Is jouw weblog een snackbar of een restaurant?

Hoe vaak moet je een weblog updaten? Dat is afhankelijk van je eigen ambitie als blogger en het verwachtingspatroon van je lezers. Zelf voel ik niet de verplichting om dagelijks te bloggen op mijn persoonlijke weblog. Op een goedbezochte groepsblog kun je het echter niet maken om even een paar dagen te verzaken. Daarbij komt dat ik op JeroenMirck.nl kwaliteit laat prevaleren boven kwantiteit. Op het weblog van Mindz, waar ik sinds mijn aantreden vorige week actief blog, kies ik daarentegen juist voor kwantiteit: veel korte snelle berichtjes die leuk zijn om mee te pikken. Snackbar versus restaurant, zeg maar.

Wat heb ik afgelopen week precies op Mindz gedaan? Het belangrijkste is de oprichting van twee plaza’s (platforms, groepen) over onderwerpen die me na aan het hart liggen: Strips en D66. Dus mocht je ook iets hebben met die boeken of die partij, sluit je dan aan. Ik heb ook meteen wat strip- en D66-gerelateerde berichten geschreven: over de glossy van Donald Duck, een fantastische TED-presentatie van Scott McCloud en natuurlijk het Europese ‘twitterprogramma’ van D66.

Korte berichtjes dus, die ik graag wil delen. Als ik er op mijn eigen weblog over zou schrijven, zou ik er vermoedelijk wat langer voor zijn gaan zitten. Die grotere inspanning werpt tegelijk ook een hogere drempel op, besef ik maar al te goed. Maar dat vind ik niet erg. Of doe ik jou als lezer daarmee te kort? Ik hoor het graag.

Wat ik me afvraag: wat vinden andere bloggers van mijn vergelijking? Zien zij hun weblog als een snackbar of als een restaurant? Iets heel anders mag natuurlijk ook. Shoot ‘n’ blog!

Tags: , , , , , ,

11 Responses to “Is jouw weblog een snackbar of een restaurant?”

  1. karin r. Says:

    ik zie mijn weblog niet als een restaurant en sowieso geen snackbar maar meer een bibliotheek.

  2. Robert Irving III Says:

    Ik kan er niet hartelijk om lachen meneer comicbase.
    Lijkt wel serieus.

  3. Michael Minneboo Says:

    Geen van beide. Snacks daar word je toch alleen maar dik van. Snackbar impliceert ook dat je ongezond zit te eten. Korte berichtjes die leuk zijn om mee te pikken als zijnde nieuwsfeitjes is niets mis mee lijkt me. Het is dus eerder een verschil tussen nieuwsitems en achtergond stukken. De vergelijking met restaurant en snackbar is mijn inziens daarom niet heel passend.

    Daarbij geloof ik wel in het credo dat hoe korter een tekst moet zijn, hoe langer het duurt om ze te schrijven. Zoals dat prachtige citaat van een briefschrijver aangeeft: “Sorry voor de lange brief, ik had geen tijd om een korte te schrijven.” Ik parafraseer nu een beetje maar korte teksten die kernachtig zijn kosten soms meer moeite dan wanneer je alles even snel opschrijft.

  4. Johan Peters Says:

    Er zijn snackbars die redelijk kwaliteitsvol zijn en restaurants die bagger verkopen.

  5. Jeroen Mirck Says:

    @Johan, @Michael: Ik vel geen waardeoordeel. Zowel restaurants als snackbars hebben hun rol, de een is in dit verband niet beter dan de andere. Bij sommige blogs is een hoge frequentie van updates gewoon essentieel, maar dan moet je wel op een andere manier werken (tenzij je een heel groot team hebt).

    @Robert: Het is een metafoor met een knipoog, maar wel met een kern van waarheid. Had je verwacht dat ik een grap maakte?

    @Karin: Leuk, kom maar door met andere vergelijkingen! :)

  6. Suzanne G. Says:

    Ik vind je vergelijking juist heel treffend, Jeroen. Het gaat toch niet om een letterlijke interpretatie of een flauw geintje? Maar om een manier van consumeren en hoe je daar je inhoud op aanpast. Of andersom. Hapsnap, in soundbites (om maar ff in de fast food-sfeer te blijven ;-)), die je als lezer even snel tussendoor nuttigt. Lezersbehoefte: nice to know of even lachen. Nieuwtjes werken dan idd vaak goed. Of een uitgebalanceerde menukaart, waar je als lezer bewust even voor gaat zitten – mede daarom ‘maar’ 1 of 2 keer per week. Dan is een lange post of onregelmatig posten ook niet erg, want een lezer neemt er bewust de tijd voor en heeft ook andere/hogere lezersbehoeften: dat hij iets van de inhoud opsteekt, op een idee komt of zoiets. Restaurant-benadering dus.

  7. els Vegter Says:

    Ik heb een heerlijk specialiteitenrestaurant. De hoofdmoot is kunst en het bijgerecht is huid. Hiervan maak ik elke week een smakelijk gerecht. Niet copieus wel vullend, soms prikkelend.
    Kom en eet mee: http://elsvegter.volkskrantblog.nl/

  8. Moon Says:

    Is een kookschriftje ook goed? Ik ben al zo veel bezig met doel(groep)gerichte communicatie dat ik het juist op m’n weblog lekker vind om erop te knallen wat me voor de voeten komt. Hier een receptje, daar een bijzonder ingrediënt, dan een mooie versiertruc. Wie het niks vindt, slaat het maar dicht. Hoe dan ook hou ik (en de mensen dicht bij me) zo een mooi overzicht van wat ik eet en wat ik kook, al dan niet letterlijk.
    Hartelijke groeten trouwens, Jeroen, van een oude klasgenoot op de academie.

  9. Krek. Says:

    Je zou het eigenlijk mijn bezoekers moeten vragen. Mijn blog over en voor ‘Hollandais en France’ – waar overigens de bezoekers zelf in de keuken kunnen gaan staan om een stukje naar eigen recept te serveren – is bedoeld om een paar keer per week een weetje over Frankrijk te bieden. Biologisch, dynamisch, zeer verantwoord, met af en toe een rondje bitterbabbelaars in het wekelijks nieuw geopende café ‘Chez Roger et Françoise’.

    Mijn relatief nieuwe, persoonlijke copy-blog moet wat meer diepgang gaan bieden, met originele en voedzame gerechten, niet altijd even licht verteerbaar. Al serveer ik ook daar wel eens eens een krekkersnack voor de lekkere trek.

    De meeste blogs zijn volgens mij niet op deze manier in een categorie (haute cuisine v.s. vette pret) onder te brengen. Al zijn er wel paar doorgedraaide blogchefs die – zelf hevig overtuigd van hun culiterair talent – telkens weer dezelfde onappetijtelijke balkenbrei serveren. Voor een lege zaal.

  10. Restaurant Apeldoorn Says:

    Eigenlijk is facebook al een kleine blog. Met ons restaurant De Bon Vivant (www.debonvivant.nl) te Apeldoorn houden wij intensief Facebook, Twitter en Google + bij. Leuk artikel om te lezen!

  11. Jeroen Mirck Says:

    @BonVivant: Dank voor je reactie. Facebook is inderdaad een prima alternatief voor een blog, niet in de laatste plaats omdat je daarmee direct in de digitale leefwereld van je klant publiceert. Voor sociale media gelden trouwens wel afwijkende frequenties van publiceren: Twitter kun je doorgaans wat vaker inzetten dan Facebook. Als je te vaak op Facebook publceert als bedrijf of organisatie, druk je je vorige berichten weg uit de timeline. Als een bericht goed loopt (veel reacties oproept), kun je het volgende bericht beter nog even bewaren. Op Twitter kun je wel gewoon doorgaan met reacties plaatsen op anderen – dat wringt niet.

    P.S.: Hoe is jullie ervaring met Google+ trouwens?

Leave a Reply