Veranderingen bij Emerce

Terug van vakantie heb ik een nieuwe baas. De hoofdredacteur van Emerce, Rogier Swagerman, maakte namelijk twee weken geleden intern bekend te vertrekken en is ook inmiddels weg. Alex Beishuizen, hoofdredacteur van zusterblad Computable, neemt zijn taken over. Dat alles ging dus behoorlijk snel, nota bene in de periode dat ik vrij was. Wat betekent dit voor mijn rol bij Emerce?

Ik heb helaas erg kort met Rogier samengewerkt: slecht vier maanden. Emerce heeft een hecht, klein team, dat in de huidige samenstelling prima in balans was. Per 1 september treedt Rogier echter toe tot de directie van Media Mij, uitgever van de Welke?-gidsen en FundaNieuwHuisPlan. Hij zal de functie Directeur Content bekleden, waarmee hij verantwoordelijk wordt voor de inhoud van alle titels van Media Mij. Daarnaast zal hij verantwoordelijk zijn voor de inhoud en verdere ontwikkeling van alle (online) uitgeefactiviteiten.

Bij Emerce was Rogier inhoudelijk eindverantwoordelijk voor het blad, de site en de bijeenkomsten (waaronder eDay, zie het logo hierboven). Hij wordt opgevolgd door Computable-hoofdredacteur Alex Beishuizen, die nu dus drie bladen gaat leiden: Computable, CRN en Emerce. Deze bladen vormen samen het IT-cluster van VNU Media, dus is er een logische match.

Beishuizen (foto) daarover: “De bladen behoren al tot één cluster, en hebben één uitgever, één marketingmanager en één salesmanager. Wel worden de taken herverdeeld over de redactie, zo krijgt adjunct-hoofdredacteur Johannes van Bentum van Computable een zwaardere functie. Wat het betekent voor de redactie van Emerce weet ik nog niet, dat moet ik nog bekijken.”

Beishuizen heeft wel plannen voor de bladformule: “Die wordt aangescherpt. Er is natuurlijk net een restyling geweest, en daar wil ik niet teveel aan tornen, maar het moet inhoudelijk en uiterlijk wat strakker. Emerce moet daarnaast net als vroeger weer meer naar voren kijken, trends signaleren. Nu staan er teveel onderwerpen in die al door andere bladen zijn behandeld. Het mag ook wat kritischer.”

In feite is dit een traject dat Rogier, Alex en ik al eerder met zijn drieën hadden opgestart, dus in feite is dit niets nieuws. Ik ben enkele maanden geleden in dienst getreden met als doel het blad Emerce scherper neer te zetten. Alex is een echte conceptdenker, die ook Computable recent heeft hervormd. Een prima sparringpartner.

Wordt vervolgd dus. Ik hou jullie hier op de hoogte over de verdere ontwikkelingen bij Emerce.

Tags: , , , , , ,

2 Responses to “Veranderingen bij Emerce”

  1. Henk-Jan Winkeldermaat Says:

    Succes ermee, verandering altijd verfrissend.

  2. Jeroen Mirck Says:

    Soms krijg je ongevraagd feedback op je blad, je site en je positionering. Dit weekend gebeurde dat op het weblog van iemand die zelf in de laatste Emerce is geportretteerd: Petra de Boevere, alias Meisje van de Slijterij. Ik citeer even uit de discussie aldaar…
    http://tinyurl.com/e-meisje

    Petra de Boevere: “Ik weet nog steeds niet wat nu eigenlijk precies de doelgroep en de oplage van het blad Emerce is. Ik ken namelijk niemand in mijn directe omgeving die het blad leest. De doelgroep is in ieder geval niet het MKB, anders was ik vast wel eens benaderd voor een abonnement of zo in die 15 jaar dat ik nu een bedrijf heb. Ik heb wel veel Twittervrienden die het blad kennen. (…) Ik heb, nu ik er één toegestuurd kreeg, proberen te ontdekken voor wie het blad bedoeld is in de colofon en in de kleine lettertjes op de cover, maar ook daaruit kan ik niet opmaken wat voor blad het nu eigenlijk is.”

    Jeroen Mirck: “Emerce bedient als vakblad (en nieuwssite) een doelgroep van mensen die werken in interactieve marketing en e-business. Het belangrijkst is natuurlijk de eindgebruiker (die uit Emerce zijn ideeën haalt), maar we worden ook goed gelezen door bureaus en consultants. En ja, die zitten massaal op Twitter… ;)”

    Petra de Boevere: “Elke MKB’er is zijn eigen marketeer en zou dus in principe ook jullie doelgroep (kunnen) zijn. Waarmee ik wil aangeven dat jullie een enorme markt laten liggen.”

    Roy van Veen: “Emerce zwabbert een beetje heb ik de indruk. Ik ben er nagenoeg vanaf de oprichting lid van geweest (zakelijk en/of privé) en heb er door de jaren heen met diverse bedrijven in geadverteerd. In het begin zat Emerce redelijk aan het front: nieuwe technologie, veel conceptueel en veel over startups. En ze waren ook kritisch over startups. Toegegeven: de tijd was ook anders, maar ze gaven inhoud aan de term “emerce”. Dat waren uiteindelijk ook lastige tijden voor het blad. Tegenwoordig is het veel van hetzelfde en wordt er – naar mijn mening – teveel overgeschreven uit andere bronnen. Emerce is een volger geworden. Gevolg is dat je dus veel inhoud al wel kent en dus niet uitkijkt naar het blad (wat ik vroeger wel deed). Onderdelen over ‘gadgets’ horen naar mijn mening niet in de emerce thuis, tenzij het diepgaand iets vertelt over een nieuwe technologie. Kritiek is beperkt. Verder zie ik teveel dezelfde mensen, waardoor het in mijn mening inderdaad overkomt als een “businessclub blad” gemaakt om een bepaalde groep zendtijd te geven.”

    Jeroen Mirck: “Vroeger was alles beter! ;) Dank voor je feedback, al wil ik daar toch een paar kanttekeningen bij plaatsen. Wij schrijven niet over van andere bronnen. Natuurlijk kijken we wel naar de thema’s waar buitenlandse bladen als Wired, Fast Company en vroeger Business 2.0 warm voor lopen. In Nederland zie je juist dat weblogs juist Emerce vaak overschrijven. Emerce.nl wel te verstaan, want daar brengen we het nieuws. Het maandblad is er voor de achtergronden. Ook ben ik het niet met je eens dat er steeds dezelfde mensen uit ‘een bepaalde groep’ in staan. Welke groep bedoel je dan? Ieder vakblad laat de mensen aan het woord die er in het vak toe doen. We letten er daarbij juist op dat we niet steeds dezelfde mensen raadplegen. Zo kreeg ik het verwijt dat ik voor het artikel over personal branding niet had gebeld met Boris Veldhuijzen van Zanten. Hij was inderdaad een prima voorbeeld geweest, maar juist ook iemand die al veel in de media is. Kortom: we proberen daar juist goed op te letten.”

    Roy van Veen: “Hahah, nee vroeger was niet alles beter, maar hooguit anders (Paul van Vliet). Vroeger had ik een abonnement op jouw blad en adverteerde ik erin (laatste advertentie van een provider van me volgens mij ergens vorig jaar?), maar tegenwoordig niet meer. Ik vind het te vlak en te weinig kritisch en dat trekt niet een type dat wij willen bereiken. Gebrek aan kritische kijk vind ik ook van toepassing op de site.”

Leave a Reply