Marketingblogs papegaaien elkaar na

Marketingblogs verliezen zichzelf vaak in incrowd-geneuzel en vertonen regelmatig papegaaiengedrag. Met die woorden hoopte ik gisteravond als jurylid de marketingbloggers wakker te schudden tijdens de uitreiking van de Dutch Bloggies (alle winnaars staan hier). “Jeroen Mirck valt marketeers af”, reageerde iemand direct op Dutch Cowboys. “Hij begint steeds meer op (juryvoorzitter) Peter Olsthoorn te lijken”, grapte marketingblogger Marco Derksen. De winnaars (The Spotlight Effect) maalden er niet om. Voor alle duidelijkheid hier mijn integrale juryrapport voor de Beste Marketingblog 2008.

“Er zijn verdomd veel marketingweblogs in Nederland en dat is logisch. Als er één ding is waar marketeers goed in zijn, dan is het zichzelf promoten. Dus heeft iedere zichzelf respecterende marketingconsultant een eigen weblog. Op IT’ers na is er geen beroepsgroep die zo actief is met bloggen. Helaas is meer niet altijd beter, zo valt mij op als marketingjournalist (van Adformatie, straks Emerce) en vaste bezoeker van menig marketingblog. Veel marketeers verliezen zich inhoudelijk in papegaaiengedrag of focussen teveel op zoekmachine-optimalisatie om hun blog toch maar vooral hoog te laten scoren bij Google. Leuk, maar prediken marketeers zelf niet voortdurend dat content de koning is? Nou dan!

Inhoudelijke valkuil van veel langlopende marketingblogs is dat ze na verloop van tijd voorspelbaar worden, in herhaling vallen of zich verliezen in incrowd-discussies. Voorbeeld: als twitteraar heb ik niks tegen Twitter, maar kunnen we alsjeblieft ophouden om iedere twitterscheet op te blazen tot een aparte blogdiscussie?

De jury van de Dutch Bloggies was op zoek naar een origineel en verfrissend geluid uit de wereld van marketingblogs. We stuitten vooral op groepsblogs, maar ook op enkele individuen met een goede focus. Want focus is cruciaal: voegt een weblog iets toe aan het bloglandschap? Groepsblogs zijn vaak in het voordeel omdat ze kunnen teren op meer kennis en inzet, maar ze dienen ook goed de balans te bewaren. Ze moeten waken om geen vergaarbak te worden van het reeds genoemde papegaaiengedrag en incrowd-geneuzel. Een relatieve nieuwkomer begint weliswaar met een achterstand, maar kan zich onderscheidend en helder positioneren. Mits dat goed gebeurt, oogst zo’n nieuwkomer sympathie en waardering.

De jury van de Dutch Bloggies heeft voor zo’n nieuwkomer gekozen: fris, origineel, goed geschreven en in een fraai en toegankelijk jasje. Je weet natuurlijk nog niet alles van de wereld als je nog maar student bent, maar dat weerhoudt sommige aankomende communicatieprofessionals er niet van om een weblog over marketing en communicatie te maken die de routiniers naar de kroon steekt. Sterker nog: met een uitvoerige inventarisatie van de honderd belangrijkste marketingblogs van Nederland zette deze nieuwkomer zichzelf direct op de kaart.

De jury van de Dutch Bloggies geeft de prijs voor de beste marketingweblog van 2008 aan… het jonge team van The Spotlight Effect.”

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 20 maart 2008 op Nieuwe Media.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

2 Responses to “Marketingblogs papegaaien elkaar na”

  1. Jeroen Mirck » Dutch Bloggies gaan op de schop Says:

    […] In maart ben ik er graag weer bij als jurylid, bijvoorbeeld om de prijs voor de beste marketingblog uit te reiken. Laat ik zelf ook maar een onthulling doen: ik zal die prijs ditmaal uitreiken in een paarse broek […]

  2. JeroenMirck.nl » Blog Archive » Marketing is voetbal Says:

    […] Net als vorig jaar schreef en sprak ik tijdens de uitreiking van de Dutch Bloggies het juryrapport voor de Beste Marketingblog. Vorig jaar had ik het over papegaaien, dit keer over voetbal. “Marketingfacts is Ajax, Frankwatching is PSV, de stoere jongens van Dutch Cowboys zijn Feyenoord en tot slot is Molblog een door suikeroom Kluwer uit de grond gestampte concurrent AZ.” Hier de hele jurytekst. […]

Leave a Reply