How To Get Internet Famous Like Julia Allison

“Julia Allison can’t act. She can’t sing. She’s not rich. But thanks to a genius for self-promotion, she’s become an Internet celebrity.”

Laat ik eerlijk zijn: tot voor kort had ik nog nooit gehoord van Julia Allison. Maar toen Wired een coverstory aan haar wijdde (onder het motto: “Get Internet Famous, Even If You’re Nobody”), wilde ik alles van haar weten. Na mijn uitgebreide artikel over personal branding had ik zin om mijn tanden te zetten in een concreet voorbeeld dat net over het randje ging. En als het om personal branding gaat, is Julia Allison een van de meest schaamteloze voorbeelden.

“Allison is the latest, and perhaps purest, iteration of the Warholian ideal: someone who is famous for being famous”, schrijft Wired-redacteur Jason Tanz. “Like graffiti writers who turned their signatures into wild-style gallery pieces, she has made the process of self-promotion into its own freaky art form. Traditionally, it takes an army of publicists, a well-connected family, or a big-budget ad campaign to make this kind of splash. But Allison has done it on her own and on the cheap, armed only with an insatiable need for attention and a healthy helping of Web savvy.”

Het recept van Allisons succes: op de foto met de juiste mensen op de juiste feestjes, jezelf onderscheidend kleden (en alleen daarmee al controverse opwekken), mysterie creëren (dus af en toe stoppen met al dat exhibitionistisch vloggen, bloggen of twitteren als de kritiek op jouw persoon te hevig wordt), je achterban de strijd laten strijden om jouw eer en – in de eerste plaats – er natuurlijk gewoon heel erg lekker uitzien.

Exhibitionisme lijkt het toverwoord van Julia Allison, maar het heeft allemaal ook iets zieligs. Of zoals Wired schrijft: “Soap opera aside [Allison had relaties met bekende bloggers en schreef daar expliciet over, JM], readers have been drawn in by the question of whether Allison is in control of her fame or victimized by it.” Gelukkig kan ze zelf als de beste relativeren in haar reacties. Dat is misschien ook de les: wie zichzelf koste wat kost als merk wil positioneren, moet voor lief nemen dat mensen jouw persoon ook echt kunnen gaan haten.

Toch wringt het voorbeeld van Julia Allison. Goede personal branding betekent namelijk ook trouw blijven aan jezelf, terwijl deze wannabe-celebrity zichzelf exploiteert om maar vooral beroemd te worden. Laat ik een listige vraag stellen: wie wil er net zo beroemd worden als Julia Allison, maar dan ook echt op haar manier?

Tags: , , , , , , ,

21 Responses to “How To Get Internet Famous Like Julia Allison”

  1. Mike's Webs Says:

    Tuurlijk niet, ik kijk wel uit. Beroemd worden hoeft niet voor mij, al is het wel leuk als je blog enigzins gelezen wordt door de juiste mensen. Met de juiste mensen bedoel ik de mensen die ook nog iets aan de inhoud hebben.

    Het fenomeen internetberoemdheid is wel fascinerend, vind ik. Of het nu gaat om een nieuw opkomend zangtalent dat haar hart uitstort op de webcam en haar video op youtube zet, of om meer leeghoofdig werk a la Julia Allison of de ‘soort van’ sex-video’s van Paris Hilton.

    Hoewel de posts en site van Julia Allison er op het eerste gezicht erg gelikt uitzien (het lijkt wel alsof een reclamebureau met een groep copywriters hier acher zit), is dit natuurlijk een mooi voorbeeld van het egobloggen. Iets wat, of je nu wil of niet, toch altijd een rol speelt bij het bloggen. Het opgemerkt/gelezen willen worden.

  2. Natasha Says:

    1) Als ze lelijk was, gebeurde dit niet. Ik geil op die schoenen, perso.
    2) Je kan altijd op de botox beginnen.
    3) Je bent stink jaloers. Ook van haar schoenen.

    :)

  3. Annet de Graaf Says:

    Hey Jeroen, ik heb een maand geleden ook een stukje aan Julia gewijd op UR amazing!, maar wat me sindsdien opvalt op bijvoorbeeld Twitter, maar ook op YouTube filmpjes waarin ze geinterviewd wordt: wat is ze dom! ;-) Ik denk dat de maakbaarheid van haar bekendheid niet zozeer in handen ligt van haar intellectuele en zakelijke vermogens, maar meer in het netwerk om haar heen. Fascinerend vind ik daarin wel dat talentloos, annoying en dom tot een dergelijke status verheven kan worden.

    http://www.youtube.com/watch?v=oz84L2pfYuw

    Dit interview bijvoorbeeld, het gaat werkelijk nergens over. Het enige interessante begrip wat uitgesproken wordt is “reputation economy” en dat woord begrijpt ze niet ;-P

  4. Henk-Jan Winkeldermaat Says:

    Ik vind het mooi dat het mogelijk is. Op eigen kracht, met eigen slimheid en in control (zo goed als, het blijft internet). Je moet inderdaad als Julia zijnde wel zelfspot hebben en tegen stootjes kunnen van mensen die afgunstig langs de zijlijn jouw taferelen gadeslaan en bekritiseren (terwijl ze zelf laf zijn).

    Ik heb wel sympathie voor dit soort mensen, lekker creëren. Ik heb weinig respect voor mensen die altijd kritiek leveren, of reageren, en nooit of niet vaak iets creëren (lees: je kwetsbaar durven op te stellen).

    Julia moet lekker haar gang kunnen gaan, fantastisch toch? Hou je er niet van, wegwezen.

  5. Jeroen Mirck Says:

    Leuke uiteenlopende reacties. Celebrities, you love ’em or you hate ’em. Persoonlijk vind ik het knap hoe Julia Allison met succes alle middelen aanwendt om een internetberoemdheid te worden. Vanaf de kant roepen dat ze niet deugt is gemakzuchtig en laf, zoals Henk-Jan terecht opmerkt.

    Tegelijk ben ik het met Annet eens dat Allison ook op mij niet al te slim overkomt. Is ze niet doodleuk het slachtoffer van de hedendaagse waan dat beroemd worden al je zorgen opheft? Society life as a desperate obsession. Of is ze juist, zoals Mike suggereert, het product van een reclamebureau?

    P.S. Ik geil inderdaad op haar schoenen, Natasha. ;)

  6. Rose Says:

    Slim en gewaagd, absoluut! Wederom (ik denk dan onder andere aan de YouTubeberoemdheden) ‘het internet’ als faciliterend medium, maar ook nog een creatieve geest die het goed weet te benutten. Het zou voor mij niet de manier zijn, maar ik zit er dan ook niet bepaald op te wachten om beroemd te worden ‘om het beroemd worden’. Zij wel, en dat is haar gelukt. Hulde.

  7. Annet de Graaf Says:

    http://www.youtube.com/watch?v=Vw95VzQeQVU

    En dan de onvermijdelijke tegenbeweging.

  8. Boris Says:

    Mensen hebben nou eenmaal altijd behoefte aan beroemdheden. Ze hebben iets wat wij niet hebben en ze zorgen voor een gezamelijke held/vijand waar we ons met zijn alleen aan kunnen spiegel/tegen afzetten. Het enige verschil met de beroemdheden van ‘vroeger’ is dat je tegenwoordig van ‘Beroemd zijn’ je vak kunt maken zonder eerst iets anders te hoeven doen. En dat doet Julia Allison als de beste.

    De vraag is dus niet of je wilt zijn zoals zij maar wat je kunt leren van haar. Ik let in ieder geval héél goed op haar… ;-)

  9. Sjef Kerkhofs Says:

    Dit is natuurlijk over the top, en zeer zeker niet ‘sustainable’ met het oog op een langdurig en consistent personal brand. ‘Personal branding’ is wat mij betreft het creëren van een hoge trust, autoriteit en expertstatus op je persoonlijke vakgebied, waarbij je een eigen standpunt inneemt, en ook in de lijn van dat standpunt actief blijft. Dat is namelijk de enige manier om te differentiëren van de grijze massa, en een persoonlijk competitive advantage op te bouwen in je vakgebied. De strategie van deze dame heeft daar vrij weinig mee te maken. ;)

    Een gouden regel uit de brandingliteratuur is niet voor niks het ‘moeilijk imiteerbaar maken van je value en competitive advantage’. Als jouw value en competitive advantage eenvoudig te kopiëren is, zal er op lange termijn geen sprake zijn van een sterke en onderscheidende brand.

    Deze dame heeft natuurlijk erg slim gebruik gemaakt van de mogelijkheden van internet en social media, dat staat buiten discussie… alle lof wat dat betreft. Ze kan wel dom over komen, maar is dat gezien deze prestatie natuurlijk niet helemaal. ;) Maar goed, dat maakt iemand nog geen personal brand. Op deze manier beroemd worden heeft wat mij betreft weinig te maken met een langetermijnvisie die nodig is om een sustainable personal brand op te bouwen, en al met al verdient ze de benaming ‘personal brand’ dan ook niet in mijn ogen.

  10. Tom Scholte Says:

    Beroemd zijn om het beroemd zijn heeft maar een beperkte houdbaarheid. Of je komt in richting van Patty Brard en Henk Jan Smits, mensen waarvan je je elke keer weer afvraagt wat doen die mensen nog op TV.
    Het voorbeeld van Allison heeft weinig met personal branding te maken. Een (persoonlijk) merk heeft een toegevoegde waarde voor mensen. Het brengt iets extra’s. De toegevoegde waarde van Allison moet ik nog ontdekken.

  11. Sjef Kerkhofs Says:

    Exact Tom, dat vind ik dus ook zoals je kunt lezen. Beroemd zijn online is niet hetzelfde als een personal brand hebben. Een personal brand heeft een hoge houdbaarheid (sustainability), wat hier niet het geval is.

  12. Mark de Kock Says:

    But what is the point of personal branding en hoe doelbewust moet het zijn? Is het je doel om jezelf te branden als personality om het bekend zijn? En waar sta je dan voor? wie ben je dan? Laten we vakinhoudelijke persoonlijke branding scheiden van “online celebritising” (whoops did i just invent a word?). Sjef maakt hier idd goede punten die meer relevantie omvatten en langere levensvatbaarheid hebben. Een personal brand draait voor mij tenslotte om de persoon en niet het merk.

  13. Vincent Neve Says:

    Zou ik net zo beroemd willen worden op de manier van Julia Alison…alleen die vraag is eigenlijk al een moelijke… Als je zo’n bekendheid voor elkaar krijgt doe je m.i.z. altijd ergens iets goed. Maar wil ik wel zo beroemd worden, of blijf ik liever iets selecter?

    Dan is er natuurlijk nog de manier waarop, waar het hier om gaat. Ikzelf heb er een gruwelijke hekel aan overal iets van te moeten vinden in het kader van personal branding. Ik hoef niet elke dag te twitteren, bloggen of blogreacties te geven. Iets waar Alison volgens mij vrij weinig last van heeft. Sterker nog, ze zoekt continu (getruct als ze blijkbaar is) de aandacht op blogs en andere online plaatsen en wordt er steeds bekender door. Compleet niet mijn manier, het heeft voor mij ook geen meerwaarde. En toch interesseert het me wel. Ik vraag me dus af of het wel aan mij is om te stellen dat wat zij doet geen personal branding is…

    Wat nu als zij een boek schrijft: “how to get famous thrue the internet”… Lachen we haar dan met zijn allen uit, of is zij toch degene die op dat gebied een autoriteit is?

  14. Sjef Kerkhofs Says:

    Helemaal mee eens Mark, celebs en personal brands moeten als twee losse vormen van bekendheid worden gezien (wat niet uitsluit dat ze te combineren zijn in 1 persoon). Een onderscheid is dus zeker een goed idee!

  15. Jeroen Mirck Says:

    Dank voor de reacties. Houdbaarheid is een treffende nuance, aangebracht door Tom Scholte. Wie beroemdheid nastreeft, wil graag snel op zijn doel af en dan meteen cashen. Die beroemdheid cultiveren en bestendigen is lastig – denk maar aan de vele ‘one hit wonders’ die rijkelijke (maar vooral tijdelijk) floreren in de wereld van entertainment.

    “Laten we vakinhoudelijke persoonlijke branding scheiden van online celebritising”, zegt Mark de Kock. Ook dat lijkt me een goed punt. Personal branding hoeft niet meer alleen te gelden voor de Madonna’s en Brad Pitten van deze wereld. Allison streeft iets dergelijks na, maar er kunnen ook heel andere ambities zijn om te bouwen aan je eigen persoonlijke merk. Dan heb je lang niet altijd iets aan de methode-Allison.

    “Personal branding heeft nog altijd de link met beroemdheden, daar moeten we snel vanaf zien te komen”, zie ik Tom zeggen op Twitter. Begrijpelijk vanuit zijn perspectief als adviseur op dit gebied. Toch vraag ik me af: kunnen zelfs professionele personal brands niet het nodige leren van een online celebrity als Julia Allison?

  16. Tom Scholte Says:

    @ Jeroen Wat we van Julia Allison heel goed kunnen leren is dat ‘succes’ maar voor een beperkt deel afhangt van wat je doet. Ik werk met vakspecialisten in verschillende branches die links en rechts ingehaald worden door collega’s die inhoudelijk minder goed zijn. Maar die zich beter neer weten te zetten, die hun waarde beter weten te communiceren en die dus meerwaarde leveren naast de inhoudelijke of functionele waarde. We zitten niet meer te wachten op ‘het beste’. We zoeken de mensen, producten en diensten die ons een goed gevoel geven. Waar we een ‘connectie’ mee hebben. Vandaag sprak ik nog een vriend (grote stoere vent) die bij de keuze voor een nieuwe baan aangaf dat ‘het goed voelde’.
    Allison is dus eigenlijk een slecht voorbeeld van hoe het spel werkt. Maar als de mensen die echt van toegevoegde waarde zijn het spel leren spelen zal hun waarde zomaar kunnen verdubbelen.

  17. StepFree » Blog Archive » StepFree Bookmarks week 41 Says:

    […] How To Get Internet Famous Like Julia Allison […]

  18. Marco Raaphorst Says:

    heel naar werd ik van dat Wired verhaal. oude media in een nieuw jasje. oppervlakkigheid ten top. diepgang nul. naar.

  19. Bijgespijkerd » Interessante bookmarks week 41 Says:

    […] How To Get Internet Famous Like Julia Allison […]

  20. Jeroen Mirck » Terugblik op het blogjaar Says:

    […] Want dat doe je als blogger met de jaarwisseling in zicht: terugblikken op het blogjaar, op de berichten die het meest gelezen werden of de meeste discussie teweeg brachten. And the winner is… […]

  21. chat Says:

    Exact Tom, dat vind ik dus ook zoals je kunt lezen. Beroemd zijn online is niet hetzelfde als een personal brand hebben.

Leave a Reply