Mobiel! Mobiel! Mobiel!

Vrijdag verscheen de laatste Emerce waar ik als redactiechef verantwoordelijk voor was. Vanaf heden ben ik namelijk aan de slag als zelfstandig journalist, ook voor Emerce trouwens.

Het afgelopen jaar publiceerde ik hier elke maand trouw mijn commentaar voorin Emerce, dus doe ik dat ook ditmaal. Mijn laatste commentaar gaat over mobiele trends, met als bonus een citaat van Douglas Adams.

“Mobiel, mobiel, mobiel!” Vraag vakspecialisten naar de belangrijkste trend in nieuwe media en bijna iedereen geeft hetzelfde antwoord. Reden voor Emerce om er deze maand een themanummer aan te wijden. Al jaren wordt voorspeld dat mobile advertising, location based services en mobiel internet op doorbreken staan, maar nu, in het jaar 2009, gaat het dan eindelijk gebeuren. Lees voorgaande zin op 31 december nog eens, en vraag je dan af of deze prognose inderdaad is uitgekomen. Grote kans van niet. Want ook met de hype van vorig jaar (social networks) wordt nog altijd geen cent verdiend.

Toch beleeft mobiel wel degelijk zijn momentum. Er was geen betere apostel denkbaar voor de geneugten van mobiel internet, dan die vermaledijde iPhone. De vele apps gebruikt u na een paar dagen al niet meer, maar wat zitten we er gezellig mee te spelen. Bij voorkeur online, want daar maken we het contact – met servers, maar ook met mensen.

IceMobile toonde me laatst wat interactieve mobiele banners: het zag er ingenieus uit, maar ik blijf me afvragen of je er een beetje massa mee bereikt. Langdurig internetten doe je immers achter een fatsoenlijk beeldscherm. GTD-goeroe David Allen vertelde me zelfs dat Blackberry & Co vaak alles behalve (tijds)efficiënt zijn. Dat is de keerzijde van mobiel.

Afgezien van alle mobiele invalshoeken in dit nummer, is ook Emerce zelf ineens heel mobiel geworden. VNU Media verkocht ons, vanaf deze maand gaan we zelfstandig verder in Hilversum. De verhuisdozen zijn ingepakt direct nadat we dit nummer naar de drukker stuurden. VNU, vaarwel. Of zoals de op onze redactie veelgeciteerde Douglas Adams het zou zeggen: “So long, and thanks for all the fish.”

Tot zover mijn laatste commentaar. Toen ik het schreef, had ik nog geen definitief besluit genomen over mijn toekomst bij Emerce, dus kon ik er geen melding van maken. Voor mezelf had ik de keuze echter al wel gemaakt, vandaar het multi-interpretabele citaat van Douglas Adams. Ik wist namelijk dat het blad pas enkele weken later zou verschijnen. Met dank aan Natasha Cloutier, die het citaat aandroeg.

Tags: , , , ,

Leave a Reply