Personal Branding, hoe doe je dat?

Personal branding is een actueel onderwerp, maar ik merk dat sommige vragen niet worden gesteld. Daarom heb ik dat zelf maar gedaan, voor een artikel in Emerce, die vandaagt verschijnt. Bovendien heb ik de daad bij het woord gevoegd: in het kader van personal branding ben ik verhuisd naar een nieuw domein: JeroenMirck.nl. Werken aan mijn eigen ‘personal brand’ is ideaal om het onderwerp goed te kunnen doorgronden. Daarom hier wat tips en tricks, gebaseerd op eigen ervaringen, bekende voorbeelden en de mening van experts.

Een beetje frivool begin ik mijn verhaal in Emerce als volgt:

“Dit artikel staat in Emerce en op Emerce.nl, want daar werk ik. Op mijn persoonlijke weblog staat ook een versie, maar die is beduidend persoonlijker van toon. Deze kruisbestuiving staat niet alleen symbool voor het dichter naar elkaar toegroeien van werk en privé in de huidige maatschappij, maar is ook kenmerkend voor de opkomst van ‘personal branding’. Deze vorm van jezelf vermarkten is echt iets van deze tijd, zeker nu internet alle mogelijkheden biedt om een groot netwerk op te bouwen en te onderhouden. Daarbij maakt het niet meer uit of je nu zelfstandig ondernemer bent of in loondienst. Werk je voor jezelf, dan promoot je jezelf. Werk je voor een bedrijf, dan kan jouw persoonlijke merk ook de werkgever ten goede komen. Kan, want het is geen uitgemaakte zaak dat een baas de persoonlijke branding van zijn werknemers stimuleert. Mogelijk vindt hij het arrogant en niet passend, maar het kan ook dat hij wil waken dat je niet wordt weggekaapt door de concurrentie.”

Vooral de huivering van bedrijven om hun personeel als expert naar voren te schuiven, mis ik in blogpublicaties over personal branding. Vaak zijn ze geschreven door mensen dat al helemaal overtuigd zijn van het nut, maar zij vergeten dat de halve wereld er toch heel anders tegenaan kijkt. Op zich gek, want het thema staat inmiddels ruim een decennium op de kaart. Al in 1997 publiceerde Tom Peters in Fast Company het nog altijd veel geciteerde artikel The brand called You. Vooruit, ook hier even een fraai citaat:

“Regardless of age, regardless of position, regardless of the business we happen to be in, all of us need to understand the importance of branding. We are CEOs of our own companies: Me Inc. To be in business today, our most important job is to be head marketer for the brand called You. It’s that simple — and that hard. And that inescapable.”

De – late – hype rond personal branding vertaalt zich mede in de vakliteratuur die over dit onderwerp verschijnt. Zo publiceerde Hubert Rampersad, partner bij TPS Consulting, onlangs het boek ‘Personal Brand, leiderschap vanuit authenticiteit’. Rampersad schrijft: “Zeker in dit post-Enron tijdperk, waarin organisaties het symbool voor hebzucht, fraude en corruptie zijn geworden, is personal branding belangrijker geworden dan organizational branding.”

Zelf sprak ik met personal-brandingspecialist Tom Scholte, die momenteel samen met Huub van Zwieten (TalentFirst) en Marketingfacts-blogger Bas van de Haterd werkt aan het boek ‘Personal Brand.nl. De kansen van je online identiteit’.

“Niet alleen hebben we te maken met een jongere generatie die gewoon sterker is in zichzelf profileren, maar bovendien stimuleert de hele Web 2.0-ontwikkeling het zelf leveren van bijdragen. Tegenwoordig kun je als junior medewerker veel makkelijker je visie op het hele bedrijf geven dan vroeger.”

Scholte ervaart dat bedrijven vaker bepaalde medewerkers stimuleren om hun personal brands te ontwikkelen. “Vaak wordt het vanuit HR opgezet, maar soms is zelfs het management doordrongen van het belang. Ik ken bedrijven met een Social Friday: dan worden medewerkers geacht hun profielen op netwerksites bij te werken met projecten die ze voor hun werk doen.” Toch maakt hij nog wel eens mee dat een medewerker graag een cursus Personal Branding wil doen, maar dat zijn werkgever hem terugfluit. “Vooral bij de grotere en beursgenoteerde bedrijven ligt dat nog wel eens gevoelig. Bloggen over je werk wordt daar niet altijd gewaardeerd.”

Een internationale expert op dit gebied is Chris Brogan, die op zijn weblog veel praktische tips geeft om succesvol aan personal branding te doen. Zijn vuistregel: benadruk je sterke punten, werk om je zwaktes heen. “Why work hard to be what you’re not?” Deze maand publiceerde hij een gratis eBook over personal branding. Download het en leer ervan.

Zelf werk ik al sinds juni aan het ‘rebranden van mezelf’. Een eerste posting hierover leverde al meteen veel feedback op. Vervolgens mengde ik me in een discussie op Frankwatching over personal branding. Dit is hoe ik er tegenaan kijk:

“Personal branding kun je niet aan personeel opleggen. Ze moeten het ook willen. Ik ken zeer deskundige mensen die NOOIT voor een zaal gaan staan, NIKS willen delen op een blog en liever onder hun bureau kruipen dan optreden als wat voor spokesman van hun bedrijf dan ook. De mensen die dat wel leuk vinden, moet je herkennen en stimuleren – mits hun profiel past bij datgene wat je als bedrijf wilt uitstralen. Want ook dat is niet onbelangrijk.

De kritiek dat personal branding al snel doorslaat in egocentrisme vind ik wat bekrompen. Het ademt de spruitjeslucht van ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Natuurlijk zijn er uitwassen (sommige popsterren, sommige zelfverklaarde goeroes), maar in beginsel is er niks verkeerds mee om jezelf te vermarkten. Dat hoeft ook helemaal niet agressief of pushy te gebeuren.

Zelf was ik bijna vier jaar lang een personal brand van vakblad Adformatie, vooral sinds de oprichting van Adfoblog. Dat groeit zo, dat is geen bewuste strategie. Hoewel ik inmiddels al enkele maanden voor Emerce werk, zie ik nog steeds bij sommige mensen ‘merkverwarring’. Dat is een terecht punt dat Scott Willoughby maakt. Merken kunnen hun personal brands kwijtraken, en daarmee een deel van hun zichtbaarheid.”

Voor Emerce vroeg ik zes mensen die zakelijk actief zijn op internet naar de manier waarop zij aan hun personal brand werken. In de papieren uitgave komen ze uitvoerig aan het woord, online iets korter. Hier zal ik een paar quotes eruit lichten om te laten zien welke uitersten er zijn bij het nadenken over personal branding.

Veel Nederlanders vinden al die zelfprofilering toch nog steeds wat al te overdreven. Ook enkele van mijn respondenten deelde die mening. “Ik vind personal branding eigenlijk geneuzel, maar denk dat ik er best goed in ben,” zegt drankenspecialist Petra de Boevere, beter bekend als blogster Meisje van de Slijterij. “Het werkt denk ik alleen bij open, transparante mensen. Als het ‘bedacht’ is kan het ook best wel werken, maar niet blijvend.”

Ook Frank Meeuwsen, brand director bij interactief bureau Rhinofly, relativeert: “Ik heb geen strategie. Doordat ik veel online doe en veel nieuwe (social) applicaties probeer, is veel van me te vinden. De keuze is heel duidelijk geweest dat ik me meer naar de buitenwereld zou profileren. Aangezien dat toch al gebeurde (ook via non-Rhinofly-zaken zoals de Dutch Bloggies) was het een no-brainer.”

Interessant vind ik zelf de totaal andere aanpak van Erwin van Lun, spreker en marketingconsultant. Zijn bijna wetenschappelijk onderbouwde werkwijze leidde op Twitter zelfs toch sceptische reacties. Lees wat Van Lun erover zegt in Emerce en oordeel zelf:

“Personal branding is volledig geïntegreerd in alles wat ik doe. Hiervoor heb ik de inhoud, mijn eigen karakter en voorkomen, zorgvuldig geformuleerd in een strategisch document, een baken voor mezelf en een uitgangspunt voor bijvoorbeeld designers. Al mijn activiteiten sluiten daar nu op aan. Ik heb een kledingstijl gekozen waar ik me lekker bij voel, die onderscheidend is en visueel precies bij me past. Ik draag een zwarte broek en een fel gekleurd overhemd. Het kleurenpalet dat ik hanteer, komt direct uit een sessie van een kleurenadviseuse. Kleurkeuze sluit aan bij het type activiteit. Zo geef ik toekomstlezingen in het ‘guru paars’, draag ik bij het uitdragen van trends ‘rode draad rood’ en als auteur ‘betrouwbaar blauw’. Ik realiseer me dat menselijke hersenen, dus ook die van mijn potentiële publiek, mijn verschijning net zo behandelen als een merk. Personal branding is voor mij merkstrategie.”

Andere ‘personal brands’ die ik aan het woord liet, waren zelfstandig mediaconsultant Jaap Stronks (“Ik verkoop mijzelf, mijn bedrijf is de optelsom van mijn persoonlijke eigenschappen en talenten”), Sara Lee’s e-marketingmanager Mark de Kock (“Pas op met emotionele reacties op blogs”) en zelfstandig journalist, fotograaf en filmer Henk-Jan Winkeldermaat (“Ik moet bij personal branding de schaamte voorbij”). Allen zijn ze echt bezig met hun personal branding, maar op duidelijk verschillende manieren.

Bij personal branding draait het er in de eerste plaats om dat je er zelf echt in gelooft, en zo nodig ook je baas. Die moet een werknemer er immers de ruimte voor bieden. Als ondernemer moet je jezelf die ruimte geven. Afgezien van het evidente trefwoord ‘authenticiteit’ is het ook belangrijk geloofwaardig, relevant en onderscheidend te zijn.

Tot zover de ervaringen van experts en ervaringsdeskundigen. Wat zijn jouw ervaringen met personal branding, hoe pak jij het aan?

Tags: , , , , , , , , ,

23 Responses to “Personal Branding, hoe doe je dat?”

  1. Mike's Webs Says:

    Ik ben op dit moment niet heel bewust bezig met personal branding, al vind ik je idee van een url met je eigen naam wel heel sterk. Hoewel het blog dat ik sinds twee jaar bijhoud wel steeds meer met mijn persoon wordt verbonden door anderen. Dat was in beginsel niet de bedoeling, maar naar mate het meer bekendheid kreeg, gebeurde dat automatisch. Als freelancer is je blog/site toch een visitekaartje.

    Ik vind de aanpak van Erwin van Lun wel heel strategisch klinken. Hij maakt handig gebruik van verwachtingspatronen. Daar is natuurlijk niets mis mee, en het werkt ongetwijfeld. Het gaat mij net een stapje te ver. Nadenken over hoe je overkomt op anderen vind ik prima, maar voor mij moet het niet helemaal een tot in de details uitgedachte campagne worden.

  2. Davied Says:

    Jeroen, je geeft aan dat bazen vaak niet blij zijn als hun medewerkers al te actief aan personal branding doen. Als ik zo naar je voorbeelden kijk, zie ik dan ook alleen mensen die gaan bazen hebben, volgens mij. Dus het wordt echt interessant als je voorbeelden kunt vinden bij ING of Shell …
    (Of de overheid natuurlijk ;-)

  3. Jeroen Mirck Says:

    @Mike: Vaak gaat deze vorm van merkbouwen heel onbewust en geleidelijk. Van Lun is iemand die er echt een project van heeft gemaakt, maar daarbij moet je bedenken dat hij bedrijven ook over branding adviseert. Dan moet je zelf natuurlijk het goede voorbeeld geven.

    @Davied: Je hebt gelijk dat het voor het artikel goed was geweest als ik meer werknemers uit grote bedrijven had geïnterviewd. Toch merk ik graag op dat twee van de zes mensen in loondienst werken: Frank Meeuwsen bij internetbureau Rhinofly en Mark de Kock bij multinational Sara Lee. Meeuwsen zegt daarover in Emerce:

    “Het is zo dat ik dankzij Rhinofly datgene kan doen wat ik doe. Elk merk wordt gebouwd. Elk merk heeft bouwers. Dankzij het vertrouwen van Martijn Verhoeven en Ronald van Schaik heb ik de mogelijkheden om bijvoorbeeld een Frank-ly op te zetten. Of het inzetten van het ‘merk’ Frank Meeuwsen nu echt wordt aangemoedigd? Nee, zo zie ik dat niet.”

  4. Davied Says:

    @Jeroen Personal branding kan natuurlijk ook binnen je bedrijf/multinational. In dat geval blijft het grotendeels onzichtbaar voor ons.

    Trouwens, al gezien dat ik heel subtiel davied.nl als website heb gebruikt bij de reacties op deze blogpost? ;-))

  5. Jeroen Mirck Says:

    @Davied: Heel subtiel, haha! Wie vooral met interne aangelegenheden bezig is (wat ik me bij multinationals en overheden heel goed kan voorstellen) kan binnen zijn of haar bedrijf een ijzersterk persoonlijk merk opbouwen dat voor de buitenstaander goeddeels onzichtbaar is. De meest herkenbare voorbeelden voor een breed lezerspubliek zijn natuurlijk de mensen die wel naar buiten treden, zoals Frank, Mark… en bijvoorbeeld ook jij! :)

  6. Bas van de Haterd Says:

    Ik was er, ondanks dat ik auteur was, nooit super mee bezig. Ik was gewoon mezelf, opvliegend en direct als altijd.

    Maar ik merk wel dat ik er de laatste tijd bewuster mee bezig ben. Soms ook zoals Erwin met kleding. Als ik b.v. bij een bank iets moet doen, heb ik nooit een zwart of donker pak aan. Altijd een suede jasje bijvoorbeeld. Ik word daar gevraagd voor wat creativiteit, dus moet je je niet kleden zoals de doorsnee bank medewerker.

    Maar ook op blogs. Ik kreeg de laatste tijd van verschillende kanten te horen dat ik enkel negatief was. Dat verbaasde me, want als ik mijn artikelen objectief bekeek (kritiek vs positief) was dat bijna 50/50. Blijkbaar bleven enkel mijn negatieve stukken (en vooral de negatieve reacties daarop) hangen. Dus heb ik besloten maar eens een aantal maanden nagenoeg enkel positieve stukken te schrijven. Of de kritische kanttekening uit het stuk te laten. Dat gaat wel een beetje tegen mijn natuur in, dus heb ik die kritische kanttekeningen er weer terug in gebracht, maar ik begin er wel steeds bewuster mee bezig te zijn.

    Het is grappig wat iedereen die ik geïnterviewd heb ook zegt over personal branding (voor het boek). Bijna bij niemand (eigenlijk enkel Erwin) is er echt heel bewust mee bezig. Maar als je dan doorvraagt zijn ze er allemaal wel mee bezig, maar zeggen ze: ja, zo ben ik. En er zit geen strategie achter, maar toch denken ze er wel over na.

    En wat grote bedrijven betreft: die zijn vaak meteen bang dat zo iemand vertrekt. En angst weten we allemaal is een slechte raadgever. Maar je kan ook kijken hoe mensen zich intern kunnen branden. Ik merk dat bij een paar van mijn grote klanten ik nu regelmatig collega’s met elkaar in contact breng. Dan denk ik: daar mist wat interne branding.

  7. Jan-Henk Bouman Says:

    In mei 2007 kwam ik door Pinkpop in aanraking met Twitter. Het werkte toen erg slecht maar het triggerde me wel. Vanaf september dat jaar ben ik wat fanatieker gaan twitteren. Het heeft me gegrepen om dingen die me bezig houden te delen. Zowel privé als zakelijk zet ik er van alles op.

    Op twitter heb ik gemerkt dat je kunt werken aan je personal branding, ik kwam in een netwerk waar ik anders niet in terecht gekomen zou zijn of het zou niet zo snel gegaan zijn.

    Het fijne van twitter zijn de korte berichtjes. Het nadeel is dat het heel gefragmenteerd is en alleen gericht op degene die online zijn. Hierdoor is bij mij de behoefte ontstaan om een blog op te zetten. Alles staat klaar. Alleen nu vind ik het moeilijk om te starten.

    Waar moet ik beginnen?
    Waar is iemand in geïnteresseerd?
    Wat is de verhouding met privé en zakelijk?
    Als ik mijn gedachten en ideeën vertel informeer ik mijn concurrenten niet teveel?
    Ik heb nog nooit lange artikelen geschreven?

    Het is toch ook de angst die regeert. Als het allemaal online staat word je daar op beoordeeld. Het kan ook zijn dat je met je blog je personal branding niet opbouwt maar afbouwt.

    @Jeroen en @ Bas Zijn er ook negatieve verhalen naar boven gekomen uit jullie interviews?

    De stap ga ik wel maken alleen het moment nog bepalen.

  8. Jeroen Mirck Says:

    @Jan-Henk: Negatieve verhalen krijg je meestal niet in geuren en kleuren van de betrokkene te horen. Tom Scholte had het tegen mij wel over een medewerker (bij de overheid) die werd teruggefloten door zijn werkgever. Beursgenoteerde bedrijven zijn over het algemeen het meest voorzichtig, omdat een verkeerde opmerking op een weblog direct de beurskoers kan beïnvloeden.

    Bekende voorbeelden van negatieve ervaringen met personal branding zijn er trouwens wel degelijk. Zo werd Rover-woordvoerder Rikus Spithorst op non-actief gesteld na een haatzaaiende column over Femke Halsema van GroenLinks. Ook weblog Geenstijl kan je ‘personal brand’ breken: vraag maar aan minister Ella Vogelaar, NS-communicatiedirecteur Joost Ravoo en keeper Stefan Postma van ADO Den Haag…

    Wat je eigen blogplannen betreft: je kunt het beste gewoon beginnen. Dan merk je vanzelf wat wel en niet werkt, vooral ook qua balans tussen zakelijk en privé. Eventueel zou je afspraken met je werkgever of opdrachtgever kunnen maken over wat je wel en niet meldt over je werk. Dan kun je daar geen gezeik over krijgen. Tip voor wie weinig schrijfervaring heeft: laat je stukken voor publicatie even lezen door een kennis die daar wel ervaren in is.

  9. Ik in Emerce over ‘personal branding’ | Jaap Stronks Says:

    […] voor dit blogpostje is echter een stuk in Emerce over personal branding (of lees ‘m op JeroenMirck.nl), waarin ik ben geïnterviewd. Lezen maar! […]

  10. Chris Stapper Says:

    Goed stuk Jeroen, heeft je een plaatsje in mijn RSS feed opgeleverd.

    Ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen moeilijk is om een beeld te scheppen hóe ze met PB bezig moeten gaan.
    Moet je reageren op blogs? Een eigen blog maken? Je anders of meer als jezelf gaan gedragen? Allemaal?

    Een blog met praktische pointers zou het voor veel mensen meer concreet maken.

  11. Ellela Says:

    Hoi Jeroen.
    Ik ben kunstenaar en sinds een jaar ben ik verslingerd geraakt aan internet, het bloggen en zeer geïnteresseerd in Social Media en interactieve kunst. Ik beweeg me sinds een aantal maanden op Twitter en eKudos om te leren van de anderen en deze week lanceer ik mijn website (www.schildermijnportret.nl) gevolgd door de volgende stap: live streaming en daarna weer een volgende fase …….(nog wilde plannen:-))) verder ontwikkelen) Reuze spannend en leuk allemaal.
    Leergierig las ik dus je artikel. Bedankt:-)

  12. StepFree » Blog Archive » StepFree Bookmarks week 38 Says:

    […] Personal Branding, hoe doe je dat? […]

  13. Erwin van Lun Says:

    Dag allemaal,

    Ik zie deze posting nu pas, hieronder mijn (misschien wat late) reactie.

    First of all: @Jeroen: goed dat je verder gaat onder Jeroen Mirck.nl! Daar begint het idd.

    Meteen mijn probleem: Ik begon met Mensmerk.nl, maar wil migreren naar ErwinVanLun.com. Dat is merktechnisch wel te doen, maar Google SEO-technisch lastiger. Dus ben ik afgelopen oktober begonnen met het hernoemen van Mensmerk.nl naar ‘Erwin van Lun’s Mensmerk.nl’. En steeds meer promotie van de Engelstalige ErwinVanLun.com. Op termijn moet alles erwinvanlun.com worden.

    @Mike’s Web (“…Nadenken over hoe je overkomt op anderen vind ik prima, maar voor mij moet het niet helemaal een tot in de details uitgedachte campagne worden…”). Het is geen campagne, het is nadenken over wie je zelf bent, hoe je je onderscheidt, en welke elementen je van jezelf wilt benadrukken. Om een voorbeeld te noemen: ik ben geïnteresseerd in theater, in spiritualiteit en zeilen. Als ik ga reageren op dat soort weblogs onder mijn eigen naam, dan moet ik me realiseren dat iemand die mij gaat googlen ook op deze pagina’s terecht komt. Aangezien potentiële opdrachtgevers (mensen die events organiseren) in het algemeen weinig tijd hebben en snel een indruk van iemand willen krijgen, is het slim om te zorgen dat alles gerelateerd is aan wat je wilt uitstralen.

    @Bas: ik pas me juist niet aan qua kleding aan het bedrijf, wel aan het moment. Ik draag altijd een zwarte broek. Ga ik casual, dan wordt het dus een zwarte spijkerbroek. Ik mijn vak (lezingen) gaat het er niet om ‘erbij te horen’ maar willen bedrijven juist iemand van buitenaf. Ik ben ook geen consultant zoals Jeroen stelde, iemand die zich ingraaft, maar juist iemand die vanaf buiten afvliegt en hoopt mensen te inspireren.

    Als je jezelf realiseert dat merken en mensen door hersenen van mensen op dezelfde manier worden behandeld, kan je je laten inspireren door het bouwen van merken. Merken hebben ook vaak vluchtig contact, bijvoorbeeld in een 30-seconden commercial of een blog posting. In dat contact moet het gebeuren. Als iemand mij ziet lopen op een beurs, dan wil ik graag direct herkend worden, dat is namelijk mijn business. Daarom zorg ik voor consistentie, net als merken doen. Afhankelijk van het type werk dat je doet is een meer of minder doordachte strategie nodig.

  14. Jeroen Mirck » Blog Archive » How To Get Internet Famous Like Julia Allison Says:

    […] “Get Internet Famous, Even If You’re Nobody”), wilde ik alles van haar weten. Na mijn uitgebreide artikel over personal branding had ik zin om mijn tanden te zetten in een concreet voorbeeld dat net over het randje ging. […]

  15. Bijgespijkerd » Interessante bookmarks week 38 Says:

    […] Personal Branding, hoe doe je dat? […]

  16. Jeroen Mirck » Terugblik op het blogjaar Says:

    […] Want dat doe je als blogger met de jaarwisseling in zicht: terugblikken op het blogjaar, op de berichten die het meest gelezen werden of de meeste discussie teweeg brachten. And the winner is… […]

  17. Jeroen Mirck » Blog Archive » Een gelukkig 2009! Says:

    […] was het jaar van Twitter en Personal Branding, thema’s waarover men mij ineens als expert ging benaderen. Ook gaf ik mijn eerst cursus […]

  18. Jeroen Mirck » Comicbase = Jeroen Mirck Says:

    […] Wat hebben we vandaag geleerd? Dat je het beste je eigen naam kunt gebruiken op social networks als die voor jou een doel dienen dat met personal branding te maken heeft. Andersom is het dan ook weer zo dat je beter een pseudoniem kunt gebruiken als het je erom te doen is dat mensen je tweets vooral níet koppelen aan jouw persoonlijkheid. […]

  19. Jeroen Mirck Says:

    Pas bij personal branding op voor ‘name dropping’, waarschuwt de nieuwsbrief van het European Institute for Brand Management (EURIB) vandaag:

    “Impressiemanagement is een techniek die thuishoort bij het onderwerp ‘personal branding’. Academici spreken in plaats van impressiemanagement over zelfpresentatie. De manier waarop iemand aan zelfpresentatie doet, varieert van subtiel tot opschepperig. Omdat in onze maatschappij ‘bescheidenheid’ een grote deugd is, kan een opschepperige manier van zelfpresentatie averechts werken. Lebherz, Jonas en Tomljenovic vermoedden zelfs dat als iemand ziet dat een ander een openlijke poging tot zelfpresentatie doet, de ontvanger voelt dat hij gemanipuleerd wordt. Name dropping is zo’n vorm van een openlijke poging tot zelfpresentatie die mogelijk niet aan een positieve beeldvorming bijdraagt.

    De hierboven genoemde auteurs hebben een onderzoek in Zwitserland uitgevoerd. In dit onderzoek moest een student in een e-mail zich aan anderen voorstellen. In de ‘name dropping’ conditie schreef hij dat hij de tennisser Roger Federer goed kent. En in de andere conditie (de controle groep) schreef hij dat hij een grote fan van Federer is.

    Degenen in de ‘name dropping’ conditie beoordeelden de student als zijnde minder sympathiek dan de respondenten in de controlegroep. Ook vonden de respondenten in de ‘name dropping’ conditie de student minder competent (in algemene zin, dus niet specifiek in relatie tot tennis).

    De onderzoekers bevestigen door middel van hun onderzoek dat in het kader van zelfpresentatie ‘name dropping’ averechts werkt. De respondenten die aan ‘name dropping’ werden blootgesteld, probeerden het motief er van te achterhalen. Algehele conclusie is dat de ontvangers van de boodschap door de ‘name dropping’ strategie heen prikken en dat zij dit gedrag labellen als dat de zender hen bewust probeert te manipuleren.”

  20. JM.nl » Zakelijke sociale netwerken: gebruik je eigen naam Says:

    […] Natuurlijk zijn er volop mensen die een fictieve naam blijven gebruiken op sociale netwerken. Sommigen hanteren hun bedrijfsnaam, willen juist liever anoniem blijven of vinden hun eigen naam gewoon te ingewikkeld. Toch past het in de huidige trend van personal branding en online visibility om open en bloot onder je eigen naam te opereren. […]

  21. JeroenMirck.nl » Solliciteren via social media Says:

    […] Sociale netwerken spelen een steeds grotere rol bij het vinden en aanbieden van banen. Als voorbeeld van deze trend noemde ik vanmorgen in De Ochtend op Radio Noord-Holland de 27-jarige Annemarie Appelman. Moe van een lange reeks afwijzingen startte ze “een complete personal branding-campagne met als munitie een website, een fanpagina op Facebook, Twitter en LinkedIn”, zo meldt Intermediair. Zelf ben ik haar indertijd ook gaan volgen. Appelman voerde alle bedrijven die haar afwezen op als ‘de sponsors van haar doorzettingsvermogen’. Uiteindelijk vond ze binnen twee maanden een baan bij het nieuwe duurzaamheidsplatform Nudge. […]

  22. Julie Tratseart Says:

    Dit is een heel leuke blog! Ik heb genoten van een aantal van je posts. Zelf ben ik vooral bezig met meditatie. Het heeft mijn leven veranderd.

  23. R.I.P. Personal Branding Says:

    […] Of het nu om premier Rutte gaat of onszelf, we profileren ons allemaal excessief op sociale media, tot twitterdiarree en social media burnout aan toe. We leven immers in een tijd waarin personal branding een groot goed is, nee, een must, een absolute vereiste. Of toch niet? Van jezelf een merk maken is helemaal niet authentiek en persoonlijk, betoogt Olivier Blanchard. Daarom is zijn goede voornemen voor 2012: R.I.P. Personal Branding! […]

Leave a Reply