Het businessmodel van Twitter

Voor de derde keer in een jaar tijd hebben investeerders miljoenen gepompt in kwebbelbox Twitter. Deze nieuwe kapitaalinjectie van 35 miljoen dollar roept wederom vragen op over het businessmodel van de dienst die mensen online met elkaar laat praten. Probleem is namelijk dat deelname gratis is en er geen reclame op de site staat. Namens Emerce liet ik online entrepreneur Boris Veldhuijzen van Zanten reageren op de ronkende taal van Twitter en zijn investeerders. Waarom heeft men in Silicon Valley zo weinig haast met het opstarten van een valide businessmodel?

Geld verdienen met Twitter is een gevoelig thema in deze crisistijden. Toen vorige maand bekend werd dat oprichter Biz Stone zijn bedrijf in een nieuwe financieringsronde een waarde van 250 miljoen dollar heeft toegedicht, leidde dat tot veel discussie over het al dan niet bestaan van een verdienmodel voor Twitter. Aangezien Twitter momenteel nergens geld aan verdient, vergelijken critici de situatie veelvuldig met de onbeteugelde burn-rates in de paar jaar voor het knappen van de internetzeepbel, alweer bijna tien jaar geleden.

De nieuwe investeerders lijken daar niet om te malen, want Institutional Venture Partners (IVP) en Benchmark Capital wachtten niet eens af tot Twitter hen om geld kwam vragen. “We waren niet eens actief op zoek naar meer funding”, reageert Stone op het weblog van Twitter, “want we hebben nog voldoende kapitaal van onze samenwerking met Spark Capital van vorig jaar. Niettemin trok onze sterke groei de aandacht en we besloten een unieke kans te accepteren die Twitter nog veel sterker kan maken.”

Disproportionele groei

Namens de investeerders is Todd Chaffee, partner bij IVP, het meest openhartig over zijn beweegredenen om miljoenen dollars in Twitter te pompen. “Ons model bestaat eruit de winnaars en marktleiders te vinden die disproportioneel aan het groeien zijn”, zegt hij tegen TechCrunch. “Twitter valt in die categorie. Het is groter en groeit ook sneller dan veel mensen beseffen, maar het is nog geen mainstream geworden. Het begint nog maar net. Prachtig dat er nu een massale roep klinkt om inkomsten te genereren met een bedrijf dat nog geen twee jaar bestaat. Relax, dat geld komt eraan.”

Tegen Wired zegt Chaffee: “Als je tientallen of zelfs honderden miljoenen mensen dagelijk actief aan je weet te binden, heb je allerhande mogelijkheden om daar geld mee te gaan verdienen.” Hij gelooft zelfs dat Twitter “andere communicatiekanalen gaat overvleugelen”, zoals wellicht e-mail en IM.

Voordat de deal beklonken was, heeft Chaffee naar eigen zeggen meerdere businessmodellen met de Twitter-directie besproken. Hoewel hij daar niet in detail op in wil gaan, verklaarde hij wel tegenover Wired dat het platform veel meer mogelijkheden biedt dan alleen online display advertising.

Welk businessmodel?

Over hoe dat geld dan uiteindelijk verdiend gaat worden, houden Stone, Chaffee en alle andere partijen zich op de vlakte. Daarom vroeg Emerce het zelf maar aan een Nederlandse entrepreneur annex investeerder, Boris Veldhuijzen van Zanten. Die heeft gelijk een quote over verdienmodellen paraat van venture capitalist Paul Graham:

“Of course you have to have a business model eventually. But experience so far suggests that figuring out how to make money from something popular is a lot easier than making something popular.”

Over de commerciële kansen van Twitter zegt Veldhuijzen van Zanten zelf: “Twitter heeft twee keer zoveel verkeer aan de API-kant dan aan de eindgebruikerskant. Daar geld voor vragen zou al een goed begin zijn. TweetDeck heeft een goed lopende business en miljoenen aan funding binnen en is voor de volle 100 procent afhankelijk van de API. Die betalen graag voor toegang en support. TwitterCounter (een dienst van BVvZ zelf, red.) groeit hard mee met Twitter, maar moet dagelijks 1,2 miljoen accounts opvragen. We mogen er maar 20.000 per uur doen en betalen dus graag (1000 dollar per maand?) voor onbeperkte toegang.”

Betaalde accounts

Hoewel Twitter zelf recent nog ontkende met betaalde bedrijfsaccount te komen, ziet Veldhuijzen van Zanten juist mogelijkheden voor ‘pro accounts’. “De hardcore gebruikers betalen met veel plezier een paar dollar per maand. Nu zijn dat er misschien een paar honderdduizend. Nog een paar jaar en dat zijn er miljoenen. Ook valt te denken aan dataverkoop. Net als onderzoekbureaus rapporten verkopen zou Twitter zijn data kunnen verkopen.”

De Nederlandse ondernemer bevestigt de denktrant van Chaffee en Stone: “De uitdaging is niet om nú geld te verdienen, maar om nóg populairder te worden. Zeven miljoen leden is nog te weinig om je comfortabel te voelen. Pas met meer dan 100 miljoen gebruikers wordt geld verdienen een prioriteit.”

Met die groei zit het wel goed, als we Biz Stone mogen geloven. Hij meldt dat Twitter ‘fenomenaal’ aan het groeien is. “Het aantal actieve gebruikers is in een jaar tijd met 900 procent gestegen. Hoewel onze webtraffic geweldig is, zien we nog eens twee keer zoveel dataverkeer via de API’s. Daarnaast wordt ook Twitter-gebruik via sms elke dag populairder.”

Dit artikel publiceerde ik eerder vandaag op Emerce.nl.

Tags: , , ,

5 Responses to “Het businessmodel van Twitter”

  1. Jeroen Mirck Says:

    Vandaag meldt Emerce dat Twitter is begonnen met ‘de exploitatie van zijn immense bereik’. De microblogdienst maakt reclame voor derden in de rechtermarge van de profielpagina’s. Daarnaast vangt het een omzetdeel van een Twitter-campagne van Microsoft. Even citeren:

    “Sinds een aantal dagen stuurt Twitter via zijn site verkeer naar diensten van anderen. In eerste instantie verwees het reclameblok naar Twitters eigen zoekmachine, nu gaat de link naar de site van een derde partij: iPhone-software Tweetie. Tweetie betaalt niets voor de reclame, maar het ziet ernaar uit dat Twitter een niet-indringende manier heeft gevonden om geld te verdienen aan zijn miljoenenpubliek.

    Waar Twitter wel geld aan verdient, zij het ongevraagd, is een Twitter-campagne van Microsoft. Het softwarebedrijf betaalt online reclamebedrijf Federated Media een onbekende som geld voor de bouw en onderhoud van ExecTweets.com. FM-baas John Battelle zegt: ”We vonden dat Twitter moest delen uit die inkomsten”. ExecTweets is een site die louter de berichten van twitterende topmanagers laat zien. Federated Media legt uit: “Het is een real time middel om ‘s werelds succesvolste zakenlieden te vinden, volgen en met hen te kletsen”. Microsoft stelt zich op als facilitator van communicatie en discussie. Tegelijkertijd brengt het bedrijf topmanagers in contact met potentieel nieuw personeel of zakenpartners.”

    Naar aanleiding van de Microsoft-deal concludeert De Tijd: “De deal betekent nog niet dat Twitter plotsklaps winst zal maken, maar maakt wel duidelijk dat de kritiek als zou het businessmodel van Twitter onverkoopbaar zijn, onterecht is. FM zou bereid zijn de samenwerking uit te breiden naar andere klanten, weten verschillende gespecialiseerde websites.”

  2. Jeroen Mirck » Blog Archive » Too much Twitter? Says:

    […] De recalcitrante journalist Mark Koster (bekend van de rubriek Koster & Jojanneke in Dagblad De Pers) was ingehuurd als Twitter-basher en deed dat vol vuur, maar helaas ook met te weinig deskundigheid. Gelukkig gaf media-expert Jaap Stronks hem kritisch weerwoord toen het ging over de journalistieke waarde van Twitter. Later mocht ik met Koster in debat over het businessmodel van Twitter, waarbij ook mijn argumenten sterker waren dan zijn scepsis. […]

  3. Jeroen Mirck Says:

    “Onze aanpak is gewoon anders dan die van traditionelere bedrijven”, zegt mede-oprichter Biz Stone (35) van Twitter in een interview op De Nieuwe Reporter. “Wij maken onderscheid tussen winst en waarde. En nu bouwen we de waarde op. Onze benadering is niet veel anders dan die van Google. Twee jaar nadat Google was gelanceerd, in 1998, begonnen mensen ook te roepen dat er geen verdienmodel was. Wij willen dat Twitter eerst uitgroeit tot een robuust, betrouwbaar, wereldwijd netwerk. Dat doen we door Twitter simpel te houden, kijken hoe mensen het gebruiken en op basis daarvan nuttige functies toe te voegen. Als we een waardevol netwerk creëren, zijn er veel verschillende manieren om omzet te genereren.”

    Twitters investeerders zijn in elk geval overtuigd van deze strategie. In februari investeerden Benchmark en Institutional Venture Partners 35 miljoen dollar in de micro-bloggingservice. In juni vorig jaar kwamen Amazon-oprichter Jeff Bezos en drie andere investeerders gezamenlijk met 15 miljoen dollar over de brug. In totaal heeft Twitter, dat 250 miljoen dollar waard zou zijn, sinds 2006 55 miljoen dollar binnengehaald. Door de laatste kapitaal-injectie kunnen Stone en collega Evan Williams dit jaar gaan experimenteren met twee diensten die geld moeten binnenbrengen.

    De eerste borduurt voort op het Twittergebruik van bedrijven, “van de plaatselijke taartenwinkel tot ketens als Starbucks”, zegt Stone. Die marketen hun producten aan twitterers, die hen volgen en kunnen, via directe communicatie, betere klantenservice geven. Twitter wil volgens Stone geen geld vragen voor bedrijfsaccounts, maar is wel met bedrijven aan het bespreken voor welke extra diensten deze bereid zijn te betalen. “We horen bijvoorbeeld van ondernemers dat klanten nu niet zeker weten of ze wel echt met een bepaald bedrijf te maken hebben. Misschien kunnen we een door ons gekeurd bedrijvenbestand opstellen. Een ander idee is analyses aanbieden van de manier, via het web of SMS, waarop gebruikers ondernemingen op Twitter volgen.”

    Maar het is de tweede dienst waarover hightech-blogs speculeren dat het Twitters gouden ei moet worden: de real-time zoekmachine. Real-time search groeit snel op internet, vooral door tweets over brekend nieuws als de terreuraanslag in Mumbai en de recente vliegtuigcrash bij Amsterdam. Afgelopen zomer kocht Twitter daarom de zoekmachine Summize, die al was gebouwd op Twitters API. De zoekfunctie krijgt een prominentere plek op de site en moet uiteindelijk, zegt Stone, ook via SMS zijn te gebruiken.

    Behalve dat de zoekmachine Twitter aantrekkelijker maakt voor mensen die de zin van twitteren niet inzien, zegt hij, “zal deze ook winst opleveren”. Hij denkt aan advertenties, maar sluit banners of andere traditionele advertenties uit. “We willen een model in Twitter bouwen dat bij ons past, anders stoten we onze gebruikers af. Misschien kunnen we inhaken op het idee van ontdekken dat de zoekfunctie ook heeft. We zouden gebruikers tegen betaling kunnen introduceren bij andere Twitter-accounts, basketbalfans bij Shaquille O’Neals account bijvoorbeeld.”

  4. Rick Lamers Says:

    Hey Jeroen, top artikel. Lekker geschreven. Ik was op zoek naar een artikel over hoe Twitter nu eigenlijk geld wilde verdienen. En heb gevonden waar ik naar op zoek was. +1

  5. Rick Says:

    Goede post! Ik vroeg me al een tijdje af wat nu het (toekomstige) verdienmodel van Twitter is, en nu heb ik hier eindelijk inzicht in gekregen. Heel interessant.

Leave a Reply