Lisa Sounio (Dopplr) over sociale porno

“Het werkelijke succes van een online community is de mix tussen de echte en de virtuele wereld.” Deze uitspraak gaat over Dopplr.com, een zakelijk reisnetwerk. In de Emerce van deze maand staat een uitgebreid interview dat ik in Brussel had met chairwoman Lisa Sounio. “Veel sociale netwerken zijn een grote woonkamer waar alles en iedereen maar gewoon binnenloopt. Wij wilden juist géén grote woonkamer creëren. Het gaat er bij Dopplr om: waar zijn de vrienden waarmee je écht zou afspreken op reis? Dat maakt het netwerk relevant.”

Dopplr ontstond eind 2006 tijdens een brainstorm tussen vijf zakelijke vrienden: twee Finnen (Sounio en haar levenspartner Marko Ahtisaari), twee Britten (Matt Biddulph en Matt Jones) en de Amerikaanse publicist Dan Gilmore, bekend van het boek ‘We The Media’. Vanwege haar marketingtalenten en economische achtergrond werd Sounio de ceo, een taak die ze recent overdroeg aan Ahtisaari, die er zijn topbaan bij Blyk voor opgaf.

Deze vijf zakelijke vrienden reisden altijd over de hele wereld en kwamen er dan bij thuiskomst achter dat ze ergens in een hotel eenzaam aan de bar hadden gezeten, terwijl één van de anderen doodleuk enkele straten verderop in precies dezelfde situatie zat. Dankzij Dopplr is snel te uit te vinden welke zakenrelatie ook naar dat ene congres in San Francisco gaat of toevallig in de buurt is. Dan is het makkelijk om even af te spreken.

Iedereen zijn eigen community
“Sociale netwerken zijn een brug om nieuwe producten te lanceren, nieuwe markten aan te boren”, zo duidt Sounio het terrein dat zij en haar partners momenteel met Dopplr bestrijken. “De mediakracht verschuift naar nieuwe kanalen. Voor het eerst brengen we meer tijd op internet door dan voor de televisie. Of het nu over Obama of over de crisis gaat, iedereen is in staat om zijn eigen community in te schakelen. Sociale media veranderen de wereld op indrukwekkende wijze, ook de marketing.”

Hoe idealistisch het ook moge klinken, Sounio is zeker niet alleen maar lyrisch over sociale netwerken.

“Sites als MySpace en Facebook zijn in feite een vorm van sociale porno. Ik wil er niet over kwaadspreken, maar het voedt bij veel mensen een oneindige honger naar aandacht. Op een briljante wijze, dat wel. Maar je ziet met name bij jongeren een narcistische compensatiedrang. Mensen willen zien en gezien worden. De keerzijde is dat het geen echte vrienden zijn: een columnist nodigde ooit eens zijn zevenhonderd Facebook-vrienden uit voor zijn verjaardag, maar niemand kwam opdagen.”

Dopplr wil dat juist heel anders doen. “Niet je gegevens delen met de hele wereld, maar met een vertrouwde groep vrienden of bekenden. Het is niet onze bedoeling om je zo lang mogelijk op Dopplr.com vast te houden, maar juist om je tijd te optimaliseren als je op reis bent. Bij ons word je geen netwerkgevangene.”

Merken en sociale netwerken
“Ieder merk zou zijn eigen sociale netwerk moeten hebben.” Het klinkt zo evident, maar de realiteit is totaal anders, weet Sounio. “Laatst was ik op een grote internationale conferentie over dit onderwerp, maar er bleek geen enkele grote retailer aanwezig te zijn. Andersom wordt er trouwens ook maar mondjesmaat over kanaalgrenzen gedacht, want de meeste online merken hebben vaak weer geen fysieke winkels. Waarom zou je stoppen bij grenzen?”

De groeimogelijkheden van Dopplr schuilen in aanvullende diensten. Zo praat Sounio met stadsgidsenuitgever Zagat over een samenwerking, waarbij allerlei informatie wordt verstrekt via Dopplr. Maar op de site kan ook een knop komen om snel een stadsgids te bestellen. Ook is het natuurlijk de bedoeling dat Dopplr suggesties voor tophotels geeft. “Wij willen mensen het gedoe uit handen nemen en ze informatie verstrekken die hun reiservaring verbetert. Vrienden een kijkje gunnen in elkaars agenda hoort daar ook bij, maar dat ligt soms gevoelig. Zo stond Nokia vroeger niet toe dat medewerkers aan buitenstaanders inzicht gaven in de bedrijfsafspraken. Daar moeten we dus wel rekening mee houden.”

Lees het complete interview op Emerce.nl.

Foto: Peter Boer (voor Emerce)

Tags: , , , , , , , , , ,

One Response to “Lisa Sounio (Dopplr) over sociale porno”

  1. De Ochtend: vakantie boeken op internet Says:

    […] Sinds jaar en dag gebruiken we internet om onze reizen en weekendjes weg te regelen. Oordeelde je vroeger nog vooral op basis van een idyllische strandfoto, tegenwoordig zijn er steeds meer mogelijkheden om er achter te komen of een bestemming ook echt zo leuk is als het promopraatje van de lokale VVV belooft. Een paar handige online vakantietips op een rij. […] En wil je delen met anderen waar je heen bent geweest? Gebruik dan de sociale reisnetwerken TripIt (onlangs voor 120 miljoen dollar gekocht door Concur) of Dopplr. […]

Leave a Reply