Emerce bestaat 10 jaar

Emerce bestaat dit najaar tien jaar. In deze tijden van crisis vonden we dat niet direct reden voor een enorm feest, maar we blikken er wel op terug in het nummer dat vandaag verschijnt.

Tegelijk blikken we vooruit, want dat is natuurlijk onze rol als vakblad. Hoofdthema is navigatie (met als centrale vraag: hoe gaat gps onze communicatie veranderen?), daarnaast analyseren we de gevolgen van de huidige crisis voor de komende feestdagen.

Opvallend hoezeer die crisis al wekenlang alle discussies domineert. Nou ja, opvallend: de geschiedenis herhaalt zich in feite. Terugbladerend door tien jaargangen Emerce stuit je op die vorige crisis: het uiteenspatten van de internetbubbel in 2000. Van een andere orde dan de problemen nu, maar met een vergelijkbare impact op ons vak.

Schreef Emerce in januari 2000 nog lyrisch over de geldverbrassende modewebsite Boo.com, een half jaar later publiceerden we een artikel met de redenen waarom het bedrijf plotseling failliet ging. Zo snel kan het gaat.

Tot de geknapte bubbel was de toon in Emerce extatisch. Oprichter Oscar Kneppers schreef medio 1998 in het voorwoord van het nulnummer:

“Internet is hot. Iedereen heeft het of wil het. Iedereen praat erover. En bij Internet denkt ieder ondernemend mens aan verrijking – meestal financieel, soms geestelijk. Internet is de nieuwe goudkoorts.”

Nog steeds denken velen het grote geld bijeen te kunnen rapen op internet. Bij onze belronde langs webwinkeliers signaleerden we best wat struisvogelgedrag: die crisis treft mijn buurman, niet mij. Toch duikt er twijfel op, want het internationale eBay voorzag een tegenvallende kerstpiek.

Wat tien jaargangen Emerce ook leren: na die crisis in 2000 herpakte de branche zich en werden bedrijfsplannen realistischer. Hopelijk zijn we door dit leergeld anno nu beter bestand tegen de storm.

Dit commentaar verschijnt vandaag in Emerce  81.

Tags: , , , ,

Leave a Reply