Managementboek schrijven? Niet doen!

Op de avond van het Boekenbal vond elders in Amsterdam ook het Managementboekengala plaats. Ieder z’n vak, dus liep ik tussen de managers, niet tussen de schrijvers. Daar in De Rode Hoed werd het Managementboek van het Jaar 2008 verkozen. De komische hoogleraar organisatiekunde Mathieu Weggeman (ja, hij is echt heel grappig!) won de prijs met zijn boek ‘Leidinggeven aan professionals? Niet doen!’ Kortom: een anti-managementboek won de prijs voor het beste managementboek.

Het was sowieso de avond waarop er heel veel geklaagd werd over managers en hun incompetentie. Jaarlijks verschijnen en zo’n 800 managementboeken (en er worden bootladingen van verkocht), maar baten mag het blijkbaar allemaal niet. Winnaar Weggeman sprak zijn ergernis uit over ‘turfsmurfen’ en ‘spreadsheet-fundamentalisten’, oftewel managers die met hun regelzucht iedere vorm van creativiteit en zelfredzaamheid in de kiem smoren. Hij noemde de uitverkiezing van zijn boek dan ook een prijs voor professionals op de werkvloer, niet voor managers.

Kritiek kwam er ook van andere auteurs, die allen kort werden geïnterviewd door presentator Jeroen Smit (zelf oud-winnaar met ‘Het drama Ahold’). Menige bedrijfstop is niet in staat om een heldere en oprechte bedrijfsvisie te formuleren, zeiden Jeroen Geelhoed en Hans van der Loo, die het boek ‘Kus de visie wakker’ schreven. Roland van Kralingen (De groeimotor) bekritiseerde het gebrek aan lef bij managers om te innoveren.

Hoewel managers dus zwaar onder vuur lagen, was de oogst aan managementboeken volgens de jury afgelopen jaar wel van hoog niveau. Genoeg bruikbare vakliteratuur voorhanden dus, zou je zeggen. Toch valt ook daar wel iets op af te dingen, want twee van de zes genomineerde boeken vond de jury onvoldoende toepasbaar op de managerspraktijk: ‘De nieuwe multinationals’ van de afwezige wereldreiziger Antoine van Agtmael was als economische verhandeling over emerging markets (hiernaast op de foto uitgebeeld door acteurs van Troje) te weinig een managementboek, terwijl het vermakelijke boek ‘Rembrandt Inc.’ van Koos de Wilt natuurlijk onvoldoende aansloot op management anno 2008.

De winnende boektitel parafraserend zou de conclusie van de avond dus kunnen zijn: “Managementboek schrijven? Niet doen!” Er zijn er te veel en ze hebben blijkbaar te weinig effect op het gedrag van managers. Of is dat te cynisch? Veel beschikbare vakliteratuur betekent natuurlijk ook veel keuze om al die middelmatige managers uit het drijfzand van hun onkunde te redden. Zolang ze al die boeken ook maar echt lezen, en niet alleen maar aanschaffen voor de goede sier. En de portemonnee van organisator Managementboek.nl.

Managementboek v/h Jaar 2008

Mathieu Weggeman (links) wordt gehuldigd in De Rode Hoed. Rechts met microfoon Jeroen Smit. (Foto’s: Jeroen Mirck)

Dit verslag verscheen eerder op 12 maart 2008 op Nieuwe Media.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply