Webwinkel Vakdagen: shake-out in e-commerce

Deze week was ik op de Webwinkel Vakdagen in Jaarbeurs Utrecht. Daar waar retail keihard geraakt wordt door de economische crisis, leek e-commerce de afgelopen maanden juist te profiteren. Inmiddels blijkt dat maar ten dele waar. Een lokale speler als Bol.com blijft doorgroeien, maar vanuit Amerika kwamen juist tegenvallende cijfers door van eBay. Branchevereniging Thuiswinkel.org waarschuwt zelfs voor een shake-out onder webwinkels. Hoe is dat te rijmen met de overvolle Jaarbeurs van afgelopen week?

In deze tijden van crisis gaan steeds meer particulieren hun geluk beproeven met een thuiswinkel, zo blijkt uit het soort bezoekers dat ik zag op de Webwinkel Vakdagen. Veel ‘Papa & Mama-webwinkels’ liepen er rond, variërend van mensen die iets met kinderkleding doen tot erotische verkoopsites. Logisch dat je in deze onzekere tijden op zoek gaat naar een extra inkomstenbron, maar Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org verwacht juist onder dit soort kleine spelers een enorme uitval. Je moet zakelijk slim zijn, en dat is niet iedereen gegeven. Bovendien moet je een goede niche kiezen, en uiteraard een beetje geluk hebben.

Zie ook deze video waarin Emerce-collega Erwin Boogert een interview met Wijnand Jongen heeft:

Over de Webwinkel Vakdagen beantwoordde ik zelf enkele vragen die Patrick Petersen (AtMost) mij per mail voorlegde. Zo wilde hij meer weten over de E-commerce M/V van het Jaar, die door mij namens Emerce gehuldigd werd op de beursvloer. “Wat is de definitie van deze persoon? Welke kwaliteiten heeft hij of zij?” Daarop verwees ik naar de eerder door mij verwoorde definitie van wat volgens Emerce een ‘topper in e-commerce’ is. “Een trendsetter is vaak iets anders dan de webwinkelier die de beste rendementen draait, al zal menig webwinkelier bij voorkeur kijken wat er onder de streep overblijft. Toch zijn die trendsetters de mensen die het vak innoveren en naar een hoger plan tillen.”

Wat kun je zeggen over de uiteindelijke winnaar, Jeroen van der Schenk van Garageselect.nl?

“Hij voldoet zeer zeker aan die definitie. Garageselect is weliswaar een bemiddelaar, maar draagt wel direct bij aan extra transacties voor garagebedrijven. Voor de goede orde: de redactie van Emerce heeft de shortlist van de verkiezing opgesteld, waarna het vakpubliek op Emerce.nl heeft mogen stemmen. In mijn optiek kon dat publiek zich redelijk vinden in onze definitie van een topper in e-commerce.” Een radio-interview met ons beide is hier te beluisteren (zoek in het overzicht naar ‘Garageselect’).

Hoe zie jij de ontwikkeling van e-commerce en e-business in 2009 zich ontwikkelen?

“Door de crisis komt er een sanering van aanbieders, maar daarbij blijven doorgaans de beste spelers over. Dat komt de kwaliteit van de sector dus ten goede, hoezeer het ook vervelend is voor de afvallers.”

Welke moderne instrumenten zoals Twitter, social media, social news, mobiel doen hun intreden bij de ebusiness?

“Zoals Jeroen van der Schenk al zegt in ons gezamenlijke radio-interview op de beurs: de drie zaken die een hoofdrol gaan spelen in e-commerce zijn social media, social media en social media. Ik voegde daaraan toe: mobiel, mobiel en mobiel. Twitter is ook ontdekt, getuige de recente activiteiten van Telfort op dat kanaal.”

Daags na de Webwinkel Vakdagen organiseerde de interactieve branche het Bowlr-event. Laat ik dat als beeldspraak nemen voor de toekomst van webwinkels en experimenten met e-commerce en social media: soms gooi je een strike, soms eindig je in de goot. Game on!

(Foto: Mister Tee)

Tags: , , , , , , , , , ,

3 Responses to “Webwinkel Vakdagen: shake-out in e-commerce”

  1. Jeroen Mirck Says:

    Patrick publiceerde het interview op deze drie blogs: OnlineMarketeer.tv (z’n eigen site), Bijgespijkerd (nieuwe groepsblog) en Dutch Cowboys.

  2. shopper Says:

    De wereld veranderd en ons gewoontes ook

  3. S & H Says:

    Ik verwacht dat binnen nu en 10 jaar meer dan de helft van alle aankopen online gedaan zal worden!

Leave a Reply