Dutch Cowgirls en de feminisering van internet

Wist u dat vrouwen in 61 procent van de gevallen een belangrijkere stem hebben bij het doen van gezamenlijke online aankopen dan hun mannelijke partner? Vast wel, want deze cijfers zijn alweer twee jaar oud. Toch blijven ze het vermelden waard, want veel internetmarketeers lijken nog altijd niet doordrongen van de online invloed van het ‘zwakke’ geslacht. Dus kan het gebeuren dat er verrast wordt gereageerd als blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse internetpopulatie inmiddels vrouw is en kwam er bijna geen man opdagen bij de recente Vea-meeting ‘What Women Want’.

Het gevolg van die desinteresse is dat vrouwenmarketing anno 2008 doodleuk als een nieuwe trend op de kaart kan worden gezet. Zo gaat trendwatcher Justien Marseille dezer dagen actief de boer op met haar nieuwe boek ‘Roadmap to Venus’, over de feminisering van de samenleving. Internet speelt daarbij een niet onbelangrijke rol. De meer vrouwelijke maatschappij is bij uitstek transparant, iets waar Web 2.0 een perfect voorbeeld van is.

De vrouwentrend is zelfs uitgemond in een weblog voor ‘tech girls’: DutchCowgirls.nl. “Af en toe lijkt het alsof de online wereld vooral het domein is van de man”, zegt mede-oprichtster Marjolijn Kamphuis. “Vrouwen zijn net zo goed geïnteresseerd in technische dingen die mooi en nieuw zijn, en kijken daar vaak net even anders tegenaan.” Dat klopt helemaal, al lijkt haar opmerking ‘dat online media wat sexyer (mogen) worden’ wel door een man bedacht. Het concept lijkt bovendien volledig voorbij te gaan aan het al jarenlange bestaan van het toch best feminiene techblad Bright, maar dat terzijde.

Vrouwenmarketing is net zo’n achterhaalde trend als kinder- of seniorenmarketing: dat dit soort thema’s nog steeds op de kaart moeten worden gezet is eigenlijk een schande. Laat ik daarom maar afsluiten met een statistiekje van Justien Marseille, dat goed aansluit op het thema ‘E-commerce’ van de nieuwe Emerce: 27 procent van de vrouwen koopt een auto liever online omdat ze een hekel hebben aan showrooms en (mannelijke) autoverkopers. Internetmarketeers, doe hier iets mee, voordat de fysieke autodealers ook wakker worden.

Dit is de niet ingekorte versie van mijn redactionele commentaar in Emerce 78.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

2 Responses to “Dutch Cowgirls en de feminisering van internet”

  1. Vrouwen en internet | Contentgirls Says:

    […] het blog Dutch Cowgirls op! Naar aanleiding van de start van dit blog spreekt Jeroen Mirck van de feminisering van internet, alhoewel hij ook aangeeft dat de vernieuwde impuls in ‘vrouwenmarketing‘ grote onzin […]

  2. Bjorn de Groot Says:

    Je hebt echt een leuke blog! Ik kom zeker terug!

Leave a Reply