Twee jaar op Twitter

Vandaag zit ik precies twee jaar op Twitter. Sommigen zullen zeggen: zo lang al? (Of: Wat is dat, Twitter?) Anderen rekenen het snel even uit en weten te melden dat ze al net iets langer een account hebben. Trendsetter Erwin Blom was er bijvoorbeeld al bij op 27 januari 2007, exact drie maanden eerder dan ik. In die twee jaar heeft Twitter een enorme populariteitsslag gemaakt, die nog steeds gaande is. Het lijkt me aardig om te kijken hoe we Twitter beleefden in 2007. Dat doe ik door een eigen eindejaarsstukje uit Adformatie te herpubliceren: “Hype van het jaar: Twitter.” Klopt het nog een beetje met hoe we er nu tegenaan kijken?

“Wat was de hype van het jaar? Niet de iPhone, want ondanks aanvankelijke scepsis is dat gelikte übermobieltje inmiddels toch echt heel succesvol gebleken. Terwijl er met het woord ‘hype’ doorgaans toch echt gedoeld wordt op zaken die een absurde aandachtspiek beleven die even zo snel weer kan inzakken. Second Life beleefde die dip medio 2007, maar was volgens Adfoblog al een hype in december 2006. Linden Lab creëerde dus niet de hype van dit jaar. Laten we daarom een andere hype kiezen: Twitter. Deze kruising van chatten en microbloggen was een populair thema op vakborrels, waarbij het (net als bij Second Life) opviel dat velen er een mening over hadden zonder het überhaupt zelf ooit geprobeerd te hebben…

Twitter is voor mensen die geen leven hebben, schreef Adformatie-columnist Ruud de Langen medio november. Hij en veel andere commentatoren waren er als de kippen bij om hun gal te spuien over deze vorm van microblogging, waarbij je in tekstjes van sms-lengte met een groep vrienden online deelt wat je doet. De teneur: hebben die mensen niks beters te doen?

Het weerwoord kwam van de ‘twitterazzi’ zelf. Toptwitteraar en VPRO’s vertrekkende hoofd digitaal Erwin Blom (ruim zestienduizend ‘tweets’) noemt Twitter een virtuele koffieautomaat, maar ook “een permanente denktank, waar in korte tijd complete bedrijfsplannen ontstaan en ideeën worden getoetst”. Zo kon het gebeuren dat bloggend freelance-journalist Jaap Stronks via Twitter meer dan tweehonderd naamsuggesties ontving voor zijn eigen bedrijfje. Binnen een uur.

Marketeers moeten niet van Twitter verwachten dat ze er een massapubliek mee bereiken, maar gezien de dominante aanwezigheid van (interactieve) marketingexperts is het voor henzelf niet onzinnig om er te participeren en inspiratie te krijgen van vakgenoten. Ook steeds meer reclamemensen duiken op. Een voorspelling van Yuri van Geest, een andere veelgebruiker (ruim dertienduizend tweets): “Twitter en met name de onderliggende trend van lifelogging en augmented reality zal worden geïntegreerd in steeds meer platforms en sociale netwerken.”

Geen idee of de insiders gelijk krijgen, maar het biedt vast weer praatvoer voor de nieuwjaarsborrels die ons komende maand te wachten staan. Vraag aan de lezers: waren er nog andere hypes die jullie opvielen? En: wat worden de hypes van komend jaar?”

Dit artikel verscheen eind december 2007 in Adformatie.

Cartoon: Hugh MacLeod (Gaping Void)

Tags: , ,

7 Responses to “Twee jaar op Twitter”

  1. Rose Says:

    Volgens mij is er weinig veranderd. Een ding dat sowieso onveranderd is gebleven: iedereen heeft een mening over Twitter, zelfs degenen die het zelf nooit hebben geprobeerd. (Volgens mij een van de belangrijkste kenmerken van ‘hypes’, dus wat dat betreft dan weer geen specifiek kenmerk van Twitter.)

  2. karin r. Says:

    twitter werkt. en twitter is laagdrempelig, functioneel. twitter roels.

  3. Paul van Veenendaal Says:

    En bijna 3 jaar op Hyves … http://comicbase.hyves.nl

  4. Jeroen Mirck Says:

    @Paul: Qua Hyves was ik niet bepaald een frontrunner. Jij was me bijvoorbeeld anderhalf jaar voor. In 2005 heb ik ooit een invite van mijn broer genegeerd. Leek me niks, dat Hyves. ;)

    Leuk trouwens dat ook het oorspronkelijke stuk op Adfoblog weer reacties krijgt. Even citeren:

    Chantal Klaver: “Ik ben eerder bang dat Twitter verHyved. Dat iedereen erop gaat, een hoop onzin spuit en dat het voornamelijk een marketingtool van de oude wereld wordt. Dat wil zeggen: een bedrijf pusht zijn idee aan consumenten op. Ik prefereer veel liever tweerichtingsverkeer.”

    Menno: “Als iemand een hype kan worden (of een lintje mag verdienen) dan is dat wel de virtuele koffiedame op Twitter, @JuffrouwJannie. Vooruit, het idee is wellicht een beetje sufjes (digitale koffie? tsk), maar door haar te volgen ben ik weer in contact gekomen met enkele van de honderden die haar volgen. En dan is @juffrouwjannie een handig netwerksleutel voor iedereen. Vanaf vandaag zegt ze ook te gaan bloggen.”

  5. Mike's Webs Says:

    Ik ben erg benieuwd welke kant het opgaat met Twitter nu het medium ontdekt wordt door de massa. Voorlopig zie ik het aantal spamfollowers toenemen. Verder heb ik er veel lol aan, al zit ik er veel korter op dan jij, Jeroen. Had ik toch eerder naar je moeten luisteren! :)

  6. Drie jaar op Twitter Says:

    […] Vandaag zit ik precies drie jaar op Twitter. Een jaar geleden stond ik ook stil bij die 27e april, toen door terug te blikken naar een stuk dat ik anderhalf jaar eerder over ‘de hype Twitter’ schreef. Ditmaal blik ik liever vooruit. Twitter is een bestendige hype gebleken, die nog altijd aan invloed wint. Nog altijd groeit het aantal gebruikers gestaag, zowel zakelijk als privé. Twitter is al lang geen speeltje meer van nerds, het is een heel aardige dwarsdoorsnede van de samenleving aan het worden. Massaler, politieker, commerciëler, soms grimmiger maar toch vooral gezelliger. Omdat steeds meer mensen meedoen. […]

  7. Vijf jaar op Twitter Says:

    […] Vandaag zit ik vijf jaar op Twitter. Geen brekend nieuws, maar net als in 2011, 2010 en 2009 sta ik even bij deze ‘verjaardag’ stil. Toeval of niet: uitgerekend vandaag gaf ik in het AD en op Radio Noord-Holland commentaar op de (door Multiscope gesignaleerde) stagnerende groei van Twitter. […]

Leave a Reply