Restyling van Adformatie

Sommige dingen lijken eeuwig onveranderlijk. Zo ook die verticale gele balk op de voorpagina van reclamevakblad Adformatie. Tot vandaag dan. Zojuist trof ik een compleet vernieuwde Adformatie in mijn brievenbus, zónder die befaamde gele balk. Dat ijkpunt is verdwenen, maar wat krijgen we er voor terug? Mijn eerste indruk: met deze restyling is het blad meer een magazine geworden. Hoofdredacteur Léon Bouwman schrijft in een begeleidende brief: “Alle onderdelen van het tijdschrift zijn tegen het licht gehouden en daar is een geheel nieuwe Adformatie uitgerold.” Laten we de veranderingen eens op een rij zetten.

Nieuws: De nieuwsfunctie ‘verschuift steeds meer naar het internet’, dus focust de redactie in print op exclusief ‘nieuws-van-de-week’, met meer duiding, context, eigen inzichten en ondersteunende informatie.

Vorm: strak, met meer rust en een duiderlijkere navigatie. Naar een ontwerp van Greetje de Graaff.

Columnisten: Erwin Blom, Michiel Bicker Caarten en de Opportunisten-strip van Frank Pels is gestopt. Gorilla van de Designpolitie gaat voortaan een beeldcolumn verzorgen.

Buitenland: Focus op spraakmakende campagnes, omdat de buitenlandse nieuwsvoorziening grotendeels is overgenomen door internet.

Nieuwe  rubrieken: De Week (met een overzicht van nieuws op de site) en Werkverkeer (vervangt Commercial Break en gaat zich meer richten op verschuivingen in de arbeidsmarkt).

Adverteren: Dat kan nu ook op de voorheen zo ‘heilige’ achterpagina.

“Velen van u zullen denken dat de restyling een direct gevolg is van het economisch tij”, schrijft hoofdredacteur Bouwman in het blad zelf. “Dat is niet zo, de ingrepen stonden al gepland toen het woord kredietcrisis nog moest worden uitgevonden.”

Hij vervolgt: “Zoals de meeste printmedia is Adformatie dun, dat zal u de laatste weken niet ontgaan zijn. Maar de crisis biedt ook houvast. Zo dwingt ze ons nog meer de relevantie van verhalen te kiezen, en nog meer dan we nu al doen, online en print te laten wisselwerken. Echte vernieuwing heeft soms een duwtje nodig. Adformatie heeft al veel stormen doorstaan, daar kan ook deze bij. We zijn strijdvaardiger dan ooit, en meer dan klaar voor de toekomst.”

De vernieuwde Adformatie oogt dus wat mij betreft meer als een magazine waar je lekker doorheen kunt bladeren. Wel vind ik het nu nog allemaal wat wit, met dan vooral een terugkerend lichtblauw steunkleurtje. Het knalt er allemaal nog niet uit, maar ik krijg de indruk dat er bij het drukproces wat felheid in het beeld verloren is gegaan. Bovendien geldt bij dit soort grote veranderingen van bladen: kijk het een aantal weken aan, dan is redactie en vormgeving er steeds beter in thuis geraakt. Adformatie is in ieder geval nog steeds echt Adformatie, wat mij betreft. Wat vinden jullie?

Tags: , , , , ,

2 Responses to “Restyling van Adformatie”

  1. Sint Smeding Says:

    Mijn eerste indruk was ook: erg wit. Het verdwijnen van die gele balk op de voorpagina is gewaagd en geeft het blad direct een heel ander aanzicht als je het vastpakt.

    Ik vind het goed dat men durft te kiezen voor de meerwaarde van een magazine en het brengen van nieuws steeds meer aan het internet overlaat. Zo vullen het blad en de website van Adformatie elkaar nog beter aan. Vooral de rubriek ‘De Week’ is een goede manier om site en blad elkaar te laten ondersteunen.

  2. JeroenMirck.nl » Lange teksten schrijven voor internet Says:

    […] Op internet geldt de vuistregel: schrijf je teksten kort, korter, kortst! Dat is allemaal prachtig, maar hoe ga je dan te werk als je toch een lang verhaal te vertellen hebt? Zelf ben ik van origine een langetekstenman: geschoold als printjournalist, jarenlang gewerkt in de vakbladjournalistiek, bij bladen als Adformatie en Emerce. In die branche geldt content als meerwaarde, dus moet je als uitgever vooral laten zien hoeveel content je wel niet hebt. Natuurlijk is dat de laatste jaren veranderd, want de lezers van vakbladen maken simpelweg de tijd niet meer om al die dikke stapels papier door te bladeren. Toch bleef de content die ik produceerde relatief lang, ook voor het web. Hoe zorg je er dan voor dat mensen niet wegklikken? […]

Leave a Reply