Corporate blogging

Met enige regelmaat geef ik een avondcursus Corporate Blogging aan de Hogeschool Utrecht. Een onderwerp dat me ligt, want als journalist annex blogger ken ik de blogosfeer van alle kanten, dus ook de corporate kant. De bedrijfsmatige toepassing van weblogs is immers een terugkerend thema van de vakbladen Adformatie en Emerce waar ik de afgelopen jaren voor werkte. Als aftrap signaleer ik hier enkele ontwikkelingen aangaande corporate blogging. Handig vooral voor de cursisten, die hier dus een online naslagwerkje vinden (dat ik na de cursus ga uitbreiden met de presentatie op SlideShare). Waar staat corporate blogging anno nu?

Nadat het reguliere bloggen (schrijven op een weblog) in de jaren na de millenniumwisseling steeds populairder werd, gingen ook bedrijven zich schoorvoetend afvragen of zij niet eens moesten gaan bloggen. Die discussie werd onder meer aangezwengeld door Robert Scoble, die als techblogger een van de gezichten van Microsoft was. Samen met Shel Israel publiceerde hij begin 2006 Naked Conversations, dat wel het toonaangevende boek over corporate blogging genoemd kan worden. Een citaat:

“We believe that blogging is not just wise for businesses wishing to be closer with their customers, but essential. We envision a day in the near future when companies that don’t blog will be held suspect to some degree, with people wondering whether those companies have something to hide or whether the owners are worried about what the people who work for them have to say.”

Dit toekomstvisioen verwoordt precies de redenen om als bedrijf te gaan bloggen: transparantie, authenticiteit, een nauwere band met de consument. Hoewel er uitstekende voorbeelden zijn van bedrijven die corporate blogging succesvol toepassen, klinkt er ook geregeld een sceptisch geluid. Soms wordt corporate blogging zelfs alweer dood verklaard, zoals door PR-specialist Amanda Chapel in de zomer van 2007:

“Last week, with very little notice or elaboration, the bubble around all the corporate blogging hype broke quietly. (…) There’s no compelling reason for corporate blogging. If anything it comes with a hint of threat. “Cluetrain”, damn that Dave Weinberger, that’s what started all this noise. The Achilles Heel of the Cluetrain is property. No one consulted the corporate owners! And truth is, the evangelists actually have contempt for the owners. In the words of Shel Holtz, ‘Screw the owners. Customers (we) come first’.”

Chapel viel over onderzoek van PR-bureau Porter Novelli, dat in september 2008 wederom met bevindingen kwam, ditmaal uitsluitend gebaseerd op de Nederlandse markt. Daaruit blijkt dat eenderde van de ondervraagde communicatieprofessionals experimenteert met een corporate blogging, terwijl ruim de helft aangeeft geen concrete plannen in die richting te hebben. Het gebrek aan initiatief wat bloggen betreft, gaat ook gepaard met een gebrek aan blogmonitoring: een ruime meerderheid (58%) houdt op geen enkele manier bij wat over het eigen bedrijf op blogs en fora wordt geschreven.

Kortom: corporate blogging is er nog lang niet. Misschien dat mijn cursus een druppel kan zijn op die grote gloeiende plaat van mensen als Scoble en Wienberger.

Bovenstaande schema’s verschenen in Emerce 80.

Voor meer informatie over corporate blogging verwijs ik graag naar artikelen van BusinessWeek (2005, 2008), GapingVoid (2005) en Frankwatching (2008).

Tags: , , , ,

6 Responses to “Corporate blogging”

  1. JeroenMirck.nl » Een gelukkig 2009! Says:

    […] 2008 was het jaar van Twitter en Personal Branding, thema’s waarover men mij ineens als expert ging benaderen. Ook gaf ik mijn eerste cursus Corporate Blogging. Mijn eigen personal branding moest er natuurlijk eveneens aan geloven, getuige deze nieuwe blog. Mijn eigen domein. […]

  2. Jeroen Mirck » Relatiemedia niet crossmediaal genoeg Says:

    […] Specialisten in relatiemedia denken nog primair vanuit het tijdschrift. En dat terwijl er zoveel meer online mogelijkheden zijn om een doelgroep aan te spreken: een blog, een forum, een social netwerk of gewoon een eigen groepspagina op Hyves of (voor B2B-bedrijven) LinkedIn. In feite is corporate blogging ook een vorm van customer media. Over dit onderwerp hield ik ook al eens een presentatie in het kader van het overheidsproject Ambtenaar 2.0. Zelf gebruikte ik toen het boek Naked Conversations van Scoble en Israel als basis van mijn betoog, aangezien ik denk dat de externe communicatie met de burger bij uitstek via weblogs zou kunnen plaatsvinden. […]

  3. Jeroen Mirck Says:

    Interessante case: het net vernieuwde Raboblog. Robert Lommers van de Rabobank schrijft daarover:

    “Volgens mij zijn wij het enige weblog van een bank in Nederland. In New Sealand ken ik het Raboplus blog, dat weblog is van de Rabo directbank. In tegenstelling tot de (vele) twitterkanalen kom ik weinig financials tegen in de blogosfeer. Mochten lezers meer voorbeelden hebben dan hoor ik die graag.

    Het Raboblog bestaat nu 2 jaar en is geen test We hebben besloten het voort te zetten maar dan wel meer sluitend bij onze corporate uitingen. En daarnaast de wens om het meer sociaal te maken (makkelijker delen en reageren bijvoorbeeld) Vandaar de herlancering/redesign. Ook zijn we de afgelopen 2 jaar er (langzaam) in geslaagd het meer lokaler te maken. Landelijk nieuws (denk van lancering iphone app tot afscheid Bert Heemskerk) is nu meer in balans met lokaal nieuws zoals artikelen over de world press photo, Utrecht Inc etc en specifiek Rabobank Utrecht nieuws.

    Het doel van dit weblog is leden en lezers, klanten en relaties informeren over alles wat de Rabobank Utrecht doet voor de stad (en dat is veel) en haar klanten. En daarvoor de mogelijkheid creëren de dialoog hierover aan te gaan. Verwacht alleen geen productinformatie of discussie over producten. Daarnaast is het weblog vooral company pride van een aantal fanatieke bloggers. Externe schrijvers zijn welkom, denk daarbij aan gastbloggers van bijvoorbeeld verenigingen en stichtingen of leden uit de Ledenraad. Dit is een next step die denk ik niet lang op zich laat wachten. Ik kan me daarnaast voorstellen dat het ook interessant om specialisten van Rabobank Nederland hier aan het woord te hebben als gastblogger. Daar zijn overigens geen concrete plannen voor maar lijkt me gewoon boeiend.

    Het blog is al een succes doordat ongeveer 100 lezers per dag artikelen lezen over de activiteiten van een Rabobank in Utrecht afgewisseld met landelijke ( relevante) berichten Ik vindt dat bijzonder.”

  4. Jeroen Mirck Says:

    Op Raboblog noemt Vincent Everts een andere ‘Nederlandse’ bankblog:
    http://www.ingblogs.com/mycupofcha/
    Verder is er natuurlijk http://bank.blog.nl
    En in België: http://fortis.goeroeblogs.be

  5. Blogcollege op Hogeschool Utrecht Says:

    […] Vandaag gaf ik een gastcollege over bloggen aan studenten Journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Ik was daar op uitnodiging van docent Digitale Communicatie Sanne Hille, die de studenten een praktijkvak geeft waarbij ze individueel een weblog moeten opzetten over een zelf gekozen onderwerp. […] Ik verzorg al een cursus Corporate Blogging voor avondstudenten aan het Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ) van de Utrechtse hogeschool, maar vond dat ik ditmaal uit een ander vaatje moest tappen. Hoewel je als journalist je weblog natuurlijk zakelijk inzet, heeft corporate bloggen toch echt wezenlijk andere uitgangspunten: het is meer PR dan journalistiek. […]

  6. Waarom een Google+ Brand Page maken? Says:

    […] Het heeft een half jaar geduurd, maar eindelijk kunnen ook bedrijven een pagina aanmaken op Google+. […] Bedrijfspagina’s zijn doorgaans saai. Het zijn vaak statische websites, waarbij sommige bedrijven ernaast wel een corporate blog aanbieden, maar dat is dan doorgaans een afgeleide pagina. Interactie met klanten leent zich beter voor sociale netwerken, want daar zitten die klanten al. Speciaal naar jouw website komen ze zelden. Vandaar dat veel ondernemingen een bedrijfsprofiel starten op de sociale media. Twitter is er voor de snelle berichten, LinkedIn is er voor wat functionele informatie en dan was er daarnaast Facebook voor een heus bedrijfsprofiel. Klanten spraken hun waardering uit via een ‘Like’ en zo bouwde je een netwerk op. Er zijn verschillende redenen waarom gedacht wordt dat Google+ op dit vlak betere kansen biedt dan Facebook. […]

Leave a Reply