Rita nog steeds boos op Trik?

De grafische cartoon is weer helemaal terug van weg geweest. Als liefhebbers hebben we lang genoeg de Kamagurka-mentaliteit geaccepteerd: het tekenwerk lijkt nergens op, maar het gaat dan ook om de grap. Dankzij nieuwkomers als Trik wordt het aanbod diverser. Visueel vuurwerk mag weer!

Trik (Raymond Hendriks, 1976) is een hedendaags toonbeeld van de grafische cartoon. Geen volgekrabbelde spotprenten vol tekstwolkjes, zoals die goede oude Opland, maar actualiteiten geduid in een door Photoshop gedomineerde beeldtaal. Hij won er de Junior Inktspotprijs mee in 2004 en 2006, waarna een jaar later de ‘volwassen’ Inktspotprijs volgde.

Vlak voor de jaarwisseling verscheen een tweede cartoonbundel van Trik, getiteld Mayday, als opvolger van zijn debuut Einde (2007). Wederom zijn het in hoofdzaak spotprenten uit Triks vaste weekblad Revu. Wat opvalt aan zijn moderne beeldtaal is de invloed van marketing en design. Zo verpakt Trik het merk Obama als Coke-blikje en verwerkt hij het hoofd van Wouter Bos in het leeuwlogo van ING. Het hergebruiken van bestaande beelden en logo’s is een kenmerkend element van de hedendaagse Mashup Economy.

Een nadeel van Triks werkwijze is dat zijn cartoons meer design zijn dan echt een spotprent. Het grafische idee op zichzelf is vaak leuk, maar vertelt soms te weinig over de politieke of maatschappelijke kwestie die erachter schuilt. Neem de cartoon over de ruzie tussen Rusland en Georgië over het grensgebied Zuid-Ossetië: we zien een beer, een konijn en een wortel. Het visualiseert de onevenwichtige machtsverhoudingen, maar verder is het niet meer dan een mooi plaatje.

Een ander kritiekpunt is de wat makkelijke manier waarop Trik af probeert te rekenen met de rechtse populisten Geert Wilders en Rita Verdonk. Hij tekent ze als ratten (het jaar van de rat, haha), Wilders als joker en Verdonk die een vastgoedmagnaat pijpt voor wat extra campagnegeld. In 2006 veroorzaakte hij een rel met een cartoon van Verdonk met een stemvakje als HItler-snor.

“Rita heeft wel eens furieus gereageerd op mijn illustraties,” zegt Trik in Trouw. Dat geloof ik zeker, maar is dat per se een compliment waard? Het linkse spectrum van de Nederlandse politiek wordt door Trik beduidend milder aangepakt. Ik verwacht van een cartoonist een ruimer blikveld.

Los van dit alles is Trik een verfrissend element is de toch wat traditionele wereld van politieke cartoonisten. Zijn tekeningen zijn zoekplaatjes, waarvoor de index van de nieuwsaanleidingen achterin Mayday een handige naslagfunctie biedt. De jonge illustrator moet nog wat rijpen in zijn politieke besef, dus in de toekomst wordt hij vast alleen maar beter. Mayday voor Rita en Geert dus.

Deze bespreking schreef ik oorspronkelijk voor Eeuwige Weekend. ‘Mayday’ is een uitgave van Oog & Blik (ISBN 978-90-5492-255-1) en kost 9,95 euro.

Tags: , , , ,

One Response to “Rita nog steeds boos op Trik?”

  1. Jeroen Mirck Says:

    Op Eeuwig Weekend woedt een stevige discussie, waarbij Trik vergeleken wordt met Gorilla. Een citaat van stripmaker Merel Barends: “Ik vind dat hele Gorilla echt geen fuk aan. En dan ziet ‘t er ook nog ‘ns uit alsof ‘t tijdens hun koffiepauze door de Aldi-DTP-afdeling in mekaar is gesjopt. Trik heb tenminste verstand van design.”

Leave a Reply