waarom men een nickname verzint voor dingen als twitter e.d. ik vind het een beetje kinderachtig zelfs.

    een andere naam voor een eigen bedrijf vind ik een ander verhaal.

  3. Harald de Jong Says:

    Volgens mij hebben beide zo hun voordelen. Een alias kan volgens mij net zo goed naamsbekendheid krijgen als je echte naam? Zolang je het maar consequent gebruikt.

    In sommige gevallen is een goed gekozen alias beter. Met een alias kun je bijvoorbeeld een heel concept uitstralen, terwijl je eigen naam alleen maar verwijst naar jou als persoon. Het is maar wat je er mee wilt.

  4. 46-jarige vrouw die misssixty_*84@hotmail.com opgeeft als professioneel adres | Personal branding | Recruitment Matters - Alles over online recruitment Says:

    […] Jeroen Mirck on the matter: “Hoe noem je jezelf op een social network? (…)Toen ik het onderwerp vandaag aankaartte op Twitter (vanwege de nieuwe baan van TomTom-marketeer @OscarDiele, die eerder op Twitter @ozzdabozz heette), veranderden prompt drie mensen hun fantasienaam in hun eigen naam: @BertBrussen, @FloorDrees en @HarrySteenkamp.” […]

  5. Rose Says:

    Interessant. Ik zit er wel over te denken om ‘Rose’ te veranderen in ‘Rosanne’. ‘Rose’ is nog steeds uit de tijd dat ik vooral anoniem wilde zijn, en ‘Roos’ een veelgebruikte naam was op de verschillende weblogs. Nu wil ik beter de koppeling maken tussen mijn echte naam en ‘soyrosa’, de naam die ik toch een beetje zie als mijn handelsmerk: waarschijnlijk blijven de accounts ‘soyrosa’ heten, maar zal ik er steeds meer en vaker mijn volledige voor- en achternaam bij gaan vermelden. Anonimiteit is geweest, jezelf bekend maken is de trend.

  6. Hans Dekker Says:

    Zijn we dan nu 24 uur per dag bezig ons eigen persoontje te “branden”. Elke keer je huis verven in de hoop dat het mooi gevonden wordt, of zorgen voor een stevig gebouw? Van trend naar trend hoppen met als enige motivatie dat het een trend is?

    Ik weet het niet, voorlopig is mijn conclusie dat ik iedereen de beste dienst bewijs door gewoon dat wat ik doe zo goed mogelijk te doen. Als ik alle energie die ik met het achter de meute aan te hollen heb verspeeld optel kom ik tot de conclusie dat “to thine own self be true” voor mij het beste werkt. En of ik dan Piet Jan of Klaas heet is van secundair belang. Gebruik eigenlijk sinds de steentijd hansd of HansDekker.

  7. Rob Elbers Says:

    Vanaf nu heet elber449 op Twitter gewoon RobElbers. Waarom koos ik ooit die gekke username? Was een door KPN verstrekte accountnaam.

  8. Jeroen Mirck Says:

    @Hans: Goed dat je ons scherp houdt. Ik ben het met je eens dat personal branding geen doel op zich is, maar het kan geen kwaad om na te denken hoe je online op anderen overkomt. Je gaat ook niet in een gekreukeld pak vol koffievlekken naar een klant, met die snottebel nog aan het puntje van je neus bungelend. Personal branding is niet hetzelfde als van de ene hype naar de andere springen. Verschillende sociale netwerken hebben een wezenlijk doel voor professionals bij het vermarkten van wat ze doen. Daar gebruik van maken om business te genereren lijkt me zeker in deze krappe tijden niet meer dan logisch.

  9. Mieke Siemons Says:

    Aanvankelijk begon ik twitter, hyves en youtube onder mijn bedrijfsnaam KNOCKaRT. Toen mijn activiteiten en vooral ook mijn doelgroep wijzigden van schilderworkshops voor particulieren, naar creatieve trainingen voor bedrijven, heb ik er over nagedacht of ik bijvoorbeeld mijn hyves-pagina nog wel onder de naam KNOCKaRT wilde. Heb dat verandert in mijn eigen naam. Mijn kunst signeer ik altijd al onder mijn eigen naam. Op twitter voer ik nu twee accounts @knockart en @mieke_siemons. Zakelijke contacten kunnen zo enkel @knockart volgen, kunstliefhebbers alleen @mieke_siemons. Die scheiding bevalt me wel eigenlijk.

Leave a Reply